Sladd till hörlur

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Sladd till hörlur

Inläggav Ragnwald » 2008-01-17 15:10

Huskaninen hoppade upp i min dotters knä och bet av ena lurens kabel.
Den älskar att knippsa tunna kablar, mina modem- och routerelsladdar, har jag fått skarva oräkneliga gånger.

Koss Porta Pro med makalöst tunnt kablage.
Koppartråden ligger spunnen som en spole runt en textilkärna, går av så fort jag försöker blottlägga den, att löda är inte att tänka på.

Det sitter ett litet lock på varje lur, där lödpunkterna är.
Så nu tänkte jag försöka få tag i en kabel med något grövre koppartråd som jag behärskar att löda direkt på varje lur.
Men den bör ju samtidigt vara smidig för användning till iPodden.

En tanke, köpa någon billig lur och ta sladden, men den kan ju visa sig vara lika tunn. :(

Avslutningsvis; kan dessa spollindade kablar vara medberäknat i lurarnas välljud? Hur ser lurkablar ut normalt?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-18 22:01

Jag har lött och/eller slaktat en hel del kablar från mindre lurar; känner inte igen nåt som liknar det du beskriver, tätt lindat som en spole? Portapro-sladd har jag ej sett..! Hur tjock är t.ex. ledaren som går in i ena luren..?

Däremot så är det ju ofta så att sladdar till små lurar har en nylon(?)tråd som går genom ledaren för dragstyrka (oftast v/h kanal, ej jorden). Går den av eller måste kapas så är det nog bara att försöka löda ändå och hoppas på att den smälter fast "inuti" ledaren nära lödstället. Avlastning bör ju ändå ske genom nån slags knut på sladden i luren på avsedd plats, inte på lödstället på elementet s.a.s.

Men det borde gå alldeles utmärkt att ta en sladd från en annan lur; tjockleken avgörs av vad som passar i öppningen på Pro'n..? (eller, om det inte syns, gör ett större hål? Fast en tjock sladd ger en tjockare knut om det behövs inuti)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-01-18 22:20

Bytte sladd på mina portapro för ett par år sen. Det gick bra att få upp locken där sladdarna går in i lurarna (tog en kniv och bände lite, satt limmat med nåt halvsegt lim har jag för mig). Lödde sen sladden direkt på lödningspunkterna på elementet, använde en sladd från ett par vita ipodlurar.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-18 23:14

Koss Porta Pro = 218 kr på billigaste stället. 349 kr i butik hos Teknikmagasinet. I djupaste välmening - är det värt jobbet?

Köp ett nytt par. Servera Kanin stuvning till middag.

PS. När du ändå håller på - titta på AKG K 412 P - Emma (trolovad, sambo och mor till min barn) bytte upp sig till dem från Koss Porta Pro. Jag tycker att de gör ett mycket bättre jobb. Priset 220 kr är inte heller avskräckande.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-19 00:14

norman skrev:Bytte sladd på mina portapro för ett par år sen. Det gick bra att få upp locken där sladdarna går in i lurarna (tog en kniv och bände lite, satt limmat med nåt halvsegt lim har jag för mig). Lödde sen sladden direkt på lödningspunkterna på elementet, använde en sladd från ett par vita ipodlurar.

Exakt så har jag gjort också.
Menar du att koppartråden i iPodlurarnas kablage är grövre och lödbar?
Lät det annorlunda efter det bytet?

Priserna som Prisjakt anger stämmer sällan, produkten finns inte ens på angivet företag.
Vad gäller lurarna i fråga, får man slå på en hundring, för att hitta någon som säljer dessa. :(

Tack för tipset Koffe, ska se om jag hittar den för provlyssning. :)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-01-19 03:48

Har själv akg 412 p. Skönare än koss porta pro och definitivt bättre ljud.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-01-19 10:38

Ragnwald skrev:Exakt så har jag gjort också.
Menar du att koppartråden i iPodlurarnas kablage är grövre och lödbar?
Lät det annorlunda efter det bytet?

Nu kan jag inte minnas hur tråden såg ut....Men jag har för mig att det var en aningen krångligt, tråden kan ha varit lackad så att jag fick skrapa den innan lödning.

Hur det lät: Basen grävde förståss en oktav djupare med bättre svärta m.m. :wink: (har inte tänkt på att det blev någon skillnad, har inte gjort någon större analys dock)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-19 13:37

landa skrev:Har själv akg 412 p. Skönare än koss porta pro och definitivt bättre ljud.
Jag har AKG K24P, vet inte om jag tycker dom är skönare än Porta Pro. jag föredrar nog Portas avlastning ovanför örat. Ljudmässigt så är dom kanske lite mer neutrala än porta, men dom distar kraftigt vid dynamisk musik och stark ljudnivå.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Renen

K24P

Inläggav Renen » 2008-01-19 15:40

Tycker också de (K24P) klämmer lite på överst delan av örat. Har kort hår så lurarna vilar endast på hjässan (båden) och öronen (kuddarna). Kanske dessa lurar kräver "mikrofonfrisyr" - passande i såfall ;-)

Men ljudet är det sannerligen inget fel på!

P.S. Mina var ganska "sladdriga" och ena "elementet" lossnade från bågen. Limmade fast båda elementen ordentligt och det var som att gå från Casio till HP (för er som använt miniräknare) i känslan. D.S

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-19 20:00

Ragnwald>

AKG 412 P och AKG K 24 P är enligt uppgift samma lur. Det är bara skillnad på årsmodell, kartongen (24 kommer i svetsad plast, 412 i en snygg låda.) och färgen på "grillen".

Om du hittar några K 24 P brukar de gå ännu billigare.

AKG 412 P
Bild

AKG 24 P
Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-15 00:49

AKG 412 P skickades efter från CDON, ohörda.

Men eftersom Koffe och jag har samma lursmak (samma val av finlur AKG K601), så litade jag på att 412an var ett klokt val till iPoden.

Fick låna lurarna i kväll av dottern, så det har spisats en hel del vid datorn.
Avnjöt bla skönsjungande Yat Kha med låten Love will tear apart, sätter vilka lurar som helst på prov. Klarades galant. :)
Klart bättre ljud än Koss Portapro, men jag har inte gett upp hoppet att byta kabel på dessa än.

Dottern tycker också att de förmedlar musiken prima.

Tack Koffe.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-02-15 01:23

Jag hade en kanin en gång som bet av en 220 volts kabel till en lampa så lampan slocknade, men kaninen överlevde :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-15 02:00

Tackar för tacket! :-) :-) :-)

(Och visst är K601 en underbar lur... men den kräver att artisten och produktionen gör rätt - annars för man obönhörligen felen förevisade) :-)

Återgå till Köpråd