Moderator: Redaktörer
EngelholmAudio skrev:
Menar du att andemeningen är att alla skall eftersträva ett transparant ljud enligt F/E och ett denna andemening går missad? Varför blir inte dialogen konstruktiv?
Style skrev:"Jag skulle nog kunna nappa på detta även om det är fånigt att man inte kan komma överns om att man har två betydelse på samma ord. Det är ju inte kemisk krigsföring vi sysslar med..."
Det är precis den här typen av resonemang som gör att det inte blir en konstruktiv dialog. Folk säger ofta'semantik!' och menar då att andra hänger upp sig på ord och inte vill förstå andemening. I verkligheten är det så att utan en definierad semantik tenderar vi att prata om varandra hela tiden.
Sen finns det de som anser att språk aldrig kan fungera som kommunikationsmedel, t ex Derrida men det är ett rätt teoretiskt resonemang.
Hej. Jag tror mig veta vad både semantik och syntax betyder men jag förstår inte din synpunkt fullt ut.Style skrev:EngelholmAudio skrev:
Menar du att andemeningen är att alla skall eftersträva ett transparant ljud enligt F/E och ett denna andemening går missad? Varför blir inte dialogen konstruktiv?
Jag menar ingenting om andemening. Konstaterar bara att du inte vet vad vad semantik är
Hej,Style skrev:jag menar att kärnproblemet är att vi har olika kognitioner till ordet HiFi. I en definerad semantik är alla ord entydiga. Det är en förutsättning för förlustfri kommunikation.
Jag konstaterar att om vissa anser att HiFi betyder 'objektivt trogen återgivning' och andra att det betyder 'subjektivt bra ljud' kommer man aldrig att kunna ha en dialog så länge detta ord används.
Tror att det skulle bli mycket mer konstruktiv debatt om parterna använde ord som inte tolkades olika eller enades om tolkningen.
Är för övrigt subjektivist. Men använder inte heller ordet HiFi för att beskriva mitt ideal.
EngelholmAudio skrev:Hej,Style skrev:jag menar att kärnproblemet är att vi har olika kognitioner till ordet HiFi. I en definerad semantik är alla ord entydiga. Det är en förutsättning för förlustfri kommunikation.
Jag konstaterar att om vissa anser att HiFi betyder 'objektivt trogen återgivning' och andra att det betyder 'subjektivt bra ljud' kommer man aldrig att kunna ha en dialog så länge detta ord används.
Tror att det skulle bli mycket mer konstruktiv debatt om parterna använde ord som inte tolkades olika eller enades om tolkningen.
Är för övrigt subjektivist. Men använder inte heller ordet HiFi för att beskriva mitt ideal.
Tack! Nu förstår jag.
Ditt resonemang är teoretiskt och helt OK.
Min synpunkt är kvar: Jag vet t.ex. när jag pratar med Naqref vad han menar och han vet vad jag menar när vi pratar om hifi och "bra ljud".
Ja ja...I'm off to bed!
Flint skrev:dimitri
Jag tror att de som gillar dansband är i total minoritet och att den sörjan är långt ifrån någon medelsvenssonmusik och tur är väl det. Snarare är det musiken som fyller P3 och dom reklamfinansierade kanalerna som är MedelSvennes. Själv avskyr jag båda dansband och P3-stuket lika mycket. För några år sedan kastade jag ut TV:n. Frågan är när radion går samma väg.
Jag håller fullständigt med dig. Bra att någon vågar säga som det är. TV:n åkte ut för flera år sedan. Jag klarar inte fjolliga programledare och debattprogram med två mördarfeminister och två nykära "pojkar" i studiosoffan. Radio börjar bli likadant. Även publikservicekanalerna. Som tur är finns webbradion med en massa amerikanska kanaler med riktig musik som Blues, Rock och Country. Jag känner mig vilsen i den nya sjuka mediavärlden. Vad har hänt?
Flint skrev:Patrikf och Style
Då kommer istället bråket att röra vem som har den rätta tolkningen och betydelseläran. Det har folk slaktat varandra för i tusentals år när det gäller begreppet gud.
Ja jag har testat och på mina horn är den en katastrof.
Harryup skrev:Martin:
överdrev förstås en del, men den brusar till att börja med alldeles för mycket. Iaf den jag hade hemma. Sedan på så låg utnivå som det var frågan om så låter den komprimerat och för hårt.
I en blindtest mot en ICE så funkar det inte för den låter som ett vattenfall. Mina högtalare har 112dB/m/w. I blindtest mot McIntosh så är skillnaden mindre men men fortfarande för hård. Jo, jag har en kompis som är musiker som ägde den och han föredrog mina grejor också.
Så vad skulle då få oss att gilla 208 som transparent och sälja resten? Den är säkert helt ok i vissa sammanhang men den är inte transparent jämt.
EngelholmAudio skrev:Min synpunkt är kvar: Jag vet t.ex. när jag pratar med Naqref vad han menar och han vet vad jag menar när vi pratar om hifi och "bra ljud".
Harryup skrev: Så det är det jag menar med att det finns många omständigheter som gör att en transparent förstärkare inte är det i alla situationer. Även om mina grejor kanske inte tillhör dom vanligaste så är det ju svårigheter att dra gränsen för när man har passerat dessa kanske 20-30% som inte motsvarar konstlasten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster