Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Funderar på det här med placeringens betydelse för basåtergivningen. Har inte hittat något sätt att "lura" Basta att ta hänsyn till placering mot vägg eller i hörn. Kan ju ha missat något?
/Jocke
boom skrev:klarar inte basta baselement med stor x-max upp imot 35mm
då får man ett felmeddelande som står invalid floting point.
rikkitikkitavi skrev: Att tolka simuleringsdata, det är såklart en annan sak...
Svante skrev:rikkitikkitavi skrev: Att tolka simuleringsdata, det är såklart en annan sak...
Mm, riktigt utbildande blir det först när man börjar jämföra simuleringar med riktiga mätningar tycker jag. När man har gjort det några gånger kan man få en känsla för hur bra simuleringarna kommer att stämma med verkligheten.
Så tipset är att man bygger sig en skräplåda först, och gör några fulmätningar i nåt annat program och lägger Basta!s genomskinliga fönster ovanpå det. Orkar man inte snickra en MDF-låda så kan man utläsa ganska mycket av en låda i wellpapp om man tar ett litet 4"-element. Allt för att få en känsla för saker och ting innan man bygger en blankpolerad valnötslåda.
rikkitikkitavi skrev:verkligheten är mycket roligare än simuleringar, men jobbigare har jag lärt mig på jobbet
manw skrev:Tycker det är ganska suveränt hursomhelst, men det enda jag har lite svårt att förstå mig på är "editorn" eller "bilden" för bakväggskorektion, som är rätt viktig har jag förstått.
celef skrev:den lilla erfarenhet jag har med simuleringsprogram är att de sällan stämmer med verkligheten
det tycks finnas oändligt med variabler och att pricka rätt med simulering tycks iaf för mig vara omöjligt, för mig har det hitills funkat lika bra (eller lika dåligt) att "grovsimulera" och istället mäta lite mera och justera för att hämna "rätt"
celef skrev:många gånger är det bättre att modelera med ideala system och se hur de uppför sig för att sedan med reella system fösöka nå en någorlunda liknelse
celef skrev:simulatorer vore intressantare om man kunde modellera med uppskattade toleranser, en tonkurva skulle då kanske kunna presenteras med en nivåvariabel på kanske +-5db eller nåt sånt
celef skrev:som amatör så skulle man därför kanske bättre förstå varför man aldrig helt prickar rätt
celef skrev:vet man ens med säkerhet att faktiska t/s-parametrar stämmer med databladet?
Rookie skrev:Nu kom jag ihåg vad det är jag skulle vilja ha!En funktion som ritar ut f/0,8 i groupdelayrutan.
Naqref™ skrev:0,8/f anger hörbarhetsgränsen enligt IÖs studier. Därför har jag med den i mina simuleringar. Är något jag skulle vilja ha med i Basta oxå.
Naqref™ skrev:0,8/f anger hörbarhetsgränsen enligt IÖs studier. Därför har jag med den i mina simuleringar. Är något jag skulle vilja ha med i Basta oxå.
Svante skrev:Naqref™ skrev:0,8/f anger hörbarhetsgränsen enligt IÖs studier. Därför har jag med den i mina simuleringar. Är något jag skulle vilja ha med i Basta oxå.
Hmm 2.
Det måste väl finnas ett frekvensområde där detta är approximativt giltigt? Jag skulle gissa att det inte gäller vid 10 kHz, tex.
Svante skrev:Finns det några publikationer om den där formeln (0,8/f)?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 218 gäster