Jo det finns sanning i det du läst, för att minska inverkan av olika delar av kondensatorn som ESR och lindans induktans är det rekommendabelt att bygga en högvärdig kondensator av flera kondensatorer som kopplas paralellt.
Detta är mest tilläpmligt vid användning av kondensatorer av typ elektrolyter, men effekter kan märkas även på kondensatorer med hög förlustfaktor som papper och polyester.
Genom att koppla en mindre kondensator (en dekad eller mer) paralellt så får strömmen en annan väg att gå når frekvensinnehållet i signalen så kräver det.
Effekten brukar normalt vara tydligt märkbar på kondensatorer på 100 uF eller mer, men kan i vissa tillämpningar klart märkas på mindre kondensatorer.
Att bygga upp en 12 uF-kondensator av 12 x 1 uF tycker jag låter som att du inför mer induktans mm i kondensatorn via alla trådar som skall kopplas ihop, bättre då att ta 10 uF + 1.8 uF + 0.2 uF för att få en fallande skala där varje kondensator är bättre än den andra på ett visst frekvensinnehåll.
Men vid kapacitancer runt 10 uF är det inte så märkbart att jag skulle börja med detta utan en kondensator av polyprop skulle funka.
Om du vill läsa mer har jag skrivit en artikel om detta vid konstruktion av nätdelar där effekten är mycket märkbar
http://www.esr.se/artiklar/elektronik/Natdel_till_Balanserad_mikrofonforstarkare_1b.pdf