Klona Linkwitz Orion?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Klona Linkwitz Orion?

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-12 22:26

Har många gånger tänkt tanken att bygga en dipol, men aldrig vågat eller tagit mig tid för att utforska tekniken. När jag bygger vill jag helst att allt ska fungera från första testet, utan att behöva meka lådor och filter i det oändliga. Efter ett ordentligt röj i garaget visar det sig att det finns såväl aktiva filter, AVR, slutsteg och en del fina element som skulle funka för ett seriöst försök att klona just en sådan här; Linkwitz Orion.
http://www.linkwitzlab.com/orion_challenge.htm

Bild

Jag har dock ingen tanke på att bygga lågbasen som dipol, utan där köra med konventionella slutna eller portade subbasar. Så nu till min första fundering, där man kanske kan få lite kreativ input. Linkwitz föreskriver delning vid 120 resp 1440 Hz. För att optimera systemet för såväl finspelning av musik i ren stereo som frontsystem vid biosittning vill jag att basarna skall spela både "vanlig" bas och LFE-kanal. Aktiva filter, mixer och slutsteg finns som sagt att tillgå, varför jag tänkte prova att koppla enligt följande. Vad tror man om detta??

Bild

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-01-12 22:40

Hmm, går du miste om lfe-effekter om du kör Large på din reciever?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-12 22:53

tvett, hur menar du? Om jag t.ex. spelar DVD-Audio (med sex separata analoga kanaler från DVD till receiver) så måste jag ju ha med LFE-kanalen.

Tänker du kanske att jag skulle välja "no subwoofer" på receivern och därmed få ut LFE-kanalen via L/R main? Det kanske kan funka, men jag tänkte att med en extern mixer så har man bättre koll på nivåerna från respektive kanal. Recivern är en Denon AVR3802.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-01-13 00:22

tvett skrev:Hmm, går du miste om lfe-effekter om du kör Large på din reciever?

Stämmer det verkligen? eller är det bara om man har small som frontar? om man väljer att sub inte finns så missar man väl inga ljud ändå?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-13 00:33

...men vad händer om man väljer small på t.ex. surroundhögtalarna och "no subwoofer" - får man ut surroundkanalernas bas i fronthögtalarna då?

I morgon blir det till att göra lite tester!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-13 00:46

nl1970 skrev:
tvett skrev:Hmm, går du miste om lfe-effekter om du kör Large på din reciever?

Stämmer det verkligen? eller är det bara om man har small som frontar? om man väljer att sub inte finns så missar man väl inga ljud ändå?

Jo, jag tror det.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-13 10:40

OK. låt oss klargöra hur det ligger till. Jag har testat med The Calibrator och fått följande resultat (med Denon AVR-3802):

Först några tester med digitalt ljud (DD5.1/DTS5.1), där det visar sig att LFE-kanalen beter sig som centerkanalen; om man väljer "No Center" så hörs ju centerljudet i Front L/R:

1.
Samtliga kanaler: "Large"
"No subwoofer"
LFE-kanalen återges i front L/R.

2.
Surround L/R: "Small"
"No subwoofer"
LFE-kanalen och basen från Surround-kanalerna återges i front L/R.

3.
"No subwoofer" kan inte kombineras med "Front Small".
Logiskt eftersom det då inte finns någon väg ut för basregistret.

4.
Trots att man väljer "No subwoofer" går det fortfarande att ställa delningsfrekvensen för de kanaler som anges som "Small" (vars bas alltså återges via front L/R).

Och så till test med DVD-Audio (6 analoga kanaler från DVD till receiverns 5.1-ingång - och det är nu det skiter sig...):

Ovanstående "omdirigering" av kanaler vid digital signalbehandling fungerar inte vid DVD-Audio. Drar jag ut kablarna från alla kanaler utan LFE så blir det helt tyst - ingen bas återges alltså från Fronthögtalarna. Detsamma gäller om jag väljer "No Center" och drar ur alla kablar utan centern - det blir lika tyst.

Slutsats - för att få önskad funktion måste jag alltså mixa LFE och basen från Front L/R externt. Min frågeställning återstår alltså, om det finns någon erfarenhet från detta och eventuella do's & dont's?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-13 12:44

Lite mer ved i brasan...

Jag har ytterligare element liggande som skulle kunna passa i detta projekt - två st Zachry BX-T10, ett riktigt lågbaselement (som diskuterats tidigare betr användning av bilbas för hemmabruk) och två st Peerless SLS-10, fina basar för musik, men inga riktiga biobasar.

Två alternativa lösningar:

1.
Ett rent 4-vägssystem där basarna spelar t.ex. 0-60Hz resp 60-120Hz.

2.
Ett trevägssystem med basstöd så att SLS-basarna spelar 0-120Hz "vanlig stereobas" och BX-basarna drivs i mono med LFE-signalen. Här kopplas väl LFE+Main med fördel till subbasen?

Synpunkter/åsikter?? Se alternativen nedan:

1. 4-vägs (med LFE+main mixade och fördelade mellan låg-sub och hög-sub):

Bild

2. 3-vägs (med basstöd via LFE+main via LFE-signalen):

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-13 14:48

tycker nog den där pluto verkar vara en roligare konstruktion
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-01-14 11:21

Skoj, men snälla kalla det inte en Orion-klon om du använder andra element och dessutom låda i stället för H-baffel.. :wink:

Delnigar är för övrigt valda av Linkwitz för att de funkar med de elementen. Du kan inte räkna med bra resultat med andra element och samma delnigsfrekvenser.

/Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-14 14:49

Förlåt ordvalet om jag uttryckt mig vårdslöst. Notera dock frågetecknet i ämnesrubriken - detta är på konceptstadiet och jag har läst mycket om Linkwitz olika "open baffel"-modeller. Jag har en enorm respekt för hans kunnande och inser att den elektronik han utvecklat för dessa skapelser är mycket noga framräknade och bygger på år av erfarenhet.

Det som kittlar lite är ju att ett färdigt par, levererat till dörr kostar 8.200 dolláres, vilket triggar idén om hur långt man kan komma med nästan samma konstruktion och standardelektronik i form av aktiva EQ och Denonslutsteg. Den känsligaste delen är nog just mellan/diskant-konstruktionen med öppen baffel - och där har jag tänkt att bygga enligt Linkwitz tidigare Phoenix-modell, med Scanspeak 21W-8554 som jag har liggande oanvända! Diskanter som jag tänkt prova med är bl.a. SS2905/95000, Morel MDT29 och Vifa XT25-TG30. Givetvis blir det till att testa ordentligt först med provlådor, för att se om det överhuvudtaget är möjligt...

Celef tyckte att Pluto verkade roligare - och vid närmare titt på det projektet så har ju Linkwitz gjort något märkligt med Peerless SLS10 och satt dom i 15,4 L sluten låda, vilket ju är helt emot naturens lagar. Därför har jag idag varit och inhandlat MDF till en sådan provlåda för att se om det går att lura fram lågbas via aktiv EQ, ur en så liten låda. Om det funkar kommer jag säkert att bygga bas till Orion enligt alternativ 2 ovan.

Slutligen, beträffande "kloning" så har jag ritningar klara som är identiska med Orion gällande yttermått, baffel och gavlar. Men att kalla det klon kanske är att ta i. Kanske bäst att göra som känd högtalartillverkare i Skillingaryd och kalla högtalaren "designad efter Siegfried Linkwitz unika idéer", för att undkomma lagens långa arm (och den har ju visat sig vara väldigt lång...)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-14 15:39

Linkwitz hemsida är en guld, silver diamant och platinagruva för oss som är intresserade av DIY!

köp ritningarna(för att stödja Linkwitz arbete) , bygg filter själv (inte omöjligt om man är kunnig i elektronik) , köp samma element och kör på dina denonförstärkare.

filtrena är avsedda för just de elementen i just de bafflarna.
principen kan givetvis tillämpas på andra element i andra bafflar men då får man i princip designa om filtret (eller kontrollera hur mycket som kan återanvändas)

ett spännande projekt vore att lägga in Linkwitz filter för Orion i en Behringers digitala filter (säkert redan gjort, finns ju inget DIYare inte har prövat idag) , kostnaden för detta filter är inte högre än tid+material för att bygga de aktiva filtret (om man inte gillar att bygga filter såklar :). Linkwitz är ju så snäll att han visar vilka filterfunktioner som används i blockschemat.

Subwoofern är en sluten låda där ett aktivt filter med bestämt Q värde tillsammans med lådan+elementets Q värde ger ett system med ett annat Q-värde, vanligen så designat att systemets F3 sjunker: http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm

det är dock inte den heliga graalen för bra bas i små lådor. Elementen frestas långt i lägre frekvenser och det krävs rätt bra förstärkar resurser också. skall tillgripas med försiktighet om man inte kontrollerat sin design (som Linkwitz givetvis har gjort) map möjligt ljudtryck . Kombineras lämpligen med kraftigare klass-D steg.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-01-14 15:59

Kalejdokom skrev:...
Slutsats - för att få önskad funktion måste jag alltså mixa LFE och basen från Front L/R externt. Min frågeställning återstår alltså, om det finns någon erfarenhet från detta och eventuella do's & dont's?

Jepps, det finns erfarenhet av att göra som du tänkt.

Ino Audio gör så i sitt cr80s (aktivt delningsfilter).

Jag har ett sånt filter och måste säga att det fungerar helt perfekt.

Jag har ju frontar som är ställda på large i receivern men som sedan
delas aktivt av cr80s till basmodulerna. Detta för att inte degradera
signalen till frontarna med mindre lyckade delningsfilter i receivers.
Sedan så finns en .1 in kanal i delningsfiltret för att man ändå ska kunna
utnyttja .1 kanalen i basmodulerna. Så basmoduler spelar alltså både
.1 kanal och basen i frontkanalerna (och basen från surroundkanalerna).

Så det är ingen tokig koppling :wink:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-01-14 17:55

Linkwitz hemsida är en guld, silver diamant och platinagruva för oss som är intresserade av DIY!

Skulle vara kul om IÖ gjorde en motsvarande sida... :P
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-14 19:08

Öh, Jonasz - du har väl en del erfarenhet av dipoler - och hur e den erfarenheten i så fall? Eller är din avatar en icke färdigställd låda?!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-14 19:51

Tack, rikkitikkitavi för länken till Linkwitz Transform. Men måste man bygga (krångliga) specialfilter för detta? Vad hindrar att man använder en "vanlig" 31-bands EQ och ställer in kurvan manuellt, band för band?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-14 20:03

Linkwitstransformen arbetar i huvudsak under 100Hz, medan en 31 bands EQ har en eller två band i det området. Det går alltså inte att få till det med dessa justeringsmöjligheter. För grov helt enkelt.

Linkwitstransformen går ju hela vägen ner till DC, men i din EQ är varje band ett separat bandpassfilter och det går därför inte att justera in med de lägre frekvenserna.

Eftersom det är en tämligen enkel koppling utgick jag ifrån att du kan bygga den, antingen genom att beställa kretskortet eller på labbplatta.
Det kostar inte många tior om man skall vara ärlig.

Kan du bygga dina högtalare kan du DEFINITIVT bygga transformen. Kolla på projekt 71 på samma hemsida...

Är du lite modig kan du tom stoppa in kortet i din EQ och sno matningen (din EQ är ju också uppbyggd av bandpassfilter baserade på OP-kopplingar) i den.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-14 20:54

Ok - jag tänkte nog att placera EQ före delningsfiltret och alltså använda den även för open-baffel-kompensering i mellanregistret så som jag uppfattat Linkwitz att man måste göra där med.

En 31-bands EQ har ju faktiskt reglage för +/-15dB vid 20/25/31,5/40/50/63/80/100/125... Hz - så det borde väl gå att komma i närheten?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-14 21:35

jo, det är klart att du kan lägga på lite EQ i basen med den upplösningen. Frågan är om det blir lika bra som en Linkwits?

Testa!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2008-01-15 21:45

Kalejdokom: Jag förstår inte hur du tänker i fallet DVD-audio.
Jag har Orion i original spelande hemma i vardagsrummet och i menyn till spelaren jag använder till DVDA sätter jag Orion som large, centern som ingen, sub som ingen och surrounderna som små. Kopplar analogt till min preamp. All djupbas hamnar i L och R. Funkar perrfa.

Idén att att bygga Phoenix är kul eftersom konstruktionen är öppen och finns beskriven i detalj på hemsidan. Phoenix kan dessutom spela högre/starkare än Orion. Kom ihåg att diskantelementet ska orka ned till delningsfrekvensen bara och den ligger på ~1200 Hz. Resonansfrekvensen bör inte vara högre än 600 Hz. Stora domer mao. Skippa dipolbasen och bygg slutet med kompensation. Räkna på decibellerna med Linkwitz räkneark och lägg till fler basmoduler om det blir för klent med 2. Tror det blir en kanonanläggning. Digitala filter gillar jag inte däremot. Köp kort och bygg analogt tycker jag. Labplattor funkar också, men jordplan är alltid fint. Det vill man ha. Hade själv problem med brum och sus ett tag, men det var pga ett stort slutsteg på hyllan under filtret.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-16 12:28

Tack alla för en del goda råd.

Hej AndersP. Vad har du för receiver? Jag redogjorde ovan för hur min Denon beter sig i läge EXT IN - subbaskanalen går inte att få ut via Front L/R. Är det verkligen LFE-kanalen du får ut via frontkanalerna? Och var tar centerkanalen vägen? Får du ut den också via fronterna?

Jag har övervägt Phoenix, men Orion vinner överlägset på design - min tanke är dock att bygga så långt som möjligt med "vad huset har att bjuda". Som antyds ovan har jag rätt mycket godis liggande i hyllorna och vill inte gärna köpa på mig ytterligare dyra komponenter för att göra 100% exakta kloner. Egentligen utgår idén från en stympad Phoenix,enligt Linkwitz kallad PMT1:

http://www.linkwitzlab.com/proto.htm#PMT1

Denna placerar jag på en basmodul med en eller två 10-tummare i sluten eller portad låda/lådor. Till det yttre tänker jag mig Orion som "förpackning", utseende- och desigmässigt.

Betr diskanten så använder ju Linkwitz SS2905/9700 i Phoenix och SEAS Millenniumdome i Orion. Liknande data/frekvenskurva har t.ex. Vifa XT25-TG30 som jag råkar ha 4 st av. Fs= 530Hz och en minst lika rak frekvenskurva som de båda andra. Jag har även SS2905/95000 men den dyker rejält under 1,5kHz så den går bort.

Efter att ha tittat närmare på Pluto-basen lutar det åt att det blir två mindre slutna lådor i varje "Orion", med Linkwits Transform-kompensering. Kanske bygger jag EQ eller provar med "vanlig analog 31- bands EQ.

För att komma vidare måste jag först bygga några testlådor - både dipol och baslåda - för att se hur det beter sig...

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2008-01-16 22:19

Jag har en Thule PR350b: en processor/preamp altså.
Det jag skickar in i den på 5.1-ingången ( Pure Audio Input ) kommer ut genom 5.1-utgången efter att ha passerat volymkontrollen och en buffert. Har du inte en ren 5.1 ingång kan du ju inte spela DVDA överhuvudtaget vad jag förstår eftersom inget enkelt sätt att få en digital överföring mellan spelare och förstärkare ( processor, förstärkare eller receiver ) finns såvitt jag känner till. Digital överföring hade varit mer praktisk för mig då processorn har 24/96 omvandlare.

Bild

http://www.thule-audio.dk/products/pr350b.htm

Vid spelning av DVDA-fonogram ställer man in vilka kanaler man har på spelaren och vilka kanaler som ska få djupbas och inte. Jag har ingen möjlighet att mecka med LFE-kanalens relativa nivå i min spelare, men jag gissar att LFE är sällsynt i musikproduktioner.

Det finns en del fördelar med att inte bygga ihop basarna med topparna som jag tycker du ska utnyttja. Det är inte säkert att basarna låter bäst långt ute på golvet tex och dipoler brukar låta bäst med fronterna > 2 m ut på golvet från framvägg. Vissa talar om 1/3 av rummets längd.

