Byta spindel? Peerless 10"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Byta spindel? Peerless 10"

Inläggav Kraniet » 2007-12-22 18:25

Hur gör man enklast om man vill byta en gammal spindel på en kon?
hade grejjorna hos morsan och nu när hon flyttade la hon sonika 10 tummarna upp och ned i en karton på en badrock! så både kantupphängning och spindel var helt utmattade och konen/talspolen låg i botten av magneten.
skumkanten var ändå kass (gamla element) så nu har jag tagit bort denna och skurit lös konen och rengjort korgen från allt kvarvarande.

bör man skära lös spindeln från konen/talspolen? hur gör man detta enklast. dels verkar det vara limmat som fan och sen går det ju kablar och skit där. räcker det om man skär runt talspole och låter den limmade delen sitta kvar?

eller ska man skita i allt och bara slänga?

edit: vart köper man ny spindel förresten? eller kan man göra en egen variant av nåt? (gummiband, tyg etc)
Mvh
Magnus

Keba

Inläggav Keba » 2007-12-22 18:46

Har de legat så länge? Om de ändrat sig snabbt kanske det går att tynga ned åt andra hållet ett tag och få dem bra igen? Men jag har aldrig testat det.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-12-22 19:11

ja de har ju legat på så vis i över 3 månader. jag testade att "mothänga" dom men det verkade lönlöst..
nu är det ju skit samma då jag redan skurit lös dom..
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-01-19 19:22

är det ingen som experimenterat med element på det viset?
några förslag på lämpliga spider-material?
har kollat på strumpbyxor men vet inte om de erbjuder rätt stbilitet i sidled. sen är ju frågan hur man monterar det, hur ska man spänna osv..
trådar funkar väl inte heller?
Har läst om nån högtalare som använder magnetisk olja istället för spider är det smart? sen ska man ju hitta sån olja förstås.
Vanligt tyg är väl också ingen hit. Elestiska band kanske? Eller blir elastiska band (typ resårband) bara en jävligt resonant upphängning?

Har ju cirka 3 cm spider kvar. kanske räcker att fästa trådar i den kvarvarande spidern? Ger kanske tillräcklig elasticitet för att tillåta den gå upp och ned?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-01-19 20:54

Bytte spindel på en SC165 för ett par år sedan. Mest på kul för att se hur svårt det var.

Hifi Micke fixade fram.
Skar sedan bort det. Limmade med Casco Marin & teknik.
Fungerade märkligt nog. Såg hyffsat ut på svepet också. Så det elementet gör sin tjänst i en OD11 nu.

Sten R

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-01-19 23:54

Kanske inte optimalt för en bas med lång slaglängd... men testa annars att göra trådupphängning istället för spider...

typ minst 3 st "u-formade" (runt talspole) trådar (120° förskjutna) fästa i chassie...

Skall du ha mycket slaglängd så får du ha långa trådar (fixa några utriggare från chassie eller oxå ha trådar som är en smula elastiska...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-01-20 00:22

ja jag har funderat över en sån trådupphängning. men det lär väl inte bli så mycket slaglängd som du säger. det är ju endå en 10 tums bas som ska vandra iaf litegrann.

vad händer om man har elastiska trådar? blir det nån konstig progressiv historia som självsvänger vid för höga utslag?
kanske en kombination av vanlig tråd och resårband?

edit: tror nog det får lov att bli några prototyper.. ska bara leta fram en lämplig kastrull 8)
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum