Morello bygger nya högtalare :-) *MÄTNINGAR*

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-06 01:44

Morello skrev:Däremot kommer de tvenne impedanstopparna i baselementen att ge sig till känna i frekvensgången med små peaker i storleksordningen några tiondelar av en decibel.

Ajajaj! Det bara måste du ju rätta till! Inte går det att ha flera tiondelar av en dB krokigt i ett vanligt rum! :lol: :lol: :lol:

Om man ska vara lite allvarlig; har du gjort nån simulering där du slagit ihop rubbet, med delningsfilter, elementens tonkurvor, baffelsteg och sånt, eller tittar du på delarna var för sig?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-06 02:06

Rubbet är naturligtvis ihopslaget. Skulle vilja påstå att det är omöjligt att dimensionera ett filter utan att ta fasta på elementens överföringsfunktion, baffeln med mera. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-06 02:15

Morello:
Skönt att höra, anledningen att jag frågade var att det verkar som om du simulerade delningsfiltret separat i ett kretssimuleringsprogram. Slår du ihop de olika överföringsfunktionerna med simuleringar, eller kanske mätningar rent av, av elementen separat sedan? Simulerar du baffelsteget, eller får det ingå som en del av mätningen?

Det skulle vara kul att se hela proceduren.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-06 07:15

Morello, vad är fördelen med att ge basarna egna kaviteter? Ska dom ha olika avstämning?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-06 13:11

patrikf skrev:Morello, vad är fördelen med att ge basarna egna kaviteter? Ska dom ha olika avstämning?

Fick den rekomendationen av elementkonstruktören. Lådan blir styvare och jag skall i vilket fall som helst använda två portar. 8)
Men en ensam stor kavitet och två element blir lådan stor och den akustiska fasen i lådan inte helt försumbar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-06 13:39

Svante skrev:Morello:
Skönt att höra, anledningen att jag frågade var att det verkar som om du simulerade delningsfiltret separat i ett kretssimuleringsprogram. Slår du ihop de olika överföringsfunktionerna med simuleringar, eller kanske mätningar rent av, av elementen separat sedan? Simulerar du baffelsteget, eller får det ingå som en del av mätningen?

Det skulle vara kul att se hela proceduren.

Baffeldiffraktoriska effekter har beräknats med papper och penna. Filtrets önskade överföringsfunktion har predikterats med hjälp av mätningar, beräkningar med mera. När allt sitter på plats kommer filtret att finjusteras. Filtret som finns här i tråden är alltså en utgångspunkt för finslipning. Har dock gjort mitt bästa för att det skall stämma så bra som möjligt. Mellanregistret(Scan speak 18W8545) använder jag i mina nuvarande högtalare, varför kännedom om dessa inhämtades tidigare. (se tråden "Morellos jazzspisarhörna för mätningar). 8)

Nu finns allt material hemma förutom tillsågade MDF-bitar. Kanske kommer iväg till byggvaruhuset idag :lol: .
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-08-06 14:11

Hur bred baffel ska du ha? Jag gissar på 25-30 cm, kan det stämma?

Jag gissar vidare att du ska ha en höjd på lådan om ungefärligen 1m för att diskanten ska hamna i lagom höjd. Är jag rätt på det?

Då blir lådan med 26 cm bredd ca 40 cm djup (minst, räknade inte med saker i lådan som tar volym, innerväggar etc).

Har du lust att bistå med facit? :wink:

/JonasP

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-06 16:43

Har just suttit och ritat på lådan. Den blir 95 cm hög, 24 cm bred och 55 cm djup 8O. De tvenne portarna monteras på baksdian dels av pga. att de inte får plats på fronten, dels för att minska effekten av kvarartsvågsresonansen i rören. 8)

Basarna kommer att få stöd av golvet och mellanregistret för stöd av baffeln ned till cirka 350 Hz.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-08-06 18:20

Morello, är imponerad av din kunskap inom filterdesign området. :)

Själv vet jag knappt någonting. Har du några tips om var man läsa på lite om detta ämne. Gärna på en nybörjarvänlig nivå. Böcker, hemsidor etc...
Skulle uppskattas.
Tackar!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-06 20:16

Morello skrev apropå varsit kabinett till basar.
Men en ensam stor kavitet och två element blir lådan stor och den akustiska fasen i lådan inte helt försumbar.

Jag hänger inte med här, lådan var väl inte så speciellt stor, och den andra lådan högtarna ser, dvs. rummet, är ju gemensamt. Får man inte eventuella problem med akustisk fas där i vilket fall som helst?
Ingen stor fråga, men jag undrar bara om tanken bakom :) .

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-06 21:00

patrikf skrev:Jag hänger inte med här, lådan var väl inte så speciellt stor, och den andra lådan högtarna ser, dvs. rummet, är ju gemensamt. Får man inte eventuella problem med akustisk fas där i vilket fall som helst?
Ingen stor fråga, men jag undrar bara om tanken bakom :) .

Det är klart att den inte är helt stor men delningen vi 300-400Hz så är det nästan en hel våglängd i lådan. Dämpningen är inte försumbar p g a filtret heller. Och visst så delar de den andra lådans (rummets) ljud men där är det mycket lägre. Minns att samma ljudenergi som finns inne i lådorna (på en relativt liten volym) är motsvarande den som finns i rummet (på en relativt stor volym). Påverkan från rummet är väldigt mycket lägre (om ej obefintlig).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-06 21:05

Det är klart att den inte är helt stor men delningen vi 300-400Hz så är det nästan en hel våglängd i lådan.

Är det därför det är bra med avdelat kabinett?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-06 21:10

Om lådan är symmetrisk kring stället där skiljeväggen sitter blir det ingen skillnad om väggen sitter där eller inte, om man antar att väggarna sitter stilla. En skiljevägg har dock en uppstyvande funktion, á la stagning, så det finns ingen anledning att inte sätta dit den.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-06 21:18

Om lådan är symmetrisk kring stället där skiljeväggen sitter blir det ingen skillnad om väggen sitter där eller inte, om man antar att väggarna sitter stilla. En skiljevägg har dock en uppstyvande funktion, á la stagning, så det finns ingen anledning att inte sätta dit den.

Det var så jag tänkte. För att vara kinkig är väl inte skiljeväggaar det mest effektiva sättet att staga väggar :wink:
Vad menas då med att den akustiska fasen blir för stor??

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-06 21:42

patrikf skrev:Vad menas då med att den akustiska fasen blir för stor??

Tja avviker mellan 45-135 grader :)

Men är lådan symmetrisk som Svante säger så är problemet minimalt men jag tror inte lådan blir helt symmetrisk.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-06 21:45

Men är lådan symmetrisk som Svante säger så är problemet minimalt men jag tror inte lådan blir helt symmetrisk.

Jag famlar kanske i blindo, men vad skulle en symmetriskt placerad skiljevägg ha för inverkan om elementen på vardera sida rör sig symmetriskt?
(Hoppas att det inte är alltför dumma frågor :oops: )

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-06 21:48

I morellos fall så blir den inte symmetriskt placerad. Men hade den blivit det så hade effekten av skiljeväggen varit marginell. Precis som du antyder.
Senast redigerad av Naqref 2004-08-06 21:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-06 21:51

Ok, då är jag med!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-10 00:55

Nagref har rätt, lådan blir inte symmetrisk. Den övre basens kavitet kommer att gå upp bakom kaviteten till mellanregistret. 8)

Lådan har ritats om en smula, således att varje bas kommer att få en kavitet om 39.5 liter. Portarna blir superspecial och kommer att "krokna" vid samma nivå som basarna överstyrs mekaniskt. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-08-10 01:15

Mycket intressant bygge, minst sagt. Mums. :)

Förresten, har du fått mitt PM , Morello?
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2004-08-11 01:01

Gustav!

Varför valde du 8545? Ge oss en utförlig motivering med alla detaljer och inte bara "det var den jag hade hemma"! :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-11 01:09

markih skrev:Gustav!

Varför valde du 8545? Ge oss en utförlig motivering med alla detaljer och inte bara "det var den jag hade hemma"! :)

Jag har två hemma :wink: Elementet har en hyfsat linjär motor och kommer i denna konstruktion att kunna spela minst sagt starkt 8O När basarna kroknar mekaniskt (18 mm p-p) är membranrörelsen hos 8545 blott en halv millimeter 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-11 01:11

Tillsågade MDF-skivor beställdes idag. Hoppas byggvaruhset sågar rätt och rakt 8O 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-11 01:15

Morello skrev:Tillsågade MDF-skivor beställdes idag. Hoppas byggvaruhset sågar rätt och rakt 8O 8O

Vänta här nu. Menar du att du har designat och lött upp filtret redan innan du byggt lådorna och mätt på elementen i lådorna?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-11 01:32

Martin skrev:
Morello skrev:Tillsågade MDF-skivor beställdes idag. Hoppas byggvaruhset sågar rätt och rakt 8O 8O

Vänta här nu. Menar du att du har designat och lött upp filtret redan innan du byggt lådorna och mätt på elementen i lådorna?

Just det, ett filter att ha som utgånspunkt för justering när allt är på plats. Mellanregister- och diskantelement har jag använt förut :wink:

Mätningar kommer att läggas upp i tråden.
-Innehar F-skattsedel-

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2004-08-11 06:34

Hörru, det var ju inget riktigt svar :wink: . Nästan inte i varje fall :) . Konen då, spridningsegenskaper, uppbrytningar etc. Jag har förstått att SD-1 magnetsystemet skall vara hyfsat bra. Har du distsiffror på elementet?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-08-11 09:09

Morello skrev:Nagref har rätt, lådan blir inte symmetrisk. Den övre basens kavitet kommer att gå upp bakom kaviteten till mellanregistret. 8)

Lådan har ritats om en smula, således att varje bas kommer att få en kavitet om 39.5 liter. Portarna blir superspecial och kommer att "krokna" vid samma nivå som basarna överstyrs mekaniskt. 8)

Är det så att du har fått hjälp av en viss ingenjör vid dimensioneringen av dessa superspeciala portar? :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-12 01:08

jonasp skrev:
Morello skrev:Nagref har rätt, lådan blir inte symmetrisk. Den övre basens kavitet kommer att gå upp bakom kaviteten till mellanregistret. 8)

Är det så att du har fått hjälp av en viss ingenjör vid dimensioneringen av dessa superspeciala portar? :wink:

Det är samma konstruktör bakom portarna som baselementen 8) .
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-12 01:11

Hmm, vad är ditt "krokna-kriterium" för portarna?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-08-12 09:21

Svante skrev:

Hmm, vad är ditt "krokna-kriterium" för portarna?

Jag gissar att portarna börjar komprimera i samma skede som basarna når sin maximala användbara slaglängd.

Rätt?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum