högtalar fråga . Nya basar vad ska jag har för något?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

högtalar fråga . Nya basar vad ska jag har för något?

Inläggav dwain1 » 2008-01-17 18:07

Hejsan. jag har ett par högtalare jag byggt själv som används som party högtalare. Dessa består av en 100 literslåda avstämd till ca 25hz med en 12a i som spelar ungefär så djypt. Denna 12a delas vid 3000 hz till ett större horn som spelar upp till 11000hz och efter det tar ett par mindre horn vid och spelar upp till ungefär 22000hz. Nu är det så att på ena högtalaren så låter det sprucket vid vissa frekvenser och det verkar komma från dessa små horn. Det har varit så redan från början men är värre nu. Kan ett par så små horn så högt delade visserligen bara med 6db försämra ljudet så avsevärt? Det är bara vissa låtar som det låter så. Och täcker jag för båda hornen med en pappskiva så låter det inte så illa längre. Hornen är beggade vilket gör att den som hade dom innan kan ha spelat sönder det ena lite och sen när jag har tagit vid så har det bara gått sönder mer. Nu har jag utbytes horn 4st så jag ska byta idag. Men jag tänkte bara fråga om det verkligen kan göra så mkt på ljudet? Den andra högtalaren spelar på som vanligt utan missljud :)

EDIT: Se ny fråga längre ner :)
Senast redigerad av dwain1 2008-01-20 03:21, redigerad totalt 1 gång.
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-17 20:38

Spelar du starkt kommer de ta massa stryk!

6db vid 1500hz
12db vid 750
18db vid 350hz

Det är inte mycket dämpning... 6db filter är för flackt skulle jag tro

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-01-17 23:57

med andra ord ska det kanske vara 12dB? Jag trodde att 6dB vid 11000hz gjorde susen hmm knas. Men vad behöver jag adera för komponenter om jag ska ha 12dB?

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-18 00:03

Fel av mig.. men så stor skillnad kanske det inte gör... vet ju inte vad det är för toppar du har..

5500hz -6db
2250hz -12
1125hz -18

Det här är ju jäkligt förenklat. Elementens impedanskurvor kanske gör att det inte alls sjunkigt ens så här mycket...

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-01-18 00:33

okej diskanterna är ett par FHT-5 8ohm å sen står det 7624. Jag tror det är ett par fostex eller foster. Men det har funkat okej hittils det som knäkt dom tror jag är en för klen yamaha förstärkare som användes ett tag det distade rejält och clipte satan i ljudet när man vred på. Dum som jag var trodde jag att det inte var någon fara. Men det kan väll skada diskanterna eller?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-18 01:04

Hmm..... faktum är att jag tror distande förstärkare knäcker fler element än för starka stärkare gör...

(fast det där har jag verkligen inget belägg för)

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-01-18 08:04

En föreställning jag har är att svaga stärkare som inte har inbyggda skyddsfunktioner riskerar att lämna likström under kortare eller längre ögonblick om man skruvar upp "för mycket", ju längre tid och högre ström desto mer skadas högtalarnas talspole. Det är detta som är orsaken till att "effektsvaga" stärkare förstör fler högtalare än effektstarka.
Är dett en för enkel/felaktig bild???

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-01-19 16:28

jag har nu bytt diskanter å det låter lika illa. Det roliga är att på låga volymer så låter det bra det är först när man vrider på som det låter skit. Kan det vara slutsteget som är sönderkört? för nu verkar det inte ens gå att brygga mitt slutsteg längre för då får jag inte ljud. Sen så spelar ena kanalen mer än den andra och det låter murrigare i den kanalen som spelar lägst. annars så är högtalaren sönderkörd i basen också. eller kan filtret låta sprucket om det e kasst? Shit asså jag måsste hitta felet innan den 2a februari :cry:

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2008-01-19 18:29

dwain1 skrev:jag har nu bytt diskanter å det låter lika illa. Det roliga är att på låga volymer så låter det bra det är först när man vrider på som det låter skit. Kan det vara slutsteget som är sönderkört? för nu verkar det inte ens gå att brygga mitt slutsteg längre för då får jag inte ljud. Sen så spelar ena kanalen mer än den andra och det låter murrigare i den kanalen som spelar lägst. annars så är högtalaren sönderkörd i basen också. eller kan filtret låta sprucket om det e kasst? Shit asså jag måsste hitta felet innan den 2a februari :cry:

har du provat med att skifta högtalarna så hör du om det är slutsteget eller högtalaren som är trasig. 8)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-01-19 19:09

hade knastrande diskanter ett tag och det berodde på dåliga kondensatorer i filtret.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-01-19 21:43

Jaha då var det hela löst. Basen gick sönder helt. Nu är frågan vad fasen ska man ha som ersättningsbasar?

Basarna jag hade delades som sagt vid 3000hz lådan är på 100liter och basreflex. Jag vill ha ett par ganska tåliga basar och dom får max kosta runt 800kr st. Allra helst så billigt som möjligt. Det dom ska göra är att låta halvokej tåla mkt effekt och klara av att leverera mkt bas. Och sen som sagt ska dom kunna spela okej mellanregister :)

alla förslag betraktas både nya och beggade så snälla ös in förslag jag måsste verkligen ha tag i antingen ett par nya basar eller ett par nya högtalare till partybruk då jag lovat att ställa upp på en fest den 2a februari

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-19 21:54

Vad sitter det för basar i nu?

Först diskanten.. sedan basen... låter som du borde ta reda på VARFÖR det skett..

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-01-19 23:02

Jag har vad basarna heter MK C12-150GP
Jo felet har jag hittat också. Det var ganska simpelt mitt slutsteg var kasst så i samband med att basarna brann så brann slutsteget. eller man kan säga att steget brann först och sen bran min bas.

Här är data specen på basarna.
Bild

Lådan är följande
front och bakstycke 380 x 760 mm
topp och botten 380 x 380 mm
sidostycken 380 x 804 mm
Beräknat på 22 mm material

Basreflexrör 100 x 236 mm

Som sagt ena basen funkar fortfarande. Men jag antar att det kommer bli väldigt svårt att få tag på en sådan bas till vettiga pengar

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-01-19 23:03

Hmm bilden blev sådär. Man får klicka på den. Det är kanon med all hjälp :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-19 23:19

Det där elementet är inte meningen att det skall spela bas 8O

Som du ser har det hög känslighet och lite högre fs än ett baselement brukar ha, men det är framförallt den linjära slaglängden på en (1!!!) mm som skvallrar om att det här elementet egentligen vill spela över kanske 300hz..

Har tyvärr för kass kunskap om dylika element som skulle kunna ersätta det rakt av till vettiga pengar..

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-01-19 23:44

Hmm det var konstigt. Den lådan jag kör är specad från någon som monacor rekomenderar. Jag frågade dom om låda och han svarade. Dessa högtalare fick jag att spela hela vägen ner till 24hz i mitt rum. Aja jag har hittat lite olika basar som jag tänkte slänga upp här så får ni säga bu eller bä.

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1195

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1464

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=287

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=

Nån av dem borde funka i den lådan o ge en hyfsad bas eller?

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-01-20 16:30

Inga funderingar alls?
Beggade element går också bra :)

Återgå till DIY-forum