svalt intresse för gamla luxorhögtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

svalt intresse för gamla luxorhögtalare

Inläggav zapanasta » 2008-01-06 14:14

Hej,finns ett väldigt intresse för carlsson lådor ock även andra gamla högtalarkonstruktioner,tycker det är lite konstigt att intresset är så pass svalt för gamla luxor lådor.Man läser hur folk anordnar lyssningsträffar osv,men aldrig är det nån som använder ett par renoverade luxor verkar det som.Har haft luxor orchestra,luxor 8071,ock nu har jag ett par renoverade luxor 5061.Alla dessa lådor låter mkt bra tycker jag ock skulle säkert låta bättre än mycket som pratas om här, är jag helt säker på.Tycker det är konstigt att intresset är så pass svalt för dessa konstruktioner.Mvh.

GurraG

Inläggav GurraG » 2008-01-06 14:19

Jag är i alla fall väldigt förtjust i mina SH835. Fast det är ju faktiskt mer för deras utseende än det fantastiska ljudet. Men de funkar perfekt i vardagsrummet!

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-01-06 14:46

Håller med dig Zanapasta. Själv har jag varit inne på Olle Mirsch OM-serie men även där är det ganska svalt intresse.
Lite synd att det försvinner till sophögen mend et är väl så att det finns för mycket lådor på vindar och källare och även om man är ganska bra på att fylla sina rum (vintage-stereo på gästtoan, nej men nästan) så finns det massor kvar. Carlsson låter skitbra och är dessutom skojigt konstruerade och lite designade ch det finns en hel generation där ute som aldrig har dreglat i HiFi-affärer men ändå vet hur en Carlssonhögtalare ser ut.
Själv sitter jag som en smäck i Carlssonträsket numera

EN allvarlig hake med t.ex. 8071 och orchestra är ju deras storlek, rätt dominanta skapelser i en möblering och svårt att knö in dem som datorhögtalare...

Men rätt har du, kul svensk teknik från den tid i rikets historia när vi hade tekniker, tekniker som byggde svensk teknik och det fanns en bred köpkrets som var beredd på att spara ett halvår innan de gick till radiohandlaren vilket innebar att det i priset kunde läggas kostnader för såväl seriöst konstruktionsarbete som produktion.

Det var minsann bättre förr, eller?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-01-06 22:11

:(

Ryktet, mina vänner, ryktet ligger Luxor till nackdel.

Jag hör ju till dem som faktiskt var med, och var i någorlunda vuxen ålder på 70-talet. Jag började intressera mig för hifi under första hälften av detta gyllene årtionde och byggde, när jag var 15 år, mitt första försteg; ett EBAB Sound Junior från John Schröders bok "HiFi Teknik"/Bygg själv din stereo hifi-anläggning".

Vi skydde Luxor som pesten. Det enda "svensson-märke" vi (jag och mina kamrater) godkände var Tandberg. Deras TCD 310 var vår högsta dröm.
Luxor var till för okunnigt folk. Så var uppfattningen på den tiden. Ville man ha lite bättre kvalitet än Luxor, skulle man köpa Tandberg. Var man intresserad av hifi köpte man Harman Kardon och JBL eller Sonab och Carlsson. Var man helt insnöad köpte man någon dyr för/effektstegskombination från USA; t ex GAS.
Ungefär så var det.
Det hjälpte inte att Luxors högtalare 8071 och Orchestra faktiskt var riktigt välljudande. Att de såldes hos ortens kombinerade radio/TV/vitvaror/cykel/moped-handlare bidrog inte direkt till att tvätta bort töntstämpeln.

Jag är ingen Carlsson-entusiast, men jag tror att en av anledningarna till Carlsson-högtalarnas popularitet var Stig Carlssons sätt att marknadsföra sina högtalare. Det var nog oerhört genomtänkt. Han gav ju sina högtalare ett ansikte; nämligen sitt eget. Genom att han själv syntes på bild i sina annonser blev han ju personligen garanti för hög kvalitet. Och det var ju inte till hans nackdel att han sedan 50-talet skaffat sig ett gott rykte inte bara bland hifi-folk.
:)
M v h

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-01-06 23:15

Ni jämför äpplen och päron lite tycker jag....

En orenoverad Carlsson OA14 t ex låter väl inte så mycket bättre än en stor Luxor transmissionline (jag har haft två par själv) men Carlssonhögtalarna har ju elementmässigt utvecklats om man uppgraderat dem med nya element enligt uppgraderingssatser.

Stig själv tog ju med sina OA50 och 52 (OA51) in i 90 talet...
SSC har med Iö i spetsen tagit 70-tals serien och 80-tals serien in i 2000 talet.

Har du fullt uppgraderade Carlsson så lyssnar du på en "princip" laddad med det välljud som moderna element kan ge.

Ett par Luxor ger mycket välljud för den lilla peng de kostar, prisvärt...
Ett par OA51 eller OA52 från 1983 med nya element låter mer än prisvärt trots sin prislapp på 7-10000 kr

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-01-08 13:56

Hej,ett orenoverat par oa 12 låter då bra mycket sämre än ett par 5061,tycker jag i alla fall.Läst mycket på carlssonplanet om dessa konstruktioner,största vinsten gör man genom att byta ut dom gamla diskanterna mot nya,angående basarna så skriver folk att dom har svårt att höra skillnad mellan en omkantad orginalbas ock en ny ersättare från hifikit.alla har vi olika ljudideal ock inget fel i det,men jag gillar dom gamla luxorkonstruktionerna bättre,mycket kraftigare basåtergivning ock ett ljud i allmänhet som tilltalar mig mer.Mvh.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-01-09 22:52

Ja...
Det är svalt intresse för vintage Luxor överhuvudtaget, tycker jag.
Tråkigt...
:?
Den asienbyggda förstärkaren 7082A låter inte sämre än annat i samma prisklass från den tiden. Åtminstone inte av det jag hört.
M v h

Eddie

Inläggav Eddie » 2008-01-10 01:15

Trevlig återblick i ditt unga hifi-liv Kjell!

Själv satt jag och dreglade över "Dirigent-serien" på 70-talet. Eftersom ekonomiskt ansvarig på den tiden var min mor, fick jag nöja mig med en bärbar orange Philipsmaskin med högtalare i locket. Den var helt i plast och kunde köras även på batterier om man så ville.
/Eddie

Fritänkare

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-01-10 01:20

Är det någon som vet ngt om Luxor 9000 ?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-01-10 22:14

Fjonkalicious skrev:Är det någon som vet ngt om Luxor 9000 ?

Mvh

Filip

BILD?????????????????

M v h

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-01-10 22:45

Bild

Förmodligen rent skräp...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-01-10 22:52

Googlar man så hittar man förutom högtalaren ovan också en receiver på 2x80w.Annars verkar det tomt på info.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-01-10 23:15

avr7000 skrev:Bild

Förmodligen rent skräp...

:? 8O
Jaså?, det kan man ju inte veta förrän man lyssnat... Eller?
Och när det gäller Carlsson, vet man ju att det är bra... Eller?

De är i alla fall lätta att lyfta. Fanns ett par på en loppis här i Motala. De härrör från den tid då Nokia tagit över Luxornamnet.

Ingen "äkta" Luxor alltså...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-01-10 23:38

Ja det "kan" man om man känner igen elementen och det övriga utförandet...

Tunn spånskivelåda, phillipsbas, taiwandiskant som alla möjliga andra märken som fick högtalare tillverkade billigt till sina "staplar" i Sverige eller i närheten (Yamaha, Technics etc.)

Kolla "basreflexporten" eller vad det skall föreställa?

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-01-10 23:40

Sedan skrev jag ju tidigare i tråden att gamla orenoverade Carlsson inte heller är nån succe :wink: Så jag vet inte vem som sagt att man vet att det låter bra för att det är Carlsson utan att lyssna.... :wink:

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-01-11 07:06

avr7000 skrev:Ja det "kan" man om man känner igen elementen och det övriga utförandet...

Stefan

8O
För mig är det en helt ny kunskap att man kan bedöma ljudkvalitet med hjälp av synen.

M v h

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-01-11 11:31

Synen i kombination med erfarenhet som sagt....
Jag har frekventerat loppisar/blocket/tradera etc. i 18 år och köpt hem allehanda skräp och mer roliga saker i högtalarväg...
Säkert närmare ett 100-tal olika högtalare...

Till verktstaden/garaget skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha dessa för att "bröta" lite radiomusik i bakkrunden.

Mvh

Stefan

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-01-11 12:31

avr7000 skrev:Ja det "kan" man om man känner igen elementen och det övriga utförandet...

Tunn spånskivelåda, phillipsbas, taiwandiskant som alla möjliga andra märken som fick högtalare tillverkade billigt till sina "staplar" i Sverige eller i närheten (Yamaha, Technics etc.)
Stefan

Det kan rentav vara JWS (eller ATW, som de hette på den tiden). "Designringen" runt basen liknar nämligen på pricken den som de själva tog fram.
--

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-11 12:36

avr7000 skrev:
Till verktstaden/garaget skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha dessa för att "bröta" lite radiomusik i bakkrunden.

Enligt annonsen så skulle dessa (3 st tror jag det var, Luxor 9000) suttit i en biograf...!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-01-11 14:34

phloam skrev:
Enligt annonsen så skulle dessa (3 st tror jag det var, Luxor 9000) suttit i en biograf...!

Kanske glömde bort prefixet "hem-"

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2008-01-24 02:23

Tunn spånskivelåda, phillipsbas, taiwandiskant som alla möjliga andra märken som fick högtalare tillverkade billigt till sina "staplar" i Sverige

Det är väl iofs en Audax diskant...

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-06 09:50

Känner mig ung i förhållande till vintage grejer, men man uppskattar dem ju ändå :)

Har haft en liten luxor dirigent i min ägo ett tag, kommer inte ihåg modellnamnet men den vart specad 2x15watt. En ganska träig, tunn å trist skapelse ljudmässigt måste jag säga.....
Även haft en Ferguson i samma "effektklass" som faktiskt var mycket mer välljudande.
Nästa steg i min skala blev en HK630 dualpower, mycket trevlig apparat, men den kom tillkorta i jämförelse med den Tanberg jag skaffade sedan, kommer inte ihåg de första siffrorna men modellbeteckningen slutar på 55, tror det är 1055 eller 4055. Står kvar hemma så jag borde komma ihåg det :roll: :lol:

Hade även tag i en NAD3240PE samtidigt som HK:n och Tandbergaren, men Naden saknade fullstädning den klass som Tandbergaren och HK:n har så den sålde jag vidare ganska fort.

Hade ett par slutna B&O lådor från tidigt 60-tal ihop med fergusonapparaten, den kombinationen lät faktiskt extremt trevligt, på den tiden kunde B&O verkligen GÖRA hifiprylar (finns säkert de som tycker att de fortfarande gör det men jag hör inte till dem...).

Man ångrar ibland att man köpt å sålt saker :(, men man kan ju inte bo i lada heller :lol:

En ljudupplevense av ljuvligare slag fick jag faktiskt i en studio som var byggd i mitten på 70 talet, men min upplevelse gjordes där i slutet av -80 talet. Två väggmonterade koaxialstudiomonitirer av märket tannoy, basarna måste ha varit runt 15 tum....., drivna av ett GAS steg (inte BRL grejerna alltså 8) ), en Thorens vinylsvarv via ett externt riaa steg, via mixerbordet.

Skönt 70-tals monitor direktljud :), där hade jag kunnat sitta å smutta på kaffet lääänge :D

OJ vad jag svävade ut från dirigenten nu :oops:

Återgå till Vintage-hifi