Moderator: Redaktörer
chrisss skrev:
En jobbig sak är att mätkortet är ett fullängds ISA-kort. Det sitter i en gammal traktordator som räddades ur en sopcontainer. Mätfiler måste jag flytta via diskett till laptoppen.![]()
chrisss skrev:Keba, nu har jag läst tråden om ditt bygge. Vilket jobb du har lagt ner. Är dom färdiga? När jag läser om dina mätproblem är jag glad att jag har ett robust och pålitligt mätsystem.
phon skrev:Häftigt högtalarbygge, borde bli basresurser som räcker till.chrisss skrev:
En jobbig sak är att mätkortet är ett fullängds ISA-kort. Det sitter i en gammal traktordator som räddades ur en sopcontainer. Mätfiler måste jag flytta via diskett till laptoppen.![]()
Jag har nog nåt AOpenkort liggande, ett AX59pro.
Två fulllängd ISA-slot, fyra PCI och en AGP för videokortet. Två gånger USB 1.0 på baksidan så det går bra att flytta filer med minnepinne. Jag har provat med en pinne på 4GB och det fungerar bra. Socket 7 för processorn, kan möjligen vara svårt, men jag har rätt många såna också.
Kan det vara nåt?
Edit: Kom på att det finns nog ett ännu fullare ISA-slot på gamla kort .....ett sånt är det inte ....
Keba skrev:chrisss skrev:Keba, nu har jag läst tråden om ditt bygge. Vilket jobb du har lagt ner. Är dom färdiga? När jag läser om dina mätproblem är jag glad att jag har ett robust och pålitligt mätsystem.
Färdiga?Jo, ljudmässigt men det fattas finish på fronterna. De spelar bra tycker jag, ganska länge sen sista justeringen av ljudet. Används dagligen. Inte blivit så mycket byggande eller programmerande sista tiden, för skivorna har blivit så njutbara
Det där med mätningar är knepigt, men man lär sig ju vart efter var begränsningarna ligger. Knepigare också med fysiskt stora högtalare för man kan behöva mäta längre bort för att få vettiga mätbetingelser. Har börjat med nytt mätsystem också men inte hunnit göra mer än sinussvepgenereringen. Har du gjort mycket mätningar med dina mätprylar?
Spännande att du ger dig på ett fyrvägsbygge, många filterkomponenter blir det. Och ljudtryckskapaciteten lär nog räcka till med marginal för det mesta. Blir intressant att följa.
chrisss skrev:Keba, kul att du är så nöjd att du med resultatet.
Vad har du skaffat för mätsystem?
Jag har väl haft mitt LMS sen ca. 1995 och har gjort kanske 10 högtalare. Några experiment åt mig själv och några till folk som Stefan på HiFi-kit hänvisat till mig samt lite mätningar åt Olle Mirsch innan han bestämde sig för att lägga ner.
Höll på att glömma att jag gjorde en konstruktion åt Elektronikvärlden 1996. Det var en multimediahögtalare som hette "Multimedium". Dom ville att Olle skulle göra en konstruktion men han avböjde.
Bertil Hellsten var mycket nöjd med resultatet.
4-vägaren är egentligen en passiv 3-vägare + integrerad sub så det borde inte behöva bli så komplicerat.
En tvåvägare är förståss enklare.
Om jag orkar skall jag försöka simulera filter med LspCad 6 som har färdiga block motsvarande Behringern. Egentligen är det inte så komplicerat. En LP vid ca. 80 Hz och en boost i botten. Midbasen delas HP med surroundstärkaren.
Fc kommer hamna nära 80Hz för midbaslådan. Stärkarens filter skall kontrollmätas. Antar att dom är 12 dB/oktav.
Att mäta på stora högtalare är svårare än på en liten. Jag har börjat jobba för en ny kund som har en stor verkstad så lokalen är fixad. När det blir varmt kan man vara ute.
Eftersom högtalaren skall stå mot bakväggen tänkte jag mäta med högtalaren liggandes på rygg spelandes rakt upp.
chrisss skrev:Keba skrev:
Hur tänkte du göra med delningarna högre upp för att kontrollera lobningen? Lite grann ur fas med diskanten lite före?
Det är inte hundra 100% klart men den symmetriskt speglade elementplaceringen strålar rakt av sig själv.
I en konventionel WMT högtalare kan man ju styra looben med filtret
Det jag studerat är vertikal polärrespons med teoretiska flanker i olika branthet samt elementplaceringar. Det jag kommit fram till är att tumregeln att ha elemnten tätare än en våglängd vid delningsfrekvens inte räcker för att nå mina mål. Jämnast vertikal spridning får jag med 18dB/oktav. OBS ej klassika butherworth som summerar +3 utan lite isärdragna och sannolikt kan lite skeva Q-värden vara till nytta.
Delningfrekvenser så tätt som 800/2400-3000 gör att de två flankerna påverkar fasen så att man måste tweaka lite får att få ihop det. Naturligtvis förutsätter simuleringarna att man i praktiken får till flankerna akustiskt.
Jag känner mig lite kluven/osäker till 18dB filter. Mycket sällan använt men å andra sidan brukar man inte bry sig så mycket om att det ser ut som fan i vertikalledd.
Keba, vad har du för elementbestyckning och placering i nybygget?
Kul!PS. Nu blire semester från högtaleri över helgen. Jag och en kompis skall göra färdigt våran Volvo 360 som vi ska köra 6-timmars-race med den 27/1. http://www.slc.se/5papp/
chrisss skrev:Keba, nu har jag läst tråden om ditt bygge. Vilket jobb du har lagt ner. Är dom färdiga? När jag läser om dina mätproblem är jag glad att jag har ett robust och pålitligt mätsystem.
http://www.linearx.com/products/analyze ... LMS_01.htm
LMS är ett sinusbaserat mätsystem som kan fönstra bort reflexer om man vill det. En födel är den logaritmiska fördelningen av mätpunkterna.
En liten nackdelen är att man inte kan mäta akustik fas. Fasen måste beräknas och resultatet sämmer bara om mätobjeket beter sig som ett minimumfas system. Högtalarelemnt anses vara det även om jag sett påståenden som säger att det finns undantag. Innan man använder mätdata gör man förståss en kontroll av summering av delkurvor mot en upmätt summering. Fel justeras med justering av relativa avståndet till elementen. Stämmer simuleringen med kontrolmätningen vet man att simuleringen kommer att stämma.
MLS/FFT baserade system är känsligare för handhavandefel och de ger linjär fördelning av mätpunkter. Dvs glest på låga frekvenser och onödigt tätt på höga frekvenser.
Båda systemen har sina födelar och anhängare.
Nya CLIO FireWire ser intresant ut. Det kan mäta både FFT & sinus. Det kan t.o.m mäta med musik som mätsignal i ett "live" mode. Problemet är priset. 15.300:- + moms exklusive mic.
skrutten skrev:Hur går det med detta intressanta bygge?
Kaffekoppen skrev:Varför inte begagnade steg?
18L... om det går ihop sig är det ju trevligt.
Hur ser det ut med 25 eller 30 liter per element?
chrisss skrev:skrutten skrev:Hur går det med detta intressanta bygge?
...
I botten behöver jag en rejält tung bottenplatta så att högtalaren inte välter. Funderar på 30 mm stål. Då kan jag gänga för dragstänger som håller ihop hela paketet.
...
Piotr skrev:Martin,
ingen bra idé. Det du bygger är en stämgaffel.
Ställ lådorna på något mjukt som äter upp energi. Vill du eliminera (nåja närapå iaf.) rörelser i baslådorna så monterar du element på motstående sidor så krafterna tar ut varandra.
/Peter
80-talet skrev:har det hänt något nytt? detta är ett av de mest spännande byggena på väldigt länge, ser fram emot en upplösning med bilder!!
Nattlorden skrev:Är inte det där ett klart fall av suboptimering? Hade det inte varit bättre att lägga de timmarna på att börja bygga än att kämpa så hårt med att få snygga CADade element?![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 225 gäster