Chrisss Onwall + Onwall center + rum + basar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-11 00:57

Jag hittade lite info om 3" som skall ingå.

Denna tråd
http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=28591

länkar hit

http://www.htguide.com/forum/showpost.p ... stcount=28

Dom borde funka bra mellan 800Hz - 3000Hz.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-01-11 13:45

Häftigt högtalarbygge, borde bli basresurser som räcker till. :)

chrisss skrev:
En jobbig sak är att mätkortet är ett fullängds ISA-kort. Det sitter i en gammal traktordator som räddades ur en sopcontainer. Mätfiler måste jag flytta via diskett till laptoppen. :evil:

Jag har nog nåt AOpenkort liggande, ett AX59pro.

Två fulllängd ISA-slot, fyra PCI och en AGP för videokortet. Två gånger USB 1.0 på baksidan så det går bra att flytta filer med minnepinne. Jag har provat med en pinne på 4GB och det fungerar bra. Socket 7 för processorn, kan möjligen vara svårt, men jag har rätt många såna också.

Kan det vara nåt? :)

Edit: Kom på att det finns nog ett ännu fullare ISA-slot på gamla kort ..... :oops: ett sånt är det inte ....
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Keba

Inläggav Keba » 2008-01-11 15:03

chrisss skrev:Keba, nu har jag läst tråden om ditt bygge. Vilket jobb du har lagt ner. Är dom färdiga? När jag läser om dina mätproblem är jag glad att jag har ett robust och pålitligt mätsystem.

Färdiga? :oops: Jo, ljudmässigt men det fattas finish på fronterna. De spelar bra tycker jag, ganska länge sen sista justeringen av ljudet. Används dagligen. Inte blivit så mycket byggande eller programmerande sista tiden, för skivorna har blivit så njutbara :)
Det där med mätningar är knepigt, men man lär sig ju vart efter var begränsningarna ligger. Knepigare också med fysiskt stora högtalare för man kan behöva mäta längre bort för att få vettiga mätbetingelser. Har börjat med nytt mätsystem också men inte hunnit göra mer än sinussvepgenereringen. Har du gjort mycket mätningar med dina mätprylar?

Spännande att du ger dig på ett fyrvägsbygge, många filterkomponenter blir det. Och ljudtryckskapaciteten lär nog räcka till med marginal för det mesta. Blir intressant att följa.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-11 19:05

phon skrev:Häftigt högtalarbygge, borde bli basresurser som räcker till. :)

chrisss skrev:
En jobbig sak är att mätkortet är ett fullängds ISA-kort. Det sitter i en gammal traktordator som räddades ur en sopcontainer. Mätfiler måste jag flytta via diskett till laptoppen. :evil:

Jag har nog nåt AOpenkort liggande, ett AX59pro.

Två fulllängd ISA-slot, fyra PCI och en AGP för videokortet. Två gånger USB 1.0 på baksidan så det går bra att flytta filer med minnepinne. Jag har provat med en pinne på 4GB och det fungerar bra. Socket 7 för processorn, kan möjligen vara svårt, men jag har rätt många såna också.

Kan det vara nåt? :)

Edit: Kom på att det finns nog ett ännu fullare ISA-slot på gamla kort ..... :oops: ett sånt är det inte ....

Tack för erbjudandet. Det var mycket vänligt :)

Kortet är gammeldags ISA och 30-35 cm långt.

Jag har varken tid eller lust att krångla med en ny dator så jag får leva med det jag har tills det rasar. Tack ändå.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-11 19:43

Keba skrev:
chrisss skrev:Keba, nu har jag läst tråden om ditt bygge. Vilket jobb du har lagt ner. Är dom färdiga? När jag läser om dina mätproblem är jag glad att jag har ett robust och pålitligt mätsystem.

Färdiga? :oops: Jo, ljudmässigt men det fattas finish på fronterna. De spelar bra tycker jag, ganska länge sen sista justeringen av ljudet. Används dagligen. Inte blivit så mycket byggande eller programmerande sista tiden, för skivorna har blivit så njutbara :)
Det där med mätningar är knepigt, men man lär sig ju vart efter var begränsningarna ligger. Knepigare också med fysiskt stora högtalare för man kan behöva mäta längre bort för att få vettiga mätbetingelser. Har börjat med nytt mätsystem också men inte hunnit göra mer än sinussvepgenereringen. Har du gjort mycket mätningar med dina mätprylar?

Spännande att du ger dig på ett fyrvägsbygge, många filterkomponenter blir det. Och ljudtryckskapaciteten lär nog räcka till med marginal för det mesta. Blir intressant att följa.

Keba, kul att du är så nöjd att du med resultatet.
Vad har du skaffat för mätsystem?

Jag har väl haft mitt LMS sen ca. 1995 och har gjort kanske 10 högtalare. Några experiment åt mig själv och några till folk som Stefan på HiFi-kit hänvisat till mig samt lite mätningar åt Olle Mirsch innan han bestämde sig för att lägga ner.

Höll på att glömma att jag gjorde en konstruktion åt Elektronikvärlden 1996. Det var en multimediahögtalare som hette "Multimedium". Dom ville att Olle skulle göra en konstruktion men han avböjde.
Bertil Hellsten var mycket nöjd med resultatet.

4-vägaren är egentligen en passiv 3-vägare + integrerad sub så det borde inte behöva bli så komplicerat.
En tvåvägare är förståss enklare.

Om jag orkar skall jag försöka simulera filter med LspCad 6 som har färdiga block motsvarande Behringern. Egentligen är det inte så komplicerat. En LP vid ca. 80 Hz och en boost i botten. Midbasen delas HP med surroundstärkaren.
Fc kommer hamna nära 80Hz för midbaslådan. Stärkarens filter skall kontrollmätas. Antar att dom är 12 dB/oktav.

Att mäta på stora högtalare är svårare än på en liten. Jag har börjat jobba för en ny kund som har en stor verkstad så lokalen är fixad. När det blir varmt kan man vara ute.

Eftersom högtalaren skall stå mot bakväggen tänkte jag mäta med högtalaren liggandes på rygg spelandes rakt upp.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Keba

Inläggav Keba » 2008-01-11 20:28

chrisss skrev:Keba, kul att du är så nöjd att du med resultatet.
Vad har du skaffat för mätsystem?

Ett påbörjat hembygge :)
Jag har väl haft mitt LMS sen ca. 1995 och har gjort kanske 10 högtalare. Några experiment åt mig själv och några till folk som Stefan på HiFi-kit hänvisat till mig samt lite mätningar åt Olle Mirsch innan han bestämde sig för att lägga ner.

Höll på att glömma att jag gjorde en konstruktion åt Elektronikvärlden 1996. Det var en multimediahögtalare som hette "Multimedium". Dom ville att Olle skulle göra en konstruktion men han avböjde.
Bertil Hellsten var mycket nöjd med resultatet.

Du är klart mycket mer erfaren på det här än jag! Har bara gjort en egen konstruktion.
4-vägaren är egentligen en passiv 3-vägare + integrerad sub så det borde inte behöva bli så komplicerat.
En tvåvägare är förståss enklare.

Om jag orkar skall jag försöka simulera filter med LspCad 6 som har färdiga block motsvarande Behringern. Egentligen är det inte så komplicerat. En LP vid ca. 80 Hz och en boost i botten. Midbasen delas HP med surroundstärkaren.
Fc kommer hamna nära 80Hz för midbaslådan. Stärkarens filter skall kontrollmätas. Antar att dom är 12 dB/oktav.

Hur tänkte du göra med delningarna högre upp för att kontrollera lobningen? Lite grann ur fas med diskanten lite före?
Att mäta på stora högtalare är svårare än på en liten. Jag har börjat jobba för en ny kund som har en stor verkstad så lokalen är fixad. När det blir varmt kan man vara ute.
Eftersom högtalaren skall stå mot bakväggen tänkte jag mäta med högtalaren liggandes på rygg spelandes rakt upp.

Vilket sammaträffande :) Jag har precis satt ihop en testlåda för en konstruktion som ska placeras nära vägg. Har gått och funderat på att mäta precis som du tänkt. Ditt projekt är verkligen intressant!

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-11 23:21

Keba skrev:
Hur tänkte du göra med delningarna högre upp för att kontrollera lobningen? Lite grann ur fas med diskanten lite före?

Det är inte hundra 100% klart men den symmetriskt speglade elementplaceringen strålar rakt av sig själv.

I en konventionel WMT högtalare kan man ju styra looben med filtret

Det jag studerat är vertikal polärrespons med teoretiska flanker i olika branthet samt elementplaceringar. Det jag kommit fram till är att tumregeln att ha elemnten tätare än en våglängd vid delningsfrekvens inte räcker för att nå mina mål. Jämnast vertikal spridning får jag med 18dB/oktav. OBS ej klassika butherworth som summerar +3 utan lite isärdragna och sannolikt kan lite skeva Q-värden vara till nytta.

