Du kan tycka det, och vi kan ordbajsa om det, men det är inte intressant det minsta för migIngOehman skrev:Snarare är det rappakalja.Vh, iö
Moderator: Redaktörer
Du kan tycka det, och vi kan ordbajsa om det, men det är inte intressant det minsta för migIngOehman skrev:Snarare är det rappakalja.Vh, iö
IngOehman skrev:även om det finns utomhusmiljöer som är tämligen icke-resonanta är de ändå oftast rika på ståendevågor.
Grupplöptid är INTE en synonym till "tid till dess att ljud alstras". Grupplöptid är däremot per definition absolutvärdet av fasens derivata som funktion av frekvensen (tänk linjär skala).
screen skrev:Tack IÖ, det blev lite lättare att förstå.![]()
Följdfråga då:
Kan man anta (gissar) att tryckmaxima kontra tryckminima uppstår som starkast i närheten av reflektionspunkterna där (gissar igen, om jag förstått något) inteferensen är som störst?
Med "inteferensen" menas (hoppas jag) där ljudvågor "krockar" med varandra? Om inte, ta det från början det också... fast det skulle ju kunna ske varsomhelst i ett rum förståss...![]()
Sen har vi det här med grupplöptid, går det att göra en enklare förklaring av betydelsen eller förloppet av det?
Du skrev på föregående sida:iö skrev:Grupplöptid är INTE en synonym till "tid till dess att ljud alstras". Grupplöptid är däremot per definition absolutvärdet av fasens derivata som funktion av frekvensen (tänk linjär skala).
Det där sista: "absolutvärdet av fasens derivata som funktion av frekvensen" blev obegripligt för mig.
Tack för att du offrar dig annars IÖ.![]()
Mvh Björn//
,...När ljud t ex går i ett rör och kommer fram till rörets slut uppstår en kraftig reflexion och ljudet som studsar tillbaka in i röret hamnar i tryckmotfas. Reflektionen sker i det fallet på grund av att den akustiska impedansen minskar i rörmynningen. ...
...I första fallet uppstår tryckminima (nod) vid studspunkten...
Moment-23 skrev:
Jag är rätt säker på att herr Lyngdorf känner till de teoretiska förutsättningarna. Ändå vill han dela vid högre än runt 80hz.
Är det någon som känner till vilka argument herr Lyngdorf framfört för denna högre delning?
Om argumenten är kända, men icke godtas, vad är det i dem som anses icke godtagbart/giltigt?
screen skrev:Vad fint !![]()
Skulle man kunna förenkla uttrycket "grupplöptid" med:
Alla uppkomna frekvensers tid, från signalingång i ljudalstraren till dess att de nås av ljuduptagaren (örat t.ex.)? Med olika fördröjningar i form av högtalarkonstruktion, filter o.s.v...?
Mvh Björn//
Nej, man kan inte förenkla uttrycket utan att det blir en osanning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster