Den stora Psykedeliska Tråden!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Den stora Psykedeliska Tråden!

Inläggav phloam » 2008-01-14 15:33

:) Tune in, turn on, drop out! :)

Det är ju bara att inse att musik inte behöver ha med droger att göra för att vara Psykedelisk. Sen så måste man ju också erkänna att många stora musikaliska verk och artister inspirerats och påverkats av, um, olika substanser. Med känt resultat.

I denna tråd skulle jag vilja se ett trevligt utbyte gällande, och diskussion kring, all sorts psykedelisk musik - inte nåt trist tjafs om droger i sig osv. Allt från Hendrix till Plastikman. Flumma loss!

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-01-14 16:08

http://youtube.com/watch?v=BQ0Pvq9eYSs

Bättre än Infected tycker jag!!
Senast redigerad av BengtO 2008-01-14 22:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-01-14 19:16

Nåt som poppade upp i huvudet var Eat Static http://youtube.com/watch?v=m8BOUtKe2dg Dom är även medlemmar i gruppen Ozric Tentacles som, minst sagt, gör psykadelisk musik.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Jalk

Inläggav Jalk » 2008-01-14 22:03

Första Vanilla Fudge - S/T från 1967 är en riktig favorit som alltsom oftast hamnar på skivspelaren.

Miles

Inläggav Miles » 2008-01-15 00:10

En av de banbrytande låtarna inom den psykedeliska trancen,

Hallucinogen - L.S.D

video ---->
http://youtube.com/watch?v=fH_8e9JYtRs

Bild

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-01-15 00:24

Miles skrev:En av de banbrytande låtarna inom den psykedeliska trancen,

Hallucinogen - L.S.D

video ---->
http://youtube.com/watch?v=fH_8e9JYtRs

Bild
Fyndigt namn. :wink: Eller kanske inte..?

Ja, det här med med Greatful Dead. Har lyssnat lite på dom nån gång, men det var inget som jag fastande för, men det var ju längesedan. Kommentarer någon?
Hifi Is Great Everyday

Miles

Inläggav Miles » 2008-01-15 00:33

focus skrev:Fyndigt namn. :wink: Eller kanske inte..?

Haha, det fanns mängder med drogreferenser i den typen av musik på 90-talet. Det bidrog säkert till att hela scenen fick stämpeln "knarkmusik". Lite orättvist enligt mig, droger har ju förekommit i de flesta moderna musikgenrer, många inom jazzen höll på med sånt på 50/60-talet, rocken på 60-talet, gangstarappen, osv. Men nu börjar det bli OT kanske. :-)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-15 00:50

Om man får vara lite petig: "turn on, tune in, drop out" löd mantrat och titeln på boken som skrevs av LSD-gurun Timothy Leary. Leary förärades (alternativ smädades - välj det som önskas) med en av den progressiva musikerans mest pretentiösa och oavsiktligt humoristiska låtar, "Legend of a mind" med Moody Blues.

En okänd favorit från den psykedeliska eran är Los Angeles-baserade gruppen Inner Dialogue och dess självbetitlade album som kan köpas på inofficiell men oerhört välgjord cd från Japan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2008-01-17 22:21, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-15 10:16

Jag kom hem med två compilationer betitlade Psychedelic Trip To Underground med ett gatlock på omslaget, resp Electric Food med en tallrik elektriksa komponenter och sladdar överhällda med generösa mängder ketchup.
Här fanns lite av varje - Blue Cheer, Blues Magoos, Daughters of Albion, Thorinshield m fl. Det som jag fastnade för var Pearls Before Swine som spelade en ganska intelligent folkrock.
Annars var det Electric Prunes, Fugs, HP Lovecraft (mina favoriter än idag). Jag gillade Curved Air skarpt, plockade på mig nån Black Widow.
Missade svenska Mecki Mark Men, och minns att lokala skivhandeln hade en skiva med en svensk grupp Schizophrenia eller nåt sånt. Lyssnade aldrig på den men var sugen att köpa ...

I princip alla etablerade grupper gjorde sin LSD-skiva. Även Beach Boys kokade ihop något lagom bra vibrerat och Moody Blues är redan i förbigående nämnt men deras LSD-album In The Search Of The Lost Chord är ett av deras bästa (tycker jag).

Huggbävern låter meddela att han kommer att lyssna sig igenom lite psykedelia vad det lider. Just nu lyssnar han på Revolution Nr9.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-15 11:12

Miles - inte alls OT, tvärtom! :) De som var med på tidigt 90tal håller nog med om att det var som en smärre psykedelisk revival-våg. Fast i ny tappning. Det är just det som är intressant, att det influerat så mycket (både direkt och indirekt).

Pekka - för att knyta dåtid till nutid kan man nämna att Skinny Puppy använde så mycket Timothy Leary-samplingar i låten "Left Hand Shake" att de tvingades dra tillbaka den av copyrightskäl :)

Lite intressant att just datortekniken (inte minst under 90tal) faktiskt var (och fortfarande är?) en ingrediens i neo-psykedelia rent generellt. Virtuality, cyberdelia osv osv. Vilket man kanske kan se musikmässigt också, att just techno och electronica influerades av dessa saker.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-15 11:28

Ett "nytt" svenska band som hette Whipped Cream skulel väl vara psykedeliska? (nästan)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-15 14:39

Mecki Mark Men - ett band kring Mecki Bodemark med lite olika konstellationer- var inte särskilt psykedeliska, även om de såg så ut och hakade på den psykedeliska vågen i alla fall visuellt. De lät i alla fall inte alls som de psykedeliska banden från Amerikas västkust. Deras musik var snarare åt fusion-hållet. Ganska avancerade. Ibland körde de några extralånga solon för att tillgodose de "psykedeliska" kraven på att "frigöra sig från tiden". Jag hörde dem några gånger på det glada(?) 60-talet och det var ett gäng skickliga musiker med gitarrer och blås. En gång hörde jag dem spela som förband till Hansson&Karlsson. En mycket trevlig konsert som jag har egenhändigt tagna bilder kvar ifrån nånstans i ett gammalt fotoalbum.

En annan gång hörde jag dem faktiskt också som förband till Jimi Hendrix. Han gillade dem, liksom han också gillade H&K. Alla tre jammade tillsammans på Filips (tror jag) i en legendarisk jamsession, där jag tyvärr inte var närvarande (vågade väl inte försöka ta mig in).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-15 16:30

Acid Mothers Temple någon?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-15 16:35

shifts skrev:Acid Mothers Temple någon?

Grateful Dead och Jefferson Airplane. Fast det kan vara så flytande. En del grupper grep sig an influenser från besynnerliga länder "bak Himalayas rand", medan andra plockade upp "sina rötter" och kryddade med svamp och kaktusmögel ....

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-15 16:43

soundbrigade skrev:
shifts skrev:Acid Mothers Temple någon?

Grateful Dead och Jefferson Airplane. Fast det kan vara så flytande. En del grupper grep sig an influenser från besynnerliga länder "bak Himalayas rand", medan andra plockade upp "sina rötter" och kryddade med svamp och kaktusmögel ....

De där är ju japaner och högst besynnerliga, direktkontakt med kosmos osv. Tänkte på dem direkt när jag såg tråden. Psykadelia it is, och inget sådant dära Trance eller någe. De jammar väl mer än spelar en låt kan man tycka. Långa repetetiva stycken...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-15 16:58

shifts skrev:De där är ju japaner och högst besynnerliga, direktkontakt med kosmos osv. Tänkte på dem direkt när jag såg tråden. Psykadelia it is, och inget sådant dära Trance eller någe. De jammar väl mer än spelar en låt kan man tycka. Långa repetetiva stycken...

Dark Star (Grateful Dead) är väl 3 min i studioversion medan liveversionen är 20 minuter längre. Hela det livealbumet LIVE/DEAD har ju knappt någon början eller slut och alla låtar går i varandra.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-15 17:03

soundbrigade skrev:
shifts skrev:De där är ju japaner och högst besynnerliga, direktkontakt med kosmos osv. Tänkte på dem direkt när jag såg tråden. Psykadelia it is, och inget sådant dära Trance eller någe. De jammar väl mer än spelar en låt kan man tycka. Långa repetetiva stycken...

Dark Star (Grateful Dead) är väl 3 min i studioversion medan liveversionen är 20 minuter längre. Hela det livealbumet LIVE/DEAD har ju knappt någon början eller slut och alla låtar går i varandra.

Ja, alltså, jag säger verkligen inte att Grateful Dead inte är psykadelia. Det tvivlar jag inte en sekund på. Jag bara tänkte på de där skogstokiga japanerna när jag såg tråden och är en nutida psykadeliagrupp.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-15 17:09

Nej det trodde jag inte heller. Vilka japsare tänkte du på??

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-15 18:09

soundbrigade skrev:Nej det trodde jag inte heller. Vilka japsare tänkte du på??

Acid Mothers Temple :D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-15 18:33

Det går någon serie om San Fransisco och musiken därifrån. I avslutning av 2a (?) programmet sades just något om knarket och musiken och hur knarket tog kål på musiken ...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-17 14:12

Det är lätt att fokusera på olika substanser och deras konsekvenser, men det verkligt intressanta (som jag gärna vill lyfta fram i denna tråd) är att det egentligen inte är drogerna, utan människan som är Psykedelisk.

Substanser är, som en kompis sa, bara "genvägar". En del använder dem utan att komma nån vart alls, en del vet precis vart de är på väg.

Är det kanske så att "psykedeliska" människor gör ovanligt bra musik? :)

Edit: Jag tror att alla människor potentiellt "psykeliska" mer eller mindre, dock att vissa kanske trycker ner det av en massa olika skäl.
Senast redigerad av phloam 2008-01-17 15:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-01-17 14:27

phloam skrev:Det är lätt att fokusera på olika substanser och deras konsekvenser, men det verkligt intressanta (som jag gärna vill lyfta fram i denna tråd) är att det egentligen inte är drogerna, utan människan som är Psykedelisk.

Substanser är, som en kompis sa, bara "genvägar". En del använder dem utan att komma nån vart alls, en del vet precis vart de är på väg.

Är det kanske så att "psykedeliska" människor gör ovanligt bra musik? :)

Kanske, jag tror det stämmer på bla. Steven Wilson, i min värld en väldigt stor musiker, och som det verkar, en alldeles för skärpt människa för att ha dekat ner sig totalt i drog träsket.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-17 15:22

Någon gång 68-69 pågick en lärarstrejk i Sverige och vår skola arrangerade en kabaret - RajtanBajtan - den första i en lång rad. Minns hur tvillingarna Eibertsson dansade med tygremsor alltmedan de belystes med "psykedelisk ljus".

Jag och en kompis som numera är präst i Lundatrakten hade ett sär-kollektiv, benämnt Det Ropande Havet vari vi ägnade oss åt konst, poesi och musikaliska fjanterier samt ett påtänt leverene utan tändvätska. Jag förundras att jag möter så få idag som vågar stiga utanför ramarna testa sina gränser.

Ed. Vi var två om särkollektivet.
Senast redigerad av soundbrigade 2008-01-17 16:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-17 15:43

SB - kanske att mycket av det där återfinns i annan form i alla dessa sub- och ungdomskulturer av idag. På 60-talet var det ju en smärre revolution gentemot ett väldigt strikt och likriktat 50tal. Idag finns massor att välja mellan och behovet av uppror är inte direkt primärt :)

Om 60-70tal var sökande och experimentellt under en gemensam huvudrörelse så har kanske många idag definierat vad de vill använda denna moderna frihet till.

Intressant att se om det går tillbaks till att bilda en hellhet igen? :)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-17 16:51

har alla glömt roky eriksson och hans fantasiska thirteenth floor elevator psykrockens fader ...
med klassiker som
a cold night for alligators
you gonna miss me
Slip Inside This House
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-01-22 14:45

Kanske inte så psykadelisk men här är en låt från mästarna TAngerine Dream. Spelas med fördel i mörkret. Dödens tåg är med

http://www.youtube.com/watch?v=adKlTh65h04&feature=related
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-22 14:51

mats skrev:Kanske inte så psykadelisk men här är en låt från mästarna TAngerine Dream. Spelas med fördel i mörkret. Dödens tåg är med

Jag köpte en av deras skivor - Phaedra och tyckte att det var "far out". Det lär vara, har det berättats, deras absolut flummigaste album. Men kul! 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-01-22 15:07

soundbrigade skrev:
mats skrev:Kanske inte så psykadelisk men här är en låt från mästarna TAngerine Dream. Spelas med fördel i mörkret. Dödens tåg är med

Jag köpte en av deras skivor - Phaedra och tyckte att det var "far out". Det lär vara, har det berättats, deras absolut flummigaste album. Men kul! 8)

Min favo är Tangram
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-01-28 23:37

Den mest kända psykedeliska plattan måste ju vara Sgt. Peppers.
Otroligt genomarbetad.
Därmed inte sagt att den är bäst.

Mvh

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-01-29 05:48

Egentligen är det bara att kika på Israel, dom är kungar på psy! 8) Ryssarna är också på G.

Då pratar vi inte gamla narkoman-gubbar från 60-talet ;)

Lyssnar nu på Azax Syndrom, lite halvsnäll psy ändå, rätt lagom på morgonkvisten.

Nästa

Återgå till Musikstugan