Delningfrekvenser så tätt som 800/2400-3000 gör att de två flankerna påverkar fasen så att man måste tweaka lite får att få ihop det. Naturligtvis förutsätter simuleringarna att man i praktiken får till flankerna akustiskt.

Jag känner mig lite kluven/osäker till 18dB filter. Mycket sällan använt men å andra sidan brukar man inte bry sig så mycket om att det ser ut som fan i vertikalledd.

Keba, vad har du för elementbestyckning och placering i nybygget?

PS. Nu blire semester från högtaleri över helgen. Jag och en kompis skall göra färdigt våran Volvo 360 som vi ska köra 6-timmars-race med den 27/1. http://www.slc.se/5papp/

De nya åttorna spelar över helgen så att jag kan mäta dom i början på nästa vecka.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Keba

Inläggav Keba » 2008-01-12 10:43

chrisss skrev:Keba skrev:

Det är inte hundra 100% klart men den symmetriskt speglade elementplaceringen strålar rakt av sig själv.

I en konventionel WMT högtalare kan man ju styra looben med filtret

Det jag studerat är vertikal polärrespons med teoretiska flanker i olika branthet samt elementplaceringar. Det jag kommit fram till är att tumregeln att ha elemnten tätare än en våglängd vid delningsfrekvens inte räcker för att nå mina mål. Jämnast vertikal spridning får jag med 18dB/oktav. OBS ej klassika butherworth som summerar +3 utan lite isärdragna och sannolikt kan lite skeva Q-värden vara till nytta.

Delningfrekvenser så tätt som 800/2400-3000 gör att de två flankerna påverkar fasen så att man måste tweaka lite får att få ihop det. Naturligtvis förutsätter simuleringarna att man i praktiken får till flankerna akustiskt.

Jag känner mig lite kluven/osäker till 18dB filter. Mycket sällan använt men å andra sidan brukar man inte bry sig så mycket om att det ser ut som fan i vertikalledd.

Det blev till slut (?) 18dB/oktav-filter i mina högtalare, men de summerar inte heller +3dB utan snarare +5 vid delningen diskant/mellan. +3 är ju egentligen en teoretisk konstruktion som funkar med punktkällor som sitter nära varandra. I praktiken blev det i mitt fall en topp i fjärrfältmätningen i rummet så jag drog isär flankerna lite och justerade efter bästa förmåga. Då slipper man också en lob som blir riktad snett uppåt (det går nog att rikta den nedåt också, provade aldrig) och som gör att man i normal lyssningsposition hamnar i nederkanten av den loben. Inte helt säker på vad det beror på men jag upplevde alla sådana konstruktioner som påträngande att lyssna på och med en lite i sidled söndersliten ljudbild. Med +5 summering blir loben riktad nästan mot lyssnaren och lyssningen blev mycket mer avslappnad.

Det du har simulerat verkar klart vettigt. Det finns nog en risk att ljudet blir för riktat just vid delningarna om elementen arbetar helt i fas.
Keba, vad har du för elementbestyckning och placering i nybygget?

Igår kom en låda med p17rcy :D Fyra såna som bas, en som mellan och en ny modell hds peerless diskant med waveguide är planen just nu. Kanske blir mellanregistret p17-lts istället.
PS. Nu blire semester från högtaleri över helgen. Jag och en kompis skall göra färdigt våran Volvo 360 som vi ska köra 6-timmars-race med den 27/1. http://www.slc.se/5papp/
Kul!
Påminner mig om när brorsan o jag skrotade en gammal polo på åkrarna hemma i Dalarna :P

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-01-14 11:10

http://www.linearx.com/products/analyze ... LMS_01.htm

LMS är ett sinusbaserat mätsystem som kan fönstra bort reflexer om man vill det. En födel är den logaritmiska fördelningen av mätpunkterna.
En liten nackdelen är att man inte kan mäta akustik fas. Fasen måste beräknas och resultatet sämmer bara om mätobjeket beter sig som ett minimumfas system. Högtalarelemnt anses vara det även om jag sett påståenden som säger att det finns undantag. Innan man använder mätdata gör man förståss en kontroll av summering av delkurvor mot en upmätt summering. Fel justeras med justering av relativa avståndet till elementen. Stämmer simuleringen med kontrolmätningen vet man att simuleringen kommer att stämma.

MLS/FFT baserade system är känsligare för handhavandefel och de ger linjär fördelning av mätpunkter. Dvs glest på låga frekvenser och onödigt tätt på höga frekvenser.

Båda systemen har sina födelar och anhängare.

Nya CLIO FireWire ser intresant ut. Det kan mäta både FFT & sinus. Det kan t.o.m mäta med musik som mätsignal i ett "live" mode. Problemet är priset. 15.300:- + moms exklusive mic.

ARTA med ett firewire eller USB ljudkort och preamp bör göra detsamma (eller mer?) för ett par tusen kr.

ARTA mäter med brus, MLS, sine (log/lin sweep), stepped sine.. yada yada. Check it out! 8)

Upplösning vid låga frekvenser är nog ett icke problem med FFT mätningar förutsatt ordentlig kapacitet på programmet och att användaren är införstådd i förhållandet mellan FFT punkter och samplingshastighet.

/Peter

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-14 23:41

Piotr:

ARTA med ett firewire eller USB ljudkort och preamp bör göra detsamma (eller mer?) för ett par tusen kr.

ARTA mäter med brus, MLS, sine (log/lin sweep), stepped sine.. yada yada. Check it out! 8)

Upplösning vid låga frekvenser är nog ett icke problem med FFT mätningar förutsatt ordentlig kapacitet på programmet och att användaren är införstådd i förhållandet mellan FFT punkter och samplingshastighet.

Det ser mycket kompetent ut. Problemet med mig är att jag fattar absolutnoll av elektronik och litar inte på att jag får det att fungera om det inte är komplett "turn key" lösning.

FFT systemen är säkert bra om man är kompetent nog att använda dom rätt. Där känner jag att jag har luckor i kompetensen.

Jag harvar vidare med mitt volvo 240 system. Det funkar även om det inte kan allt som ett FFT-system kan.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-19 21:32

Mätresultat på Basarna postat här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 353#488353

Qtc på ca. 0,66 i 23 liter låda utan dämpmaterial betyder att jag klarar mig med ca 18 liter per element med dämpmaterial.

Preliminära simuleringar visar att jag behöver ca. 45 V (250W i 8 ohm) från förstärkaren för att driva basarna till Xmax.

Starka steg är dyra så det blir nog ett PA-steg. Jag är inte så känsligt för lite bakgrundsbrus från fläktarna. Vill undvika Behringer pga dålig kvalitet. Det A500 steg jag lånade från HiFi Kit skickade ut kräm i höger kanal fast bara vänster kanal hade signal in. Det var tydligen ett känt problem. Nån slag kortis vid polskruvarna som sades vara lätt att fixa.
Men det spelar inge roll nya saker skall vara hela.

Funderar på ett Samson Servo600 som är lagom starkt och vettigt pris.
Bra eller anus?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-19 22:30

Varför inte begagnade steg?

18L... om det går ihop sig är det ju trevligt.

Hur ser det ut med 25 eller 30 liter per element?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-01-19 22:57

jäklar va små lådor det var då. -3 db runt 40? rätt bra mycket bas ändå
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-02-22 19:52

Hur går det med detta intressanta bygge?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-02-22 22:24

skrutten skrev:Hur går det med detta intressanta bygge?

Tack för visat intresse Skrutten.

Tyvärr så har det stått still en månad. Jobbar som en idiot just nu. På kvällen är man trött. Går i säng tidigt för att börja tidigt. När man har mycket att göra är ett par störningsfria timmar på morgonen guld värda.

Alla element ligger på rad och väntar. Det som står på tur är att rita upp lådorna för att få fram mått på material. Inköp av dämplim skall också göras innan sågandet kan börja.

Tänkte dela lådan i tre delar på höjden. 2 basar i botten. Middar + diskant i mitten och en likadan låda med två basar på toppen.
Varje del skall ha en lite spalt i skarven.

Om man tar en mittdel får man en center.

I botten behöver jag en rejält tung bottenplatta så att högtalaren inte välter. Funderar på 30 mm stål. Då kan jag gänga för dragstänger som håller ihop hela paketet.

Mellan lådorna tänkte jag ha stumma distanser + något kompressibelt t.ex neoprengummi som är lite tjockare än distanserna. Gummiskivorna skall vara lite indragna så att man ser en spalt som är svart.

Sidorna skall som sagt vara borstad rostfri plåt. I mitten kankse det blir rökfärgat glas. Eller neoprengummi. Förslag?

Tänka och planera är en sak men det blir inte färdigt av det.

