OK, here we go: Blu-ray-spelare med alla format

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

OK, here we go: Blu-ray-spelare med alla format

Inläggav Almen » 2008-01-09 08:58

Jaha, så kan man äntligen börja titta på vad man skall köpa. Jag har följande krav på en Blu-ray-spelare (förutom att den självklart skall kunna ta alla DVD-filmer):

CD
DVD-Audio
SACD
HDCD
MP3

Någon som direkt kan nämna en spelare som tar samtliga format?

Vilka prisklasser ligger bra spelare i? Hyfsade?
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-09 10:18

Sitter själv & lurar på detta.

Verkar tyvärr helt kört inläget!
En PS3 & behålla gamla CD spelaren verkar vara lösningen om nu den kunde spela alla dina formet (SACD/HDCD mm) vill säga?

Eftersom BR verkar vinna/vunnit bör det komma "kompletta" multimaskiner inom kort rent logiskt tänkt iallafall... :roll:

//Johnny
ps.Marantz & Denon har väl inte spottat ur sig något ännu, kanske därifrån man kan vänta sig lösningen nu när dom har facit ihand :)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-01-09 10:40

Almen: Har du också funderingar på att köpa en platt-skärm/projektor? Om du inte tänkt köpa det nu så skulle jag avvakta med med en spelare. Din Denon klarar ju allt annat (klarar den också MP3?) förutom BD, eller har den gått sönder nu?

Jag känner suget att köpa en PS3, synd bara på att spelen till den ska vara så jäkla dyra :?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-09 10:53

Merkurius skrev:Almen: Har du också funderingar på att köpa en platt-skärm/projektor?
Närå, det ligger längre fram. Men med tanke på mitt tempo så får jag nog börja fundera nu. ;)

Dessutom skall det bli ganska kul att sätta sig in litet mer i de nya formaten. Nu kan jag ingenting.
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-01-09 10:54

Almen skrev:Närå, det ligger längre fram. Men med tanke på mitt tempo så får jag nog börja fundera nu. ;)

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-01-09 16:37

jag har också kikat på bluray spelare dom som jag har sätt tar bara cd och mp3 av dom nämda formaten

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-01-09 20:26

Jag skulle gissa att SACD och HDCD kan vara svårast att få med. Finns HDCD som mjukvaruimplementation nu? DVD-A borde komma på köpet med DVD-V och de nya förlustfria surroundformaten.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-10 09:28

Fast SACD är ju också Sony... Jag skulle väl nästan tro tvärtom, i sådana fall.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-01-10 16:20

Är det samma laserpickup för SACD och DVD då?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-01-10 19:03

Skulle gissa att denons kommande klarar allt utom HDDVD ,finns i japan nu. Europa får vänta tills i sommar typ. ca 20000
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2008-01-10 19:53

PS3 tar allt utom DVD-A, förutsatt att du köper 60GB-versionen. HDCD inkluderat, med ett litet tweak. Den spelar dessutom SACD riktigt bra.

Läs mer här:

http://www.edepot.com/playstation3.html

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-10 20:09

guldfisk skrev:Är det samma laserpickup för SACD och DVD då?
Vet inte, men olika lasrar är ju löst i nuvarande komboapparater. Det lär det väl bli ändå, eller kanske blålasern kan läsa allt?

OliT: DVD-A är ett måste.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2008-01-10 20:23

Ja, då var det värre. Jag känner faktiskt inte till någon spelare som klarar allt om du absolut måste ha DVD-A, det blir nog till att vänta i så fall. Om behovet av DVD-A finns kanske lösningen är att köra en separat DVD som klarar det vid sidan om PS3. Men jag förstår att det är osmidigt.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-01-16 18:15

Magnus skrev:Skulle gissa att denons kommande klarar allt utom HDDVD ,finns i japan nu. Europa får vänta tills i sommar typ. ca 20000

Den spelar inte DVD-A och SACD.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-01-17 19:54

Ett annat problem som inte har kommit upp är regionsfrihet för DVD. Tror att det finns en stor tveksamhet mot att göra DVD spelaren regionsfri men inte Bluray då det kanske är tillräckligt för att ramla av listan över "säkra" och godkända spelare.

Så jag tror nästan det är bästa att köpa en kompetent DVD spelare och sedan kompletera med en Bluray spelare vid sidan.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-01-17 21:47

OT: Men visst finns det gratis verktyg att ladda hem för att bränna om DVD till DVD-/+R utan regionskodning. Om man orkar. Jag har inte testat än heller iofs, men läst om det.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-01-18 00:00

Supernollan skrev:
Magnus skrev:Skulle gissa att denons kommande klarar allt utom HDDVD ,finns i japan nu. Europa får vänta tills i sommar typ. ca 20000

Den spelar inte DVD-A och SACD.

nä &%%#¤ det klarade den inte...... :evil: det ska dock komma en sån spelare senare. Fast jag lyssnar nästan aldrig på DVD audio än då....har förvisso bara 2 såna skivor och ingen SACD.....men en DVD audio skiva kan väl spelas i en vanlig DVD också?
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-18 08:28

Magnus skrev:...en DVD audio skiva kan väl spelas i en vanlig DVD också?
Ja, men inte med full kvalitet. Ofta finns i och för sig ett DTS-spår som brukar vara riktigt bra, ibland även DD-spår.

Prolemet är dock att eventuellt tvåkanalsspår ofta endast finns som DVD-A.

Tillagt: Noteras bör att DD har som option tvåkanalsspår i PCM 24 bits/96 kHz (om jag fattat saken rätt). Det är inte illa, och synd att det inte utnyttjas oftare.

Återgå till Köpråd