Vilken ljudåtergivning... - B&W 685

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
frilins

Vilken ljudåtergivning... - B&W 685

Inläggav frilins » 2007-12-28 13:10

Tog med mig Nils Landgrens "Funky ABBA" till Hifi klubben i Malmö och lyssnade på Bower & Wilkins nya prisbelönta stativhögtalare 685.

Kan lätt rekomendera dessa men lyssna först naturligtvis!

En samlad ljudbild och ett klockrent ljud, jag kan inget annat än att fortsätta vara B&W frälst, ruggit bra!

http://www.bowers-wilkins.co.uk/display.aspx?infid=2301

Testade även lillebror 686, ja vad kan jag säga, stod där med ett fånigt leende på läpparna och tänkte - detta är inte möjligt... :lol:

http://www.bowers-wilkins.co.uk/display ... 2311&sc=hf

Men det kommer att bli ett par 685 för mig i TV rummet, helt klart!
Paradigmen kommer att åka hem till min dotter.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=20945
Mvh
Per
"Lyssnar till allt men blir knottrig av Blues."

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-12-28 15:22

Många verkar tycka att B&W har hittat rätt med den nya serien. Har du tidigare erfarenheter av märket och i så fall, hur står sig den nya serien mot den gamla?

Själv har jag inte varit överdrivet imponerad av B&W tidigare även om jag gillade 603s (jämfördes med Ikon 6 som var förförisk men av erfarenhet vet jag att jag brukar tröttna när förälskelsen har lagt sig. Vid tillfället tedde sig B&W som det bättre köpet).

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2007-12-28 17:43

Jag kör hemma på ett par 801:tor som jag har svårt att vara annat än nöjd med. Har haft dom i 15 år och är van vid ljudbilden.

Jag har endast lyssnat på dom nya 802:orna av heigh end högtalarna och min åsikt är att det inte skiljer något speciellt mellan mina och dom nya. Designen är väl betydligt roligare vad man nu än tycker om den.
Men kanske har dom nya en stabilare ljudbild som känns som den aldrig ska spåra ur. Jag menar att det ibland på vissa "dåligt" inspelade album kan det låta som om mina 801:tor inte riktigt trivs emedan de nya håller ihop allt i ljudbilden på ett väldigt tight sätt.

OK svårt att förklara... :?
Inga stora saker.

Men då det gäller den nya "billigare" 600 serien högtalare från B&W är det hissnande bra, det märks dom lagt mesta krutet där!

Gå och lyssna helt enkelt.
Mvh
Per
"Lyssnar till allt men blir knottrig av Blues."

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-12-30 00:56

Men då det gäller den nya "billigare" 600 serien högtalare från B&W är det hissnande bra, det märks dom lagt mesta krutet där!

Mja, det är ju så att deras forskning och utveckling först ger saker i high-end serierna, och sedan så försöker de göra billigare varianter som utnyttjar det som kommit fram i forskningen och lägger i det även i de billigare serierna.
Den nya 600-serien som kom i somras/höstas har en hel del intressanta nyheter. Just vad som preseteras av den lilla storleken på 685 och 686 imponerar.
Personligen har jag lite svårt för mycket små högtalare med bakåtriktad port (t.ex. 686). En riktigt liten högtalare vill nog de flesta placera med baksidan mot en vägg, och då uppstår problem.
685 tycker jag däremot presterar imponerande. Tyvärr har jag inte gjort någon rättvis jämförelse mot någon konkurrent i någorlunda samma prisklass.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-30 10:56

JTarnstrom skrev:Många verkar tycka att B&W har hittat rätt med den nya serien. Har du tidigare erfarenheter av märket och i så fall, hur står sig den nya serien mot den gamla?

Själv har jag inte varit överdrivet imponerad av B&W tidigare även om jag gillade 603s (jämfördes med Ikon 6 som var förförisk men av erfarenhet vet jag att jag brukar tröttna när förälskelsen har lagt sig. Vid tillfället tedde sig B&W som det bättre köpet).

Tärnström

Du tycker lika som mig. B/W har sällan imponerat på mig.
Det kanske är dax för en revidering av min uppfattning och ett besök på hifiklubben.

( kanske har 6/db okt. filtret, som de numera använder gjort susen för ljudet- pgr.a. de mindre uppbrytande/ effektåligare element som uppenbarligen då används, ren spekulation från min sida, dock. )

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-12-30 18:03

Undrar hur de förhåller sig till de fina 705 och 704? 685 och 705 har nog en del gemensamt. 685 verkar aningen mer krävande för förstärkaren (3,7 Ω vs. 4,6 Ω ; 88 dB vs. 89 dB).
...perspektiv...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-12-31 10:08

Jag har alltid älskat B&W har ju själv 804m cdm1nt samt dm4 och de är alla oerhört välljudande på sitt sätt. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-01-18 17:34

Jag lyssnade på 685:orna idag. Blev grymt besviken.
De låter lika dåligt som jag alltid tyckt B/W låter.
Kanske är jag " tunedem" skadad ( från mitt förra, oupplysta hifiliv )
men detta var inte bra. det låter låda, ingen djupbas, pappigt osv...
Bara en liten subjektiv uppfattning från min sida.
Lyssningsrummet spelar dock troligen stor roll ( hifiklubbens ).

En fråga till meanmachine, om du läser detta: låter tex. Pip liknande B/W:s senaste högtalaralster ? isådanafall är det inte " my cup of thea"

H. Richard.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-01-18 17:42

jag vet inte hur seriöst eller korrekt det är men de gjorde vattenfalls mätningar i H&M och om jag kommer ihåg rätt så var det ingen höjdare, men de gillade ljudet ändå..

någon som minns bättre än mig?

jag har själv inte lyssnat på nya serien mer än några minuter men den gamla 600 serien hade både för och nackdelar, jag sålde mina!

Återgå till Köpråd