Moderator: Redaktörer
chrisss skrev:LTS 8" = Ino W87 = L22RN4X H1381-08
LypsylateX skrev:chrisss skrev:LTS 8" = Ino W87 = L22RN4X H1381-08
Är det här verkligen sant?
Ja!LypsylateX skrev:chrisss skrev:LTS 8" = Ino W87 = L22RN4X H1381-08
Är det här verkligen sant?
Fel igenchrisss skrev:Ja det stämmer. Men jag skrev fel ang. Morellos. Han kör med föregångaren W85 med silvergråa membran.
Kaffekoppen skrev:Fel igenchrisss skrev:Ja det stämmer. Men jag skrev fel ang. Morellos. Han kör med föregångaren W85 med silvergråa membran.
Morello använder W84... om inte jag har fel
Kaffekoppen skrev:W84 ersattes av W85
Dahlqvist skrev:Kaffekoppen skrev:W84 ersattes av W85
Det tror inte jag. Om jag får säga vad jag tror, så är W87 en förbättrad "plug-in replacement" för W85 men med förbättrat storsignalsbeteende, svart membran och annat chassie (från Seas). W84 är en efterföljare till W85/W87 men har inte samma småsignalsparameterar (alltså ingen direkt ersättare). Men det är ju bara var jag tror. Jättekul faktiskt. Att tro alltså. Allt man säger blir plötsligt till intet förpliktigande.
/D
Dahlqvist skrev:Kaffekoppen skrev:W84 ersattes av W85
Det tror inte jag. Om jag får säga vad jag tror, så är W87 en förbättrad "plug-in replacement" för W85 men med förbättrat storsignalsbeteende, svart membran och annat chassie (från Seas). W84 är en efterföljare till W85/W87 men har inte samma småsignalsparameterar (alltså ingen direkt ersättare). Men det är ju bara var jag tror. Jättekul faktiskt. Att tro alltså. Allt man säger blir plötsligt till intet förpliktigande.
/D
Kaffekoppen skrev:Det är inte helt optimalt att "stressinspela" elementen...
RogerGustavsson skrev:
Kan man säga: W84 för basmoduler och W87 för lite större bandbredd?

celef skrev:Note: Re not measured. Taken from spec
varför inte uppmätt?
lilltroll skrev:Fråga 1:
Hur ser de olika modellerna ut på enbart den elektriska sidan som de kallar STD,TSL,LTD ?
Jag gissar att STD är en spole.
TSL är två spolar parrallellkopplade
och att LTD är en lossy spole parrallellkopplade med en vanlig spole
Stämmer det ?
Jag tänker att Öhman brukar kunna sina motorer, och då sitter det kortslutningsringar på rätt ställe, vilket borde kräva en modell av en lossy spole parrallellkopplade med en vanlig spole för att få ett litet modellfel.
(Köper inte siffror rakt av utan att se modellfelet först)
Fråga 2:
Minimerar programmet felet mellan Delta compliance och Delta mass ?
Skattar du Sd mha linjal ,eller har du mätt upp Sd akustiskt ?
Delta mass brukar ju lyckas bestämma massan noga, mendan delta compliance lyckas bestämma Vas noga. Med båda mätningarna är det då möjligt att skatta Sd och Bl. Annars beror väl den skattade Bl på den antagna Sd !? (om jag inte irrar runt i nattmössan nu så här tidigt på morgonen)
lilltroll skrev:Ehh, nu har jag inte ens papper och penna men dock en kalkylator i datorn, men borde inte VAS bli 76.32 för loudspeaker 1 i din mätning ? (Om det verkligen finns 23 liter luft i lådan vill säga)
Resonansfrekvensen ändrar sig från 24.6 Hz till 50.4 Hz
På samma gång ändras den totala fjädringen från VAS till VAS||23
Blir inte lösningen till det:
VAS=23/(1-sqrt(24.6/50.4))=76,32 liter ?
Eller antar du likt Re att den verkliga Sd faktiskt är 232 cm^2 ? (För dina 23 liter kan ju vara fel, och i så fall kan du räkna ut hur många liter du har i lådan om du är bergis på att Sd=232.
...eller så har jag räknat fel
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster