Moderator: Redaktörer
ribbon skrev:Utan att misstänkliggöra all forskning på området, bör man nog ändå ta med, de stora ekonomiska problem, ett förbud skulle innebära.
Martin skrev:Tror det är mycket svårt för partiklar att ta sig ut via porten, fibrerna skakas nog loss och hamnar på botten av lådan snarare än att ta omvägen ut genom röret. Det är ju inte direkt virvlande luft inne i en högtalare, snarare ljud.
Nattlorden skrev:Martin skrev:Tror det är mycket svårt för partiklar att ta sig ut via porten, fibrerna skakas nog loss och hamnar på botten av lådan snarare än att ta omvägen ut genom röret. Det är ju inte direkt virvlande luft inne i en högtalare, snarare ljud.
Tror du får gå runt och sätta handen i basreflexporten på lite olika högtalarmodeller och känna efter hur pass stor luftrörelse det är frågan om. Vissa "blåser" rätt rejält...
Martin skrev:Det blåser inte, det är luft som vibrerar fram och tillbaka = ljud - stor skillnad.
ribbon skrev:Eftersom jag själv har bitter erfarenhet av, vad dessa glasfibrer kan ställa till med, ville jag med dessa inlägg i tre olika forum, varna alla som tror att dessa fibrer är ofarliga att inandas.
Alla som arbetat professionellt med materialet vet ju hur lättflyktiga dessa fibrer kan vara, särskilt om fiberullen lagrats öppen en tid i rumstemperatur.
Svante skrev: >Hur är det med ribbon, har du någon branschanknytning, säljer du kanske fårull? Ursäkta frågan, men med tanke på att du postat ungefär samma inlägg på tre olika fora så väcktes i alla fall tanken hos mig.<
Jag trodde detta forum var förskonat från dylika påhopp.
Några kommersiella intressen finns absolut inte, se
det bara som ett litet bidrag till folkhälsan.
Nattlorden skrev:Martin skrev:Det blåser inte, det är luft som vibrerar fram och tillbaka = ljud - stor skillnad.
Och då antar du (felaktigt) att det är samma luft som åker in och ut hela tiden? Finns ju andra luftrörelser i rummet också, och de kommer att påverka varandra. Så att det inte kan ske en transport in/ut ur högtalaren är att överförenkla verkligheten.
.Kraniet skrev:Jag tror inte för ett ögonblick att glasfiber skulle vara ofarligt. Klarar det av att reta huden så pass mycket som det gör så vill jag då inte ha det i lungorna
ribbon skrev:Nu är det väl snart bara tillverkarna själva, som för egen vinning, envist hävdar att mineralullen är helt ofarlig.
Dahlqvist skrev:Anledningen till detta är med all sannolikhet att bevisen för att hantering av glasull skulle vara cancerframkallande inte existerar trots lång exponeringstid inom byggbranschen.
/D
Svante skrev:Dahlqvist skrev:Anledningen till detta är med all sannolikhet att bevisen för att hantering av glasull skulle vara cancerframkallande inte existerar trots lång exponeringstid inom byggbranschen.
/D
...och som hembyggare hanterar man långt mindre mängder än det görs på en byggarbetsplats.
ribbon skrev:Som de flesta vet så fick vi för en kort tid sedan nya rapporter via media där mineralullens fibrer misstänks vara ännu mer cancerogent än asbestfibrerna.
AndersJ skrev:edit. kan tillägga att man räknar med att ca 10-15% av befolkningen i Sverige har KOL enligt de siffror jag har sett.
då kan ju KOL inte vara så farligt, eller? Kanske är det dumt att skämta om detta men nog verkar det vara en orimligt hög siffra? Jag trodde KOL var närmast dödligt, men jag kanske har fel?
Att det skulle damma lite ur basreflexröret är väl möjligt, men knappast i några stora mängder.
AndersJ skrev:http://www.byggnadsarbetaren.nu/templates/template_18.asp_Q_number_E_41203_A_category_E_21
edit. kan tillägga att man räknar med att ca 10-15% av befolkningen i Sverige har KOL enligt de siffror jag har sett.
Man kan ha alla möjliga sorts personliga rädslor och det är bara mänskligt. Men man bör försöka avstå från att torgföra dem som sann kunskap och sprida oro helt i onödan.
AndersJ skrev:Dahlqvist: Eftersom du bara läste överskriften så klipper jag in lite av restan.
AndersJ skrev:"Byggnadsarbetare riskerar också att få den kroniska och dödliga lungsjukdomen Kol, kronisk obstruktiv lungsjukdom, av damm på byggena. Där misstänks mineralull vara en bidragande orsak. Kronisk luftrörskatarr förekommer också bland isolerare som jobbar med mineralull."
Visst det rör sig kanske bara om misstankar men att det skulle vara helt ofarligt kan jag inte för ett ögonblick täkna mig. Men att man skulle dö i plågor för att man har 10liter i sin högtalare det tror jag inte, jag tyckte mig dock utläsa av tidigare inlägg att man hävdade att det var ofarligt att andas in och det tror inte jag. Jag skulle själv kunna tänka mig att använda det i högtalare, men jag skulle inte bygga dämpväggar av det, för även om fibrerna sitter på platts när de hänger i lugn och ro lär de inte göra det när barn leker med dem. Och jag skulle nog våga påstå att inga småbarn skulle lämna madrasserade väggar ifred.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster