silvervarg skrev:För att det skall låta så bra som möjligt så bör man kompensera för rummet (i alla fall i basen), och det görs bäst i den punkt där man har full kontroll, dvs i försteget. När signalen väl har behandlats klart i försteget så kan välja två vägar:
1. Behålla den digital för överföring så långt som möjligt, t.ex. med slutsteg i respektive högtalare.
2. Den traditionella varianten att köra den genom slutsteg så att du för en analog signal som direkt kan driva högtalaren.
Det är det här som är grejen... det finns inga "källor", som vi är vana att tänka på dem idag. Det finns bara tjänster på ett nätverk. Bit-strömmar paketerade i TCP/IP. Det känns strukturellt helt galet att skicka dem till en punkt i nätverket - packa om dem - och skicka samma bitar vidare igen. Nä, en bättre topologi är att låta högtalaren hämta direkt i källan någonstans på LAN/WAN. Om vi antar en aktiv högtalare så kan jag inte se att man skulle behöva stoppa i så mycket mer än motsvarande ett wifi-nätverkskort och ett ljudkort (med en kanal). Rent hårdvarumässigt kan det rimligen inte kosta mer än ett par hundra lappar (om ens det) i producent led.
Den enda tekniska komplikationen jag kan se är att högtalarna måste hålla sig i synk - de kommer alltså att behöva prata lite granna med varandra. Jag ser ett protokoll motsvarande NTP framför mej. Sen måste någon av dem att fungera som Master på nätverket... det kan bli lite struligt men det går att lösa.
Om man har det set-up:en så är det ENDA användargränssnitten måste kunna göra är att vara sätt att välja bland källor och tala om för högtalarna var de skall hämta ifrån (och ev. passwords och om man vill volymreglera och ev. andra "settings"). Då är vi helt borta från konceptet med "en stereo" - man kan styra från en uppsjö av GUI:n och devices. (I dag använder jag två datorer och fjärrkontrollen för att styra slimserver - detta skulle kunna fungera linkande)... Eller varför inte från TV eller mobilen (den kan prata TCP/IP) osv.
Man kommer då att köpa högtalare och musik-tjänster. Thats it! Allt annat är nätverk och mjukvaror - som följer HELT andra produkt och utvecklingscykler och modeller än idag.
Det kanske inte kan låta bättre men det kan låta lika bra som idag till väsentligt lägre kostnad. Och helt andra möjligheter att göra riktigt långa serier på produkterna (och ingående komponenter).
silvervarg skrev:överföra signalen trådlöst, men alla störningar som det kan medföra. (Be gärna grannen sluta surfa trådlöst, det låter så illa i mina högtalare då.)
Så funkar det inte. Lika lite som att det blir ytterligare "stavfel" på webbsidor när grannen porr-surfar. Det som händer på ett Wifi-nät när det blir mycket störningar är att hastigheten sjunker. Med det blir inga "fel". Så länge hastigheten är
tillräckligt hög så kommer man inte att märka något i musiken. Dessutom är det så att om man gör rätt så stör man inte varandra ihuvudtaget.
Punkt två och tre. Tänk dej något
sånt här med ett inbyggt wifi-kort.
silvervarg skrev:Det finns nog några fördelar, man jag har inte lyckats se dem. Upplys mig gärna!
1. Potentiellt betydligt lägre totalpris för en lyssningsplats - vid en given kvalitet.
2. Ease of Use
3. Flexibilitet
4. Lådor och kablar försvinner. Kvar blir a.) högtalarna och strömförsörjning till dessa (2st) samt b.) fjärr alt. skärm alt. telefon alt. surfplatta eller vad min nu kommer att vilja använda.
Sen finns det några till saker som talar för detta:
5. Det använder en infrastruktur som finns (i många hem) - TCP/IP över WAN/LAN i praktiken Internet och Wifi-nät. Om man inte redan har detta så finns det andra skäl att skaffa det.
6. Successiv migration. Det är inte som digitalTV att alla måste byta samtidigt (idiotiskt beslut förresten). En konsumet kan skaffa detta - andra påverkas inte. Det integrerar in i "den befinliga" anläggningen hyfsat bra - man kan tänka sig "blandsystem".
7. Tjänsterna finns redan och det är lätt att sätta upp fler. Detta kan göra av flera helt olika aktörer och med marknasmotivation. Initialt kommer säkert den viktigaste tjänsten att vara "den egna musiksamligen" på en server eller en NAS.
8. En industriell struktur med hög konkurrens där många aktörer (de som inte tillverkar förstärkare idag) skulle tjäna på att ta den delen av kakan i ett produktskifte.