Troligen fel på min NAD 3130

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
alj

Troligen fel på min NAD 3130

Inläggav alj » 2004-08-07 20:08

Okej, efter lite krångel så har jag kopplat såhär:

Left 8ohm Right 8ohm | högtalare
Left 4ohm Right 4ohm | högtalare
NAD 3130 | Förstärkare
XBOX

Ljudet är väldigt bra men vid "låga" ljudnivåer hörs endast ljud i de två left högtalarna, jag undrar förstås varför, är det fel på förstärkaren?
Vad kan jag göra?

MVH.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-07 21:36

Förmodligen oxidation på knapparna, klassiskt NAD problem. Prova kontaktspray.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
alj

Inläggav alj » 2004-08-08 00:39

Alltså kontaktspray på potentiometern till volymen?
Skall testa, tack för tipset :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-08 09:45

Tänkte dock mer på ingångsväljarna och framför allt på A/B-väljarna till högtalarutgång om den modellen har sådana (det hade min 3100).

Användarvisningsbild
alj

Inläggav alj » 2004-08-08 11:44

Jo jag kan välja mellan A, B, OFF och A+B, Nu har jag somsagt A+B men det kommer bara ljud i en A högtalare och en B högtalare på låga ljudnivåer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-08 11:49

Jag hade provat spraya dem först.

Samma resultat oavsett vilket signalkälla du använder?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-08 11:59

En fråga till; försvinner ena kanalen konsekvent när du vrider ner volymrtatten lågt, eller försvinner den sådär lite till och från när musiken är svag? Mao, är det volymkontrollens läge eller är det musikens styrka som avgör?

Det första tyder på att vänster och höger pot är lite osynkade vid de allra lägsta vridningsviklarna, det andra tyder på glappkontakt. Jag hade nyligen glapproblemet, och vände ut och in på mitt gamla hembygge. Det visade sig att det var en kabelskarv (utanför förstärkaren) som glappade... :(
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
alj

Inläggav alj » 2004-08-08 12:30

Yepp, testade med en cd spelare tidigare och det var somså att när volymen är låg, så blir det inget ljud i vänster högtalarna.
Det är volymkontrollens läge som avgör, men jag tycker endå att när man har volymkontrollen högt så är det mer ljud i höger högtalarna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-08 21:34

alj skrev:Yepp, testade med en cd spelare tidigare och det var somså att när volymen är låg, så blir det inget ljud i vänster högtalarna.
Det är volymkontrollens läge som avgör, men jag tycker endå att när man har volymkontrollen högt så är det mer ljud i höger högtalarna.

Ehh... Om du med "när volymen är låg" menar att ljudstyrkan i rummet är låg, så förstår jag inte vad du menar ovan.

Om du med "när volymen är låg" menar när "volymratten är nervriden lågt" så är det volympotten som är dåligt synkad (mekaniskt mellan vänster och höger pot). Det är lite lurigt att felsöka sånt här, dock, eftersom den andra typen av fel (glapp) kommer lite som det vill (av de andra inläggen att döma verkar det dessutom vara ett vanligt fel på den här modellen).

Om det är potten är lösningen ny volympot, eller helt enkelt en dämpsats på ingången så att du får vrida upp volymen lite mer.

Det här är en typ av fel som man hör vad det är, men är väldigt svår att beskriva säkert för någon annan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
alj

Inläggav alj » 2004-08-09 00:24

Menar precis som jag sa, "Yepp, testade med en cd spelare tidigare och det var somså att när volymen är låg, så blir det inget ljud i vänster högtalarna. " :)
Ska testa med kontaktspray, sedan får det bli en ny potentiometer.

Återgå till Teknikforum