Har du sett Linkwitz centerkanal?:

Bild

http://linkwitzlab.com/surround_system.htm#SACD%20and%20DVD-A

Jag har hört att Vifa XT25-TG30 distar en del under 3 kHz, men det är nog inte så mycket att hänga upp sig i. Du kan alltid byta diskanter om du tröttnar på dom.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-17 00:31

Tack Anders för engagemang och info. Vi spelar dock i helt olika divisioner. Min Denon 3802 har förvisso rosats av alla kritiker, men det är ju ändå milsvid skillnad mot möjligheterna du har med dina prylar. Jag kan bara krasst konstatera att min 7.1-ingång inte medger någon omdirigering av kanalerna - det som kommer in på en kanal går direkt via volymen ut till samma line out/högtalarkanal. Men glöm det - jag har en lösning på det problemet!

Att DVDA-skivor ofta saknar LFE-kanal håller jag inte med om. Min skivsamling är inte stor, men såväl Carmina Burana, Fletwood Mac och Beethovens alla symfonier har dedikerad subbaskanal på mina DVDA-skivor.

Visst har jag sett Linkwitz center - och läst hans resonemang om dess vara eller icke vara! Visst skulle det vara en idé att bygga två sådana som fronsystem, men då förlorar man ju hela utmaningen och tanken om att rymma hela systemet i en Orion-konstruktion. Som jag skrivit tidigare kommer jag ägna mycket tid åt tester innan jag fräser upp några gavlar - och då tänker jag särskilt på det du skriver om basens placering i rummet. Nu har jag en kombination av traditionell golvplacerad biosub och sub inbyggd i botten av en bokhyllevägg. Idén med Orion skulle vara att slippa belamra mera golvyta med basar och frigöra bokhyllan för sitt ändamål.

När det gäller placeringen generellt så är väl det också en anledning till att jag tittat på Orion. Vi har kök och vardagsrum i vinkel på 60m2 och 360cm ryggåstak - jag hör redan hur dom kommer att låta...

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2008-01-17 19:06

IÖ och många andra här spelar DVDA med denonreceivers utan problem med bassmanagement; Det är bara så jag tänker. Kan dom så kan väl du? Det är inte precis nån snikmodell du har.

Dessutom är det inte receivern det hänger på om den bara har en 5.1- eller 7.1-ingång. Där ska ju bara signalen rinna rätt genom och bli förstärkt. Det är väl i spelaren man gör inställningarna som bestämmer var basen hamnar eller?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-17 23:43

Jag har mekat en del med speaker settings i min DVD-1600 (Denons första DVD-A-spelare?) men blir inte klok på resultatet! Det verkar som att speaker settings endast funkar korrekt med ljud som först gått genom dekodern, alltså Dolby Digital eller DTS-ljud. Väljer jag bort subben får jag inte ut något på subkanalen vid DD/DTS-material, men laddar jag DVD-A får jag ut subsignal (alla övriga kanaler ställda på large). Tar jag däremot bort surroundkanalerna, ja då försvinner även ljudet på sub-utgången!!

Kan det möjligen vara något fel i grundprogrammet i spelaren (finns det firmware i DVD-spelare och kan den i så fall uppdateras?). Jag får nog höra med HiFi-klubben om dom vet...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-17 23:47

När jag hållt på med mina tester har det i och för sig slagit mig en tanke. Att det finns en LFE-kanal på DVD-A skivor behöver ju inte betyda att det är en signal som inte också ingår i frontkanalerna. Alltså det troliga är väl att man skickar ut lågbasen från frontkanalerna till LFE för att dom som har subbasar ska kunna få full valuta vid avspelning. Är det någon som vet hur det står till med detta? Att hitta någon info på nätet verkar ju lögn!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-18 00:16

...men här är i alla fall en uttömlig sida om DVD-A, med länk rakt in i "bass management". Det styrker i alla fall min idé om att skita i LFE-kanalen!

http://www.ambisonic.net/dvda.html#bass

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2008-01-18 14:10

Intressant! Ska kolla in den där sidan. Det är mycket man inte vet.

Återgå till DIY-forum