IÖ pratade väl om mångvägiga spegelsymmtriska (d'Appolito) med udda ordningens filter i en annan tråd där det diskuterades lobning. Det kändes bra att han inte dömde ut konceptet som tokigt.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-03-23 17:00

En liten update om vad som händer. Det går framåt men sakta.

Jag har ritat lite på lådorna och upptäckt att det blir trångt på insidan av bafflarna. Det blir också trångt för luften att passera på baksidan av W16 elementen. Troligen blir det en tunn baffel i aluminium med trä innanför. Med metallbaffel får man fina gängor att skruva fast elementen i. Ingvar Ö tycker att jag ska försöka få ihop elementen så mycket det bara går. Diskanten kan fräsas av 14 mm per sida. Då blir det inte tätt in i lådan men om diskanten sitter som i ett hål, dvs om innersta lagret trä inte har något hål så blir det automatiskt tätt mot de andra elementen.

Många små detaljer att lösa.

Basarna spelar i testlådor. 4 element/låda på 70 liter som ligger på golvet. Driver med ett Rotel RMB1075 5-kanals slusteg.
Ett baspar parallellkopplat per kanal. Använder 4 kanaler. 1 kanal ledig.
Steget ger 120 W i 8 ohm och jag gissar på ca. 200 i 4 ohm. 100W/bas.

Behringer DSPn är inkopplad. Smidigt att styra via RS232 kabel från datorn. Boostar 8 dB vid 22 Hz Q=1,4. Det skarvar i ungefär vid 50 Hz där basarna faller. Det låter lite tunnt när man stänger av EQn.

Verkingsgraden i basarna är hög. Jag har dämpat nivån 12 dB i DSPn för att det inte ska bli för mycket bas. Ändå så gillar jag mycket bas. Responsen mätt i soffan stiger ca. 6 dB från 100 till 30 Hz.

Jag har en resonans i rummet vid 30 Hz som ringer lite men det låter ok.
Basarna går på tomgång även när man spelar högt. 8 st är lite overkill för normal musik. Ljudeffekter i film kanske kan stressa dom lite.

Som toppar har jag numera ett par piPs delade vid 100 Hz. Dom låter fantastisk bra. Sticker aldrig ut. Fullkomligt neutrala. Dom kommer att tjäna som referens när jag kommer vidare med mina toppar.

Peerless 3" jag köpte kommer att få bli surrounder. I frontarna blir det istället INO 3,5" från A1. Jag har två A1 som jag slaktar samt att jag köpt två till. Varför kompromissa :roll:

INO 3,5" är sannlöst fina. Dess bredbandiga och fina frekvensgång ger stor flexibilitet när det blir dags för filter.

En liten repetition av receptet:

4+4 INO W87 8" basar
2+2 SEAS W16
2+2 INO 3,5"
1+1 ScanSpeak D3004/660000

W16 i sluten låda som rullar naturligt vid 80Hz
Bioreceiverns HP-filter skall användas.

W16 elementen kan med 80 Hz delning spela 113 dB/1m utan att gå utanför sin linjära slaglängd. Jämört med W15 som jag haft tidigare så har dom drygt dubbla slagvolymen. W15 lät mycket bra men bottnade lite för lätt.

Delningsfrekvenser och filtertyp i de övre delningarna ej slutgiltigt än.
Det finns många faktorer att tänka på.

8x8" i slutna lådor. Rullar av vid 50 Hz. Boostat i botten med DSP
Hembions receiverns subutgång används. Separat slutsteg.

Man kan i DSPn lägga till mer LP-filter och eller justera fasläget för basarnas LP-delning så det finns alla möjligheter att justera högtalaren för vilket rum som helst. Man väljer hur mycket bas man vill ha och kan addera EQ för rumsresonanser om man vill.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-03-23 18:06

Kaffekoppen skrev:Varför inte begagnade steg?

18L... om det går ihop sig är det ju trevligt.

Hur ser det ut med 25 eller 30 liter per element?

Jag ser ingen mening med att gå upp i volym. 17-18 liter + dämpmaterial räcker i förhållande till elementets slagvolym.
En låda på 30 liter ger lite mer otput vid låga frekvenser men tappar lite vid högre upp. Vi snackar delar av dB.

Vald volym ger ett Qtc under 0,7. Det skulle inte göra så mycket om Qtc blev lite högre. Med en equalisering som Linkwitz transform så trollar man bort det problemet. En mindre låda är jag däremot tveksam till.

Begagnat är ok om priset är bra men det blev ett nytt Rotel RMB1075 5-kanalssteg.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-26 21:19

chrisss skrev:
skrutten skrev:Hur går det med detta intressanta bygge?

