Lika högtalare låter lika?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Lika högtalare låter lika?

Inläggav soundbrigade » 2008-01-16 20:21

Jag raffsade ner något någon annanstans om att två högtalare av skilda modeller men med "identiska data" låter olika. Men låter två högtalare av exakt samma modell lika?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-16 20:40

;)

Det beror väl på om du menar hörbart lika eller mätbart lika... tror nog att det är ovanligt att man fullt ut mäter upp och till 100 korrigerar varje exemplar - men det fins de som gör det.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-16 20:42

Och spelar det så stor roll med tanke på att de nästan aldrig placeras i rum med samma förutsättningar...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-16 20:43

Hörbart. Och jag förutsätter i samma rum och under i stort samma förutsättningar.
Såklart det inte spelar stor roll. Jag sitter inte med två par Wilson Puppies ändå.
Det jag ville veta, eller snarare betona var någon sorts faktum att en högtalare (individ) låter inte exakt lika dant som en annan högtalare med samma namn (men annan individ). Lite (mycket) grovt det finns inget typisk OA14-ljud (finns det en högatalre som heter så??). Däremot måste det väl vara så att ljudbilderna är snarlika?!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-01-16 20:47

Titta bara på förstärkare. Jag har vänt mig emot t.ex. F/e-tester på grund av att de inte återtestar flera enheter. Denon i deras konumentstandard har säkerligen inte bättre tolleransnivå än 15% vilker givetvis kommer att påverka att flera i raden av deras enheter kommer att variera något i ton och ballans osv. Högtalare har nog större skillnader. Det skall vara dessa storheter som Halrco eller liknande som har idiotin att matcha komponenterna till 0,1% eller likandne som får en oerhört låg tolleransnivå.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-01-16 21:02

Reidar Perssons högtalare låter nog lika, eftersom han är extremt noga med detta.

Men jag har nog aldrig upplevt att det skulle vara ett problem att högtalare konstruerade av seriöst folk skulle låta så olika att det märks...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-16 21:11

meanmachine skrev:Titta bara på förstärkare. Jag har vänt mig emot t.ex. F/e-tester på grund av att de inte återtestar flera enheter. Denon i deras konumentstandard har säkerligen inte bättre tolleransnivå än 15% vilker givetvis kommer att påverka att flera i raden av deras enheter kommer att variera något i ton och ballans osv. .
15% låter rätt mycket.

Visst skulle det vara kul att testa ett gäng av samma modell, vad det än var för produkt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-01-16 22:04

För mig vore det inte kul...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-16 22:18

:lol:

Nä, det är ju inget man mäktar med. Det tar tid nog att testa en av dem..

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-16 23:37

Det är fullt möjligt att två olika par ur samma serie högtalare kan låta olika. Om det ena paret har kort speltid och det andra paret har lång speltid bakom sig kommer det förmodligen att finnas någon hörbar skillnad. Sedan låter det ju lite olika i olika miljö och med olika elektronik förstås. Sedan kan det väl finnas skillnader som beror på att olika personer har limmat, lödit, skruvat eller tappat elementen i golvet vid monteringen ;) Samt att toleranserna på de olika komponenterna är stora.
Senast redigerad av Chris_Lymme 2008-01-17 19:37, redigerad totalt 1 gång.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-01-17 00:45

Låter inte vitt brus (eller rosa) rätt olika ur ett högtalarpar om man lyssnar en och en?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2008-01-17 00:54

Om det ska bli en meningsfull test måste väl högtalarna ställas upp identiskt lika och dessutom måste bytena kunna ske snabbt.

Antar att man då skulle kunna placera högtalarna på en roterande skiva på ett sådant sätt att man kan rotera in några få högtalare av samma modell till samma position snabbt, innan hörselminnet klingar av.

Återgå till Generellt om hifi