Jag har nu efter att ha läst denna tråd testat lite...
Jag är ju en av de som våldfört mig och labbat lite på OA51.
Jag plockade fram 5 par OA51 och ett par Larsen 4 och jämförde dem med några olika låtar (tog en hel del tid och jag satt fortfarande i kalsongerna kl 15:00

- shit jag som lovade den bortresta frun att det och det och det skulle vara klart när hon kommer hem

)...
* OA51.3 med SSC officiella Lyxfilter med Jensen papper i olja kondingar
* OA51.3 med Lyxfilter med WonderCap kondingar
* OA51.3 med standard filter
* OA51 med .3 bas (SS8545) och Scanspeak 9500 diskanter, aktivt delade och körda med mina basstöd.
* OA51 med Scanspeak Revelatorbas och Scanspeak 9700 diskanter,aktivt delade och körda med mina basstöd.
* Larsen 4
Jag har ju även haft OA51 med coatad omkantad 8542 tillsammans med T11 men dessa var inte ihopplockade nu...
51 or med inbyggt filter samt Larsen 4 kördes fullrange utan mina basmoduler och jag måste verkligen säga att i ett rum som mitt där dessa burkar fungerar bra så är det en häpnadsväckande bra basåtergivning från OA51 trots dess lite försiktiga spec. Larsen 4 går ännu djupare och med mer energi längst ner i basen.
Aktivt delade 51 or kördes med DCX 2496 filter, tre slutsteg och mina basstöd.
Jag har ju som jag skrev gjort en hel del olika moddar och skrivit om det här på Faktiskt. Detta bara som inspiration till andra som vill hålla på, jag har aldrig haft några ambitioner att ta fram några "officiella" undergroundmoddar som andra skall genomföra på sina burkar.
Har man ingen egen kompetens på området är det bättre att hålla sig till de officiella uppgraderingarna och inte tro på knäppjökar som mig och vissa andra

(testa kan man ju i o f s alltid göra, man har ju egna öron att lyssna med och det är ju oftast dessa egna öron som skall tillfredställas)
Detta kan i o f s komma att ändras efter att jag hört vad Anders åstadkommit med samma element som OA51.3 och OA52.3 i Larsen 6.
Larsen 6 låter bättre (tydlighet, fokus, renhet etc.) än både OA51.3 och OA52.3 i en till synes enklare och defacto billigare låda. Detta med ett fullt bibehållet "Carlssonljud".
Så jag har planer på att m h a Anders ta fram ett nytt filter till OA51.3 enligt de principer som tillämpats i Larsen 6.
Som kuriosa kan jag berätta att en kund kom hem till Larsen HiFi under helgerna för att lyssna på hur OA51.3 lät då han ägde ett par OA51 och var i begrepp att köpa en uppgraderingssats till dessa. Efter att ha lyssnat och jämfört OA51.3 med Larsen 6 beställde personen i fråga ett par Larsen 6 i stället...
Nåväl... åter till min lyssning:
Alla OA51.3 med filter lät ganska lika... små små nyansskillnader, mest tydlig i basen faktiskt

Kanske beror på hur exakt jag lagt i dämpmaterialet och hur inspelade och "slappa" baselementen är ( de är från olika år/batcher):?:
De låter stort och Carlssonskt som sig bör men har i mitt tycke en lite såsig odistinkt ljudbild, placeringa av instrument etc. man skulle ju kunna förledas att tro att detta beror på lådans utformning, mängden reflekterat ljud etc. men så är faktiskt.se inte fallet.
Spelar man högt så blir ljudet en aning grovkornigt.
Jag bytte därefter till Larsen 4.
Det positiva var att Larsen 4 har en tydligare mer utmejslad ljudbild, mer ordning och reda s a s.
Det negativa var att det saknades lite "köttighet" och fyllighet i den övre basen... Nu har nog Larsen 4:ans Seas element en svår uppgift här att komma upp i samma klass som just SS8545 just på denna punkt...
Jag tycker att SS8545 (kanske SS-element generellt) har en av sina största styrkor just här. Det här med att ge musiken en naturlighet, fyllighet och en kropp i detta område. Jag tycker att detta är så påtagligt just hos SS8545 att det kanske får räknas in som en "färgning"
Larsen 4 lät överlag slankare än OA51.3.
Man kan även uppleva att den har mindre bas till dess att det kommer ljudinformation med djup bas, då kommer djupa toner ur de små L4 så att man blir riktigt förvånad...
Efter detta bytte jag tillbaka till Carlsson OA51.3 med lyxfilter och lyssnade igenom låturvalet igen för att återfå en referens innan byte till Aktiva 51 med SS8545 och SS9500.
Dessa aktiva 51 har aktiv delning 24dB/oktav vid 2.11 kHz svag Eq av basen mellan 1000 och 2000 för att ta ner ett lite markerat övre mellanreg. en aning lyft under 350 Hz (någon dB), ett svagt lyft (3dB/oktav) från 5 kH och uppåt för att kompensera diskantens direktivitet med ökande frekvens...
De körs från 80 Hz och neråt med delning till mina basstöd. (24dB/Oktav)
Dessa har en annan tydlighet, renhet och fokus än orginal OA51.3 och detta beror då på filterfunktionen... (jag kör i o f s just nu med SS9500 i dem men jag hade tidigare T11 och aktiv delning och skillnaden mellan dessa element framträder tydligare då man spelar starkt till SS fördel)
Ljudet blir grovkornigt då man spelar starkt och detta beror på att SS8545 verkar börja dista en del om man spelar starkt.
Efter detta testades mina senaste OA51 med Revelatorbasar och SS9700 diskanter.
Dessa aktiva 51 har aktiv delning 24dB/oktav i basen vid 2.3 kHz och 18dB/oktav i diskanten vid 2.3 kHz, utöver detta finns lite Eq på vissa punkter efter att jag mätt upp dem.
De körs från 100 Hz och neråt med delning till mina basstöd. (24dB/Oktav)
Ja vad skall man säga... allt är bättre, -det finns en renhet i basen, man kan spela minst 10dB högre utan att ljudet blir "grovkornigt" i bas/mellan. Diskanten är luftigare, mer upplöst, renare.
Alla mina försök med aktiv drivning är ju för de flesta bara kuriosa, det är ju inga 51or längre utan det är 51 lådor ingående i ett koncept med aktivt filter, 3 slutsteg, helt andra element, baslådor etc. etc.
Mvh
Stefan
Edit:lite stavfel
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.