Bra In-ear lurar?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Bra In-ear lurar?

Inläggav David_A » 2008-01-16 15:35

Försöker hitta info om några riktigt bra in-ear lurar. Har idag ett par Creative EP-630 som sitter riktigt skönt. Ljudet är väl hyfsat för priset.
Hur pass mycket bättre kan det bli med en bugdet på tusenlappar istället för hundringar? Har läst några trevliga kommentarer om dyrare Shure och Ultimate Ears. Någon här med erfarenhet?

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2008-01-16 16:27

Tjena,

Jag hade tidigare Shure e4c ( innan jag söp bort dom tillsammans med min iPod 60GB på FlyMe:s sista flight från Malmö innan konkursen).

Dessa låter (lät) i mina öron mycket bra, med tight och utsträckt bas. Förutsättningen för detta är dock att man får det riktigt tätt med tillhörande undervattenskänsla och sladdmikrofoni.

Fördelen med denna lite dyrare modell är att det följer med ca 10 par proppar i olika utförande och storlek. Själv fastnade jag för de genomskinliga, lite styvare propparna i mellanstorlek. Dessa tryckte jag in riktigt långt i örat. In-ear monitorer är inget för de som äcklas av öronvax, det blir lätt lite att städa.

Jag har iBuds, Beyer DT880 och AKG 271S att jämföra med och e4c har mest gemensamt med AKG:erna. Lurarna har hög känslighet och spelar väldigt oansträngt. Risken är således att man spelar alldeles för högt utan att tänka på det. En annan sak att tänka på är att om man använder dem vid flygning, så kompliceras tryckutjämingen ytterligare av denna lurtyp (gäspa, dra i luren, håll för näsan och tryck, börja om).

Lycka till

/N

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-16 16:29

Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2008-01-16 16:38

"Konsumentupplysning" från försäljare:
http://www.headphone.com/products/headphones/in-ear-monitor/

/N

PS. e4c verkar ha utgått. :cry: DS.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-01-16 18:52

Jag har ju letat in-ear ett tag och inte kommit loss att köpa några än. Det finns hur många som helst. Det går att få tag på Shure E4c tror jag, har sett dom på olika sajter iaf.

Se upp för kopior bara, har läst några trådar om detta på olika forum!

Edit: Själv har jag kikat på att köpa Etymotic ER6i från USA, men det verkar struligt med frakt.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-01-16 19:54

När jag läste om Etymotic för en massa år sedan fick jag jämt intrycket av att dom var lite tunn i botten. Någon som kan dementera detta?

Shure dyker upp lite då och då, men just Ultimate Ears verkar vara snäppet bättre om man nu får tro dom trådar som jag hittat.

Svårt det här.. Ultimate Ears superfi.5 pro verkar dom flesta vara nöjd med.
Å andra sidan, när ändå spenderar byxorna är på så har ju Shures dyraste snäcka även en push-to-hear funktion. Kan säkert kan vara nyttigt när kärringen skriker på en(eller inte då :wink: )

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2008-01-16 20:17

David_A skrev:Försöker hitta info om några riktigt bra in-ear lurar. Har idag ett par Creative EP-630 som sitter riktigt skönt. Ljudet är väl hyfsat för priset.
Hur pass mycket bättre kan det bli med en bugdet på tusenlappar istället för hundringar? Har läst några trevliga kommentarer om dyrare Shure och Ultimate Ears. Någon här med erfarenhet?

Jag köpte nyligen Sennheiser CX300, som tydligen skall vara samma som eller i alla fall väldigt lika de Creative du har. Men jag tycker de är en smula bastunga, i alla fall i jämförelse med de Shure E2c som jag hade tidigare. Jag tyckte Shure kändes mer korrekta och föredrog dem. Så om du tycker att ljudet i dina Creative är någotsånär neutralt kommer du nog finna ljudet i Shure's lurar lite basfattigt.

Jag provade Shure's 530 eller vad den heter lite snabbt och de lät bra, betydligt bättre än CX300. Fast de var för dyra för vad jag bestämt mig för.

David_A skrev:-snip-

Å andra sidan, när ändå spenderar byxorna är på så har ju Shures dyraste snäcka även en push-to-hear funktion. Kan säkert kan vara nyttigt när kärringen skriker på en(eller inte då :wink: )

Den där push to hear meckapären tror jag man kan köpa löst, till vilka lurar som helst.
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-01-16 20:36

hmm, ja nog kan dom kanske vara lite tjocka i klangen för att vara helt neutrala. Jag tycker dock att toppen är lite påstridig och rå, vilket är ett större problem.

När jag använder plupparna ligger jag antingen på en solstol och dricker bira, flyger, eller jobbar i bullrig miljö. I samtliga fall ser jag hellre att luren är lite bastung, än tvärtom. Men det är klart, inte fullt så mullig och tjock i klangen som tex Koss the Plug.

Ultimate Ears har ju även en modell som heter "Extended bass", vilket kanske inte vore fel heller. Dock ska den tydligen vara lite större än dom andra modellerna.

Shures SE530 kostar väl ca 3500. Skulle onekligen varit roligt att testa, men detta kommer nog tyvärr att bli ett blindköp baserat på andras åsikter.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-01-17 00:31

Ser ut som att Shure lyckats få fina omdömen..

http://di.se/Nyheter/?page=/avdelningar/artikel.aspx%3Fmobious%3Dy%26articleid%3D2007/09/24/249586%26sectionid%3Dtekniktrender%26menusection%3Dtekniktrender%3Btekniknyheter

Synd bara att det är så många modeller att välja mellan. Vill man vara på den säkra sidan så är det givetvis SE530 som gäller. Å andra sidan så är 3800kr tämligen mycket pengar för små pluttar.
Undrar hur mycket man svär när man råkar tappa dessa i poolen 8)

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2008-01-17 11:39

David_A skrev: -snip-

Shures SE530 kostar väl ca 3500. Skulle onekligen varit roligt att testa, men detta kommer nog tyvärr att bli ett blindköp baserat på andras åsikter.

Om du reser kan du kolla i flygplatsernas shoppar, ibland har de modeller uppställda för provlyssning. I USA finns det en kedja (kommer inte ihåg namnet) som säljer allt möjligt krafs till ipods osv, jag har sett på flera ställen att de har ställ med de flesta av Shures modeller uppställda för provlyssning. Så om man inte har total bacillfobi kan man prova och jämföra!
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

Användarvisningsbild
sancho

Inläggav sancho » 2008-01-18 12:41

Jag är ute lite efter samma sak...
Kollade en del på JAYS in-ear men är det någon som vet mer om dem?
Jag ska använda dem uteslutande till min Ipod Classic.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-01-20 19:05

Beställde ett par Shure E500. Ska tydligen vara samma som Shure SE530, fast här får man med push-to-talk modulen till samma pris.
Ska bli intressant.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-01-24 19:21

fick hem mina E500 idag, och visst är det ett ordentligt lyft jämfört med Creative EP-630!
Ingen tvekan om att EP-630 är ordentligt hissade i både bas och diskant. Låter burkigt, aggresivt och ihåligt i jämförelse med E500. Visst, E500 kan snarare uppfattas som lite basfattiga i jämförelse. Men hellre det och justera lite på Eqn, än att alltid lida av ett bumligt ljud.

Återgå till Köpråd