Hur fräsa icke runda hål?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

matson

Hur fräsa icke runda hål?

Inläggav matson » 2004-08-07 09:23

Precis när jag fattat hur man fräser runda hål, så köpte jag 2st element som inte är runda..... :?

2st Peerless HDS 205 inhandlades och dom ser ut så här i formen:
Bild

Bilden visar dock inte dom aktuella elementen men formen är likadan på HDS205.

Någon som vet?

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-07 09:35

Skall dom verkligen försänkas, med den avfasningen av kanten?

matson

Inläggav matson » 2004-08-07 09:40

Hej m!
HDS 205 ser lite annorlunda ut, men bilden på den var så kass.....men här är den ändå:

Bild

Den är inte avfasad lika mycket.

Mvh

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-07 09:49

Hmmm att fräsa det torde gå om man kombinerar två metoder, dels den som man har när man gör runda hål och dels den som man använder för att fräsa raka spår. D v s man använder passarmetoden och stödplankemetoden. Det skulle jag göra. Frässtålets radie bör inte vara större än radien på övergången från den runda delen till den raka på elementets chassie.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

matson

Inläggav matson » 2004-08-07 10:39

Hej N!
Och tack.
"Stödplankemetoden"?

Jag förstår nog, men du har ingen "actionbild"?

Mvh/Mats

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-07 11:52

matson skrev:"Stödplankemetoden"?

Jag förstår nog, men du har ingen "actionbild"?

Jag kan nog fixa en bild.... ett öga.. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-07 12:20

Tur man(jag) har lite gamla skräplådor över som det går att visa på.

Tar två lådor och spänner ihop dem och en bräda/planka:

Bild

Brädans position bestäms av var man vill ha det raka spåret och fräsens och frässtålets dimensioner. Det kan man mäta till sig lätt.

Sedan så låter man fräsen glida fram längs brädan. Då blir det ett rakt spår.

Bild

Och då kan man få ett resultat som ser ut så här:

Bild

Om det nu syns :?

Kan ju berätta att jag inte bygger högtalare i vanliga spånskivor längre utan dett är gaaaaaaaamla lådor som fick duga som demonstrationsföremål. :)

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2004-08-07 13:12

Annars kan man ju skaffa ett frässtål med kullager uppe som man kan köra direkt mot "linjalen".

matson

Inläggav matson » 2004-08-07 13:15

Kanon! Tack för tipsen!

Här ska fräsas!

Mvh/Mats

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-07 13:31

Jag försänkte ett par HDS 164 igår, jag körde med passarmetoden, som Naqref föreslog, men tog raksträckorna med frihand. Det var pilligt och nervöst, men blev hyfsat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-08-07 16:30

Svante skrev:Jag försänkte ett par HDS 164 igår, jag körde med passarmetoden, som Naqref föreslog, men tog raksträckorna med frihand. Det var pilligt och nervöst, men blev hyfsat.

Då skulle du ha sett mig när jag var tvungen att frihandsfräsa bort 1 mm efter att ha kört passarmetoden - mitten var liksom borta när jag upptäckte att jag inte fick ned baselementen. Och de fanns bara matrial på ena sidan av fräsen att stödja sig på.... Jissis vad jag hade "Elvis" då....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-08-08 11:25

Bamsefar
mitten var liksom borta när jag upptäckte att jag inte fick ned baselementen

Råkade nyligen fräsa ett hål med diametern 276mm när basen behövde 280mm. Men det gick att återmontera mitten med hjälp av några stag på skivans undersida.

Anders

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-08 12:06

AndersJ skrev:Bamsefar
mitten var liksom borta när jag upptäckte att jag inte fick ned baselementen

Råkade nyligen fräsa ett hål med diametern 276mm när basen behövde 280mm. Men det gick att återmontera mitten med hjälp av några stag på skivans undersida.

Anders

Fiffigt! Man kanske skulle skruva dit en sån jämt när man tar hål, jag tycker det kan smälla till ibland när centrumbiten lossnar (ibland börjar centrumbiten snurra med en ruskans fart). Risken är ju att man hackar kanten på lådan då. Iofs kanske inte det gör så mycket eftersom den kanten döljs av elementet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-08-08 13:40

Svante
Fiffigt! Man kanske skulle skruva dit en sån jämt när man tar hål, jag tycker det kan smälla till ibland när centrumbiten lossnar (ibland börjar centrumbiten snurra med en ruskans fart). Risken är ju att man hackar kanten på lådan då. Iofs kanske inte det gör så mycket eftersom den kanten döljs av elementet.

Ja gör man lite större hål eller om det är en tjock och tung skiva så är det ingen nackdel man slipper ju att det bryter i skivorna.

Anders

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-08-08 14:57

Det finns en metod att göra en mall som man sedan kan avända för att fräsa högtalare med icke cirkulära former. Det hela går ut på att man monterar högtalaren uppåned på på ett skräpstycke. Detta låter sig nog bara göras om man kan trycka in hela kanten in i korgen utan att elementet tar skada. Det bästa är om man kan ta loss fronten som man kan på vissa diskanter eller ha ett "skräp" element....

Sen fräser man med fräsen mot kanten av elementet. Så man får ett förstorat elementhål med rätt form. Sen sätter man denna "förstoring" på ett nytt "skräpstycke" denna gång fräser man med fräsen kant mot insidan av hålet man gjorde.

Nu skall du ha en fräsmall som är ett frässtål för stor. Dvs. har du fräs med en 10mm notfräs så är hålet 5mm för stort på alla håll.

Då monterar man en sådan här på fräsen http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=423&iItemId=22806
och monterar på en styrplatta med 15 millimeters yttermått. Dvs fräsens diamter plus halva fräsens diameter. Låter man nu denna ligga an mot den nya mallen skall du få ett hål som skall passa...

Har ännu inte själv testa denna metod men har sett den användas med gått resultat. Har man plågat sig igenom mall tillverkningen har man ju den även till framtiden.

Kanske inte den smidigaste metoden men den är hyffsat generell lite ovasett form kommer den fungera. I just detta fallet är troligen stödbrädan snabbaste sättet att nå fram till ett resulat snabbt.

Tror jag beskrivit metoden rätt.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-08-08 16:26

Puh...Den var tung! Nå'n som sa CNC? :wink:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-08 19:45

om man har en komplicerad geometri är det faktiskt inte särskilt dyrt att gå till det lokala snickeriet och be dem använda sin NC-fräs.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-08 21:45

Style skrev:om man har en komplicerad geometri är det faktiskt inte särskilt dyrt att gå till det lokala snickeriet och be dem använda sin NC-fräs.

Alltså, jag kanske är dum, men är det inte roligare att ha gjort varje liten repa själv? Visst kan man be snickerierna såga och fräsa åt en, men jag tycker inte att det känns lika kul.

Och i strikt tolkning är det väl inte DIY längre, då? :wink: :roll:

niclas

Inläggav niclas » 2004-08-08 22:01

Svante:

Om jag inte minns helt fel tror jag att A* skrev någon gång tidigare att om det ska vara äkta diy får endast kniv och tejp användas. :wink:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-08-08 22:27

Svante skrev:
Style skrev:om man har en komplicerad geometri är det faktiskt inte särskilt dyrt att gå till det lokala snickeriet och be dem använda sin NC-fräs.

Alltså, jag kanske är dum, men är det inte roligare att ha gjort varje liten repa själv? Visst kan man be snickerierna såga och fräsa åt en, men jag tycker inte att det känns lika kul.

Om man sköter CAD/CAMandet själv är det DIY. Annars fusk, lyx o lättja.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-08 22:41

Svante skrev:

ska man dra det resonemanget i botten bör man ha en egen skog, en gruva, ett smältverk etc etc

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-08 23:26

Style skrev:
Svante skrev:Och i strikt tolkning är det väl inte DIY längre, då? :wink: :roll:

ska man dra det resonemanget i botten bör man ha en egen skog, en gruva, ett smältverk etc etc

Alltså, nu ska vi inte vara såna... :roll: :)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-08 23:35

Fords T-fords-tillverkning var den ultimata produktionsmaskinen. De ägde hela kedjan från skog och gruva till återförsäljare. All fabrikslay-out etc var också helt optimerad för flödet. Leanare har nog aldrig skådats.

Enda problemet var att konsumenterna ville ha nya modeller och varianter av modeller. Nu börjar det bli lätt OT.

Återgå till DIY-forum