...
I botten behöver jag en rejält tung bottenplatta så att högtalaren inte välter. Funderar på 30 mm stål. Då kan jag gänga för dragstänger som håller ihop hela paketet.
...

Jag satsar på armerade betonglådor. Jag tänker gjuta alt. fästa med expanderbultar i husgrunden. Det kommer vara stabilt tror jag.
Kanske lite galet, men sån är jag... :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-26 21:47

Martin,

ingen bra idé. Det du bygger är en stämgaffel.

Ställ lådorna på något mjukt som äter upp energi. Vill du eliminera (nåja närapå iaf.) rörelser i baslådorna så monterar du element på motstående sidor så krafterna tar ut varandra.

/Peter

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-26 23:27

Piotr skrev:Martin,

ingen bra idé. Det du bygger är en stämgaffel.

Ställ lådorna på något mjukt som äter upp energi. Vill du eliminera (nåja närapå iaf.) rörelser i baslådorna så monterar du element på motstående sidor så krafterna tar ut varandra.

/Peter

Inget är spikat än som tur är... Dock kommer ju det här bli kraftiga doningar som väger flera hundra kilo. Har väl nämnt i nån annan tråd att det blir en frontmodul (som är tre meter bred...)

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-09-06 16:29

har det hänt något nytt? detta är ett av de mest spännande byggena på väldigt länge, ser fram emot en upplösning med bilder!!

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-10-25 19:44

80-talet skrev:har det hänt något nytt? detta är ett av de mest spännande byggena på väldigt länge, ser fram emot en upplösning med bilder!!

Det har stått still sen i våras.

Förra helgen ritade jag av baselementet i SolidWorks.
Återstår att rita av W16, Ino 3" + diskant. Sen detaljkonstruera lådorna.

Längtare efter höjd verkningsgrad och effekttåligheten. piPs är lite klena.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-12-03 21:13

Det rör sig framåt lite i alla fall.

Alla element caddade.

Jag har ökat vinkeln till 30 grader och fick därför överge de runda kanterna. Annars såg lådan groteskt ful ut.

Den kantiga lådan ser ok ut och är lättare att tillverka.

Provade med en hel låda istället för 3-delat. Det så klumpigt ut.
Prototypen kommer att se ut som 3 separata lådor men dom kommer att sitta ihop permanent med lim och skruv.

Klurar fortfarande på utformning av fot. Lutar mot en tjock stålplatta. Hög vikt i botten behöve för att den skal stå stadig.

Bild

Bild
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-12-03 21:38

Är inte det där ett klart fall av suboptimering? Hade det inte varit bättre att lägga de timmarna på att börja bygga än att kämpa så hårt med att få snygga CADade element? 8O 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-03 21:44

Snyggt jobbat!

Kan det inte bli klurigt att få till focalpunkten...

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-12-03 21:48

Nattlorden skrev:Är inte det där ett klart fall av suboptimering? Hade det inte varit bättre att lägga de timmarna på att börja bygga än att kämpa så hårt med att få snygga CADade element? 8O 8O

Håller med lite grann men är man cadnisse så vill man gärna ha snygga ritningar. Trist transportsträcka att mäta och cadda element dock.

Det är trångt mellan elementen speciellt mellan W16 & 3,5" därför behöver jag bra underlag för att detaljkonstuera. Antagligen blir det en aluminiumskiva i mellanlådan för att skruva elementen i. Annars kommer trät spricka för att det blir så lite kvar.

W16 år trång på baksidan så maxial fasning behövs också.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-12-03 21:52

Kaffekoppen skrev:Snyggt jobbat!

Kan det inte bli klurigt att få till focalpunkten...

KK, vad menar du?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-04 01:30

Stavas med k :)

Menade de olika elementens olika utstrålningspunkter.
Jämför Ino Audios i56 och dess lösning med diskantplacering
och de nedre/övre basarnas framskjutna placering.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-12-04 10:27

beror väl på hur man delar också. i56 spelar väl de yttre basarna mellanregister också och då blir det ju viktigare.
Basarna i det här fallet delas väl lågt så våglängderna är tillräckligt långa för att det ska fungera.

Nåt som kanske blir knepigare är om man vill att högtalaren ska nå upp till taket. Då måste det till en assymetrisk placering av mittenelementen om man vill ha diskanten i öronhöjd, vilket den väl ändå borde vara.
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-04 11:12

i56 är en 2,5-vägskonstruktion

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum