Öppen baffel-subwoofer med 16 tolvtummare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

-Martin-

Öppen baffel-subwoofer med 16 tolvtummare

Inläggav -Martin- » 2008-01-16 21:03

Nu har jag en galen idé...

Vad tror ni om att hänga upp en öppen baffel parallellt med taket med 16 (eller fler) 12-tummare? Vad kan den undre gränsfrekvensen bli? I princip kan man väl se elementen som ett stort membran med ytan 1,4 m2. Eller?

Väntar ivrigt på kommenterer och inlägg!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-01-16 21:14

Innan du börjar bygga, fundera på:

-Vart kommer ljudet från baksidan av baffeln att ta vägen? (ligger baffeln nära taket blir det ju egentligen ingen öppen baffel utan man får någon sorts låda med öppningar vid tak/vägg-hörnen*)

-Hur blir stående vågen mellan baffel (tak) och golv?

-(Vill man att ljudvågen i basen skall infalla ovanifrån)

Fast galna idéer är ju kul! :)

*beror ju iof på hur stor baffeln är i förhållande till taket.

edit: öppna bafflar funkar dåligt om man har en begränsningsyta för nära baksidan på dom. Om jag skulle få för mig att bygga öppna bafflar så skulle jag placera dom intill sidoväggarna (ej parallelt utan ortogonalt mot väggen) och långt från väggen man ser när man lyssnar (högtalarväggen). Fast det är kanske inte lika kul... ;)
Senast redigerad av norman 2008-01-16 21:22, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-16 21:15

Det var du som sa att det var en galen idé...

Vilka element har du tänkt dig? Och vad skulle man kunna göra för dom pengarna istället? ...och nu tänker jag inte på Rädda Barnen eller så.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-16 21:16

Jag är riktningkänslig för var ljudtrycket kommer ifrån.

Hur kommer ev grannar ovanpå reagera? :)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-01-16 21:24

Avståndet till taket blir väl fömodligen ganska kort, typ 20-30 cm antar jag. Så stående vågor för de lägsta frekvenserna känns osannolikt.

Tänkte mig några billiga 12-tummare typ Gamma eller nåt.

Grannen ovanför är min son. Han har nämligen sitt rum där(!) Han och jag har ungefär samma film-smak så han kommer nog vara på undervåningen då det ska spisas. Hoppas jag...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-01-16 21:30

Asvent skrev:Avståndet till taket blir väl fömodligen ganska kort, typ 20-30 cm antar jag. Så stående vågor för de lägsta frekvenserna känns osannolikt.

Menade inte stående vågorna från baffel till tak utan från baffel till golv (nu vet jag ju iof inte hur högt upp du tänkt köra basen)

Vägen från baffel till taket är kort, alltså kommer vågen från baksidan som reflekteras i taket inte bli så mycket tidsfördröjd. Den kommer då komma fram i motfas till det som strålar från framsidan av baffeln och minska verkningsgraden för de lägre frekvenserna. Nu kommer detta kompliceras av att baffeln förmodligen blir stor och ljudet får gå i "sidled" innan det mynnar ut vid kanten. Men som sagt, våglängden är rätt lång vid lägre basen...

edit: gjorde en snabb räkning, har du en baffel med radien 2m med ett element i mitten och 2.5m i takhöjd kommer ljudet fram i fas vid ca 60hz.
Senast redigerad av norman 2008-01-16 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-16 21:31

Asvent skrev:Avståndet till taket blir väl fömodligen ganska kort, typ 20-30 cm antar jag. Så stående vågor för de lägsta frekvenserna känns osannolikt.
Han menade de stående vågorna mellan tak och golv

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-01-16 21:32

Fast det kan nog bli resonansproblem av annan art. Nu har jag läst hela ditt inlägg, Norman... Det kanske är mer lämpligt med en baffel som inte är helt parallell, precis som du skriver. Baffeln behöver ju inte vara helt plan heller utan kan kanske vara aningen välvd också. Det skulle ju innebära att takhöjden förmodligen minskar, men det kan jag nog leva med. Som sagt det här är en idé som vore kul att testa. Ska se om det går att modelera i Basta för att få fram nåt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-17 00:07

Gamma LA-1231 har jag använt i push-pull för drygt 15 år sedan - mycket bra element (inte utan anledning att det fortfarande tillverkas!)

MEN, 16x895 kr = 14.320 kr (eller mer som du antyder i första inlägget).

Jag vet vad jag skulle gjort för dom pengarna. T.ex. 2 baslådor med Peerless XLS-12 med slavbas. Och då räcker pengarna även till monstersteg att driva med samt materiel till lådbygget.

Jag menar att dina idéer är spännande och kul att drömma om, men hur troligt är det att det blir bra? Det är svårt att göra något riktigt test utan att genomföra projektet och då står man där med en butik av baselement som inte används! Med XLS-lösningen har du en garanterad jordbävningsbas med extremt låg dist. Jag har själv haft denna konfig innan senaste ommöbleringen.

Lycka till!!

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-01-17 00:23

Då fick jag i alla fall "ventilera" den. Idén alltså. Hade inte riktigt koll på priset för Gammorna heller. Nej, det blir alldeles för mycket pengar såklart.

Jag får väl spinna vidare på min 16-32 Hz en-oktavs bandpasslösning (som Koppen redan tidigare sågat... :)) Group delayen ligger idag endast på 30 ms vid 20 Hz...

Återgå till DIY-forum