Farliga dämpmaterial!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ribbon

Farliga dämpmaterial!

Inläggav ribbon » 2004-08-09 21:31

:D
Senast redigerad av ribbon 2005-02-02 10:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-08-09 23:05

ribbon, du nämnde tidigare att det finns gott om alternativ till dessa "farliga" dämpningsmaterial.
Funderar på att bygga ett par dämpväggar vilket kanske redan framgått på forumet, jag är på jakt efter någon bra ersättare. Ju fler förslag jag kan få desto bättre. Gärna något billigt som är lätt att få tag i och lätt att arbeta i. Ska ha hyfsade ljudegenskaper också självklart även om jag är redo att kompromissa lite om jag kan slippa glas-/stenull.

MVH
Mr_M

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-10 00:30

Äh, lite asbest har väl ingen dött av. :P

Äh, lite rökning har väl ingen dött av.

Äh, lite smuts rensar lungorna, eller var det magen? :roll:

Jag håller med om att man ska vara försiktig med allt som kan tänkas vara farligt, utan att det går till överdrift för det är inte hälsosamt att vara för orolig heller. :wink:

Jag tänkte på en sak att vid husbyggen så petas det ofta in glasfiberull runt förster-/dörrkarmarna helt oinkapslat innan listerna spikas på, är inte det lite mer angeläget att vara orolig för ifall glasfiberullfibrer är farligt? Mer angeläget än att stoppa ett fåtal självbyggare att med att försiktigt sätta in material i högtalarlådor, som även om de är basreflex inte är särkillt väl ventilerade. Tror det är mycket svårt för partiklar att ta sig ut via porten, fibrerna skakas nog loss och hamnar på botten av lådan snarare än att ta omvägen ut genom röret. Det är ju inte direkt virvlande luft inne i en högtalare, snarare ljud.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-10 00:40

Ribbon,

du får allt komma med bevis först. Enstaka okontrollerade fall kan inte utesluta andra orsaker. Alla stora multi-center studier på folk som arbetar med ex glasull har inte visat några skillnader i någon lung-associerad sjukdom mot dem som inte jobbar med detta. Än mindre risk om någon bygger in glassull i en kavitet som en högtalare. Du skriver:

"Eftersom både röntgenplåtar och läkarintyg bekräftar lungförändringar och astmatiska
symptom, orsakade av sten och glasfiberullsexponering, behöver jag själv inte längre söka på internet för att få bekräftelse på materialens farlighet."

Dvs att det ORSAKAS av sten och glasfiberullexponering. Vilken studie hänvisar du till? Vilken kontrollgrupp användes? Vilka andra faktorer har uteslutits? I vilken korrelation har det i så fall till det material som används i högtalare?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Farliga dämpmaterial!

Inläggav DQ-20 » 2004-08-10 08:54

ribbon skrev:Utan att misstänkliggöra all forskning på området, bör man nog ändå ta med, de stora ekonomiska problem, ett förbud skulle innebära.

Nu misstänktliggjorde du väl ändå i princip merparten av alla myndigheter som har med cancerforskning och arbetarskydd att göra i hela världen. Men det var kanske din avsikt?

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-10 12:19

Martin skrev:Tror det är mycket svårt för partiklar att ta sig ut via porten, fibrerna skakas nog loss och hamnar på botten av lådan snarare än att ta omvägen ut genom röret. Det är ju inte direkt virvlande luft inne i en högtalare, snarare ljud.

Tror du får gå runt och sätta handen i basreflexporten på lite olika högtalarmodeller och känna efter hur pass stor luftrörelse det är frågan om. Vissa "blåser" rätt rejält...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-10 12:45

Nattlorden skrev:
Martin skrev:Tror det är mycket svårt för partiklar att ta sig ut via porten, fibrerna skakas nog loss och hamnar på botten av lådan snarare än att ta omvägen ut genom röret. Det är ju inte direkt virvlande luft inne i en högtalare, snarare ljud.

Tror du får gå runt och sätta handen i basreflexporten på lite olika högtalarmodeller och känna efter hur pass stor luftrörelse det är frågan om. Vissa "blåser" rätt rejält...

Det blåser inte, det är luft som vibrerar fram och tillbaka = ljud - stor skillnad.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-10 13:00

Martin skrev:Det blåser inte, det är luft som vibrerar fram och tillbaka = ljud - stor skillnad.

Och då antar du (felaktigt) att det är samma luft som åker in och ut hela tiden? Finns ju andra luftrörelser i rummet också, och de kommer att påverka varandra. Så att det inte kan ske en transport in/ut ur högtalaren är att överförenkla verkligheten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Farliga dämpmaterial!

Inläggav Svante » 2004-08-10 13:54

ribbon skrev:Eftersom jag själv har bitter erfarenhet av, vad dessa glasfibrer kan ställa till med, ville jag med dessa inlägg i tre olika forum, varna alla som tror att dessa fibrer är ofarliga att inandas.

Alla som arbetat professionellt med materialet vet ju hur lättflyktiga dessa fibrer kan vara, särskilt om fiberullen lagrats öppen en tid i rumstemperatur.

Svante skrev: >Hur är det med ribbon, har du någon branschanknytning, säljer du kanske fårull? Ursäkta frågan, men med tanke på att du postat ungefär samma inlägg på tre olika fora så väcktes i alla fall tanken hos mig.<

Jag trodde detta forum var förskonat från dylika påhopp.
Några kommersiella intressen finns absolut inte, se
det bara som ett litet bidrag till folkhälsan.

Hej ribbon. Det var inte menat som ett påhopp, utan just en ärligt menad fråga. Därav orden "ursäkta" och "väcktes tanken". Jag märkte av ett starkt engagemang från din sida att skriva detta, och detta verkar tydligen ha kommit från din egen hälsa, snarare än någon branchanknytning. Ursäkta mig om jag lät påhoppande, jag ville bara ha dina motiv utredda.

Men, jag undrar, inte har du varit yrkesverksam med att bygga högtalare? Jag gissar att det rör sig om byggverksamhet, eller något annat där stora mängder glasfiber hanteras? Eftersom du är så säker på att det är glasfiber du har i lungorna menar jag. Jag vill fortfarande påstå att de små mängder som finns i en hembyggd högtalare är för lite för att ge några skador.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-11 01:07

Nattlorden skrev:
Martin skrev:Det blåser inte, det är luft som vibrerar fram och tillbaka = ljud - stor skillnad.

Och då antar du (felaktigt) att det är samma luft som åker in och ut hela tiden? Finns ju andra luftrörelser i rummet också, och de kommer att påverka varandra. Så att det inte kan ske en transport in/ut ur högtalaren är att överförenkla verkligheten.

Nä inte precis samma luft, det har jag aldrig sagt. Det enda jag säger är att det ska mycket till för att fibrer ska kunna transporteras ut genom porten.

Användarvisningsbild
ribbon

Farliga dämpmaterial!

Inläggav ribbon » 2004-08-19 14:21

Senast redigerad av ribbon 2005-02-02 10:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-19 14:31

Farliga dämpmaterial - levande isbjörnar längs väggarna.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-19 14:46

disskussionen är väl ändå rätt onödig då man med alla enkel het bara behöver vira lite tyg runt glasfibern för att slippa de felsta partiklarna.

Jag tror inte för ett ögonblick att glasfiber skulle vara ofarligt. Klarar det av att reta huden så pass mycket som det gör så vill jag då inte ha det i lungorna..
Jag har då alltid sett till att lägga ullen i tyg. eller använda vanligt dämpmaterial utanför glasfibern.

edit: sen kan man ju bygga slutna lådor också.. :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-19 15:31

Kraniet skrev:Jag tror inte för ett ögonblick att glasfiber skulle vara ofarligt. Klarar det av att reta huden så pass mycket som det gör så vill jag då inte ha det i lungorna
.

Det finns andra saker som kliar, t.ex. klipulver. Brännässlor gör också ganska ont. Med det gör dem inte "farliga". Ska man få glasfiber i lungorna får man ligga i ganska friskt och behandla ullen ganska hårt och länge. Och då mår man inte särskilt bra för tillfället. Det gör man inte heller om man håller på med slåtter och tar in hö i en lada. Därför bör man använda mask vid yrkesmässig användning och/eller okända fibrer: obehaget som stora mängder damm orsakar fysikaliskt är illa nog. Man skall inte använda glasfiber till stoppmöbler men om det sitter still på vägger dammar det inte. Men som sagt: det är ju sällan de sitter helt exponerat.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2004-11-24 12:09

Senast redigerad av ribbon 2005-02-02 10:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-24 13:49

ribbon,

som jag frågade ovan så får du gärna komma med relevant information där man studerat dess farlighet.

T

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-24 14:15

ribbon skrev:Nu är det väl snart bara tillverkarna själva, som för egen vinning, envist hävdar att mineralullen är helt ofarlig. :wink:

Jag måste säga att jag blev förvånad att hitta denna tråd återuppväckt igen. Det kanske var Höglunds sunkiga rapportering som gjorde susen. Är det formaldehydens klassificering av WHO som cancerframkallande som du tänker på? Formaldehyd är ju läskigt värre, men det finns endast mikroskopiska mängder i glasull och spånplattor pga av att den inte fullständigt reagerat. Vad gäller glasull så ingår, som jag tidigare skrivit i denna tråd, formaldehyd i framställningen av bakelit där den slutar vara formaldehyd och övergår i en annan kemisk förening. Riskerna handlar alltså om framställningen av bindmedlet, inte av hanteringen av själva den färdiga produkten. Detta har framgått av diverse nyhetsbrev om än ej särskilt tydligt. Det lama inslaget av Höglund har inte fått något större genomslag vad jag har sett. Anledningen till detta är med all sannolikhet att bevisen för att hantering av glasull skulle vara cancerframkallande inte existerar trots lång exponeringstid inom byggbranschen.

/D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-24 16:20

Dahlqvist skrev:Anledningen till detta är med all sannolikhet att bevisen för att hantering av glasull skulle vara cancerframkallande inte existerar trots lång exponeringstid inom byggbranschen.

/D

...och som hembyggare hanterar man långt mindre mängder än det görs på en byggarbetsplats.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-24 18:08

Svante skrev:
Dahlqvist skrev:Anledningen till detta är med all sannolikhet att bevisen för att hantering av glasull skulle vara cancerframkallande inte existerar trots lång exponeringstid inom byggbranschen.

/D

...och som hembyggare hanterar man långt mindre mängder än det görs på en byggarbetsplats.

Ja, man får ju hoppas det. Annars har nog ens hobby ballat ur totalt. :D

/D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2004-11-24 20:29

Senast redigerad av ribbon 2005-02-02 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-24 20:42

ribbon skrev:Som de flesta vet så fick vi för en kort tid sedan nya rapporter via media där mineralullens fibrer misstänks vara ännu mer cancerogent än asbestfibrerna.

Skulle du möjligen kunna vidarebefordra en länk med denna nya information? Jag har letat febrilt men inte hittat någon information på nätet som styrker dina påståenden.

Hälsningar,

Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-24 21:31

Ribbon,

ge gärna en länk till där det visas att mineralull/glasull bevisas ger dessa effekter.

T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-24 22:56

Jag undrar varför inte hela sveriges byggarkår har cancer, om nu mängden glasfiber i en högtalare är farlig. De utsätts ju trots allt för lite högre halter.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-24 23:17

http://www.byggnadsarbetaren.nu/templat ... egory_E_21

edit. kan tillägga att man räknar med att ca 10-15% av befolkningen i Sverige har KOL enligt de siffror jag har sett.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-24 23:40

AndersJ skrev:edit. kan tillägga att man räknar med att ca 10-15% av befolkningen i Sverige har KOL enligt de siffror jag har sett.

...då kan ju KOL inte vara så farligt, eller? Kanske är det dumt att skämta om detta men nog verkar det vara en orimligt hög siffra? Jag trodde KOL var närmast dödligt, men jag kanske har fel?

Jag tror jag skrev tidigare i den här tråden att det är dumt att ställa sig på vinden och skyffla lösull utan andningsskydd. Att dessutom göra det varje dag är förstås ännu värre. Allt damm i för stora mängder påverkar säkerligen lungfunktionen på sikt. Vad jag vill säga är bara att det är stor skillnad på att jobba dagligen med glasfiber i stora mängder och att skära till ett par bitar en gång om året när man bygger nya högtalare. Att det skulle damma lite ur basreflexröret är väl möjligt, men knappast i några stora mängder.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-24 23:59

Svante
då kan ju KOL inte vara så farligt, eller? Kanske är det dumt att skämta om detta men nog verkar det vara en orimligt hög siffra? Jag trodde KOL var närmast dödligt, men jag kanske har fel?

Jag blev själv förvånad härom veckan när min syster som läser till sjuksköterska hade varit på en föreläsning om KOL och det var både mycket vanligare än vad jag hade kunnat drömma om och också stor dödlighet.

Hittat lite snabbt på nätet.
"Det är världens fjärde vanligaste dödsorsak och är den enda folksjukdom som ökar i relativ dödlighet."

Att det skulle damma lite ur basreflexröret är väl möjligt, men knappast i några stora mängder.

Nä det tror inte jag heller.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-25 10:27

AndersJ skrev:http://www.byggnadsarbetaren.nu/templates/template_18.asp_Q_number_E_41203_A_category_E_21

edit. kan tillägga att man räknar med att ca 10-15% av befolkningen i Sverige har KOL enligt de siffror jag har sett.

Nu tycker jag att vi återigen blandar in något som leder oss från ämnet. Att byggnadsarbetare är oroliga för sin hälsa är en sak. Att det är skadligt, om än inte alltid cancerframkallande, att dagligen stå i rök och damm utan mask en annan sak. Att även byggnadsarbetare får KOL är en tredje.

Men trådens ämne var om det var farligt att använda glasull som dämpmaterial i högtalarlådor och dämpväggar. Att då blanda in eldfasta fibrer och KOL tycker jag leder fel. Vad vi vet är att glasull och stenull inte kan antas vara cancerframkallande. Vi vet också att glasull och stenull i de applikationer som diskuterats inte avger några fibrer. Slutligen bör den lilla hantering som det rör sig om för amatören inte en påkalla annan skyddsutrustning än handskar vi hantering/montering. Mask om man är inte tycker om smaken. Man kan ha alla möjliga sorts personliga rädslor och det är bara mänskligt. Men man bör försöka avstå från att torgföra dem som sann kunskap och sprida oro helt i onödan.

Ett mycket större problem är lukten tycker jag. Inte skadlig men störande om mängden urea är onödigt hög och fukt kunnat tränga in i materialet.

/D

PS. Ett bra sätt att radikalt öka sina möjligheter att få KOL är att röka. Nästan ett måste faktiskt. DS
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-25 11:28

Dahlqvist: Eftersom du bara läste överskriften så klipper jag in lite av restan.

"Byggnadsarbetare riskerar också att få den kroniska och dödliga lungsjukdomen Kol, kronisk obstruktiv lungsjukdom, av damm på byggena. Där misstänks mineralull vara en bidragande orsak. Kronisk luftrörskatarr förekommer också bland isolerare som jobbar med mineralull."

Visst det rör sig kanske bara om misstankar men att det skulle vara helt ofarligt kan jag inte för ett ögonblick täkna mig. Men att man skulle dö i plågor för att man har 10liter i sin högtalare det tror jag inte, jag tyckte mig dock utläsa av tidigare inlägg att man hävdade att det var ofarligt att andas in och det tror inte jag. Jag skulle själv kunna tänka mig att använda det i högtalare, men jag skulle inte bygga dämpväggar av det, för även om fibrerna sitter på platts när de hänger i lugn och ro lär de inte göra det när barn leker med dem. Och jag skulle nog våga påstå att inga småbarn skulle lämna madrasserade väggar ifred.

Läser man produktblad för Isover glasul så är det ett obränbart syntetiskt oorganiskt fiber med diameter under det som anges som farligt.

Man kan ha alla möjliga sorts personliga rädslor och det är bara mänskligt. Men man bör försöka avstå från att torgföra dem som sann kunskap och sprida oro helt i onödan.

Nja jag tycker nog att man kan iakta viss försiktighet även om det inte är bevisat att det är farligt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-25 13:07

AndersJ skrev:Dahlqvist: Eftersom du bara läste överskriften så klipper jag in lite av restan.

Är du synsk, eller? 8O Nej, det är du nog inte eftersom du hade fel på ovanstående punkt. Men vem vet?

AndersJ skrev:"Byggnadsarbetare riskerar också att få den kroniska och dödliga lungsjukdomen Kol, kronisk obstruktiv lungsjukdom, av damm på byggena. Där misstänks mineralull vara en bidragande orsak. Kronisk luftrörskatarr förekommer också bland isolerare som jobbar med mineralull."

Visst det rör sig kanske bara om misstankar men att det skulle vara helt ofarligt kan jag inte för ett ögonblick täkna mig. Men att man skulle dö i plågor för att man har 10liter i sin högtalare det tror jag inte, jag tyckte mig dock utläsa av tidigare inlägg att man hävdade att det var ofarligt att andas in och det tror inte jag. Jag skulle själv kunna tänka mig att använda det i högtalare, men jag skulle inte bygga dämpväggar av det, för även om fibrerna sitter på platts när de hänger i lugn och ro lär de inte göra det när barn leker med dem. Och jag skulle nog våga påstå att inga småbarn skulle lämna madrasserade väggar ifred.

Återigen: vad har detta med sakfrågan att göra? Citatet handlar om en yrkesgrupp som har en generellt dammig arbetsmiljö och där rökning inte är ovanligt. Vem tror inte att man blir sjuk av massor av damm i lungorna vad det än må vara, om än inte sjuk i cancer. Jag utesluter verkligen inte att man kan dra på sig allt möjligt tråkigt i luftvägarna om man jobbar en hel yrkeskarriär med montering och rivning av glasull utan så mycket som en filtermask. Varför skulle jag (eller någon annan) göra det? Som Depech Mode sjunger: "Everything counts in large amounts". Men det var inte detta saken gällde.

Hur du själv agerar ser jag heller inte har något att tillföra till sakfrågan. Det är lika intressant som att jag skulle säga att jag har en kubik glasull i vardagsrummet och småbarn. Jag förstår inte vad det skulle säga om glasullens eventuella farlighet.

/D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2004-11-25 14:35

Senast redigerad av ribbon 2005-02-02 10:34, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum