Batteridrift - behövs "filter"?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renen

Batteridrift - behövs "filter"?

Inläggav Renen » 2008-01-19 15:51

Tänkte köra min T-amp med batteri (Ett litet nätt 12v från Biltema).

Är det bara att mata på spänningen direkt eller "skall" (d.v.s vinner man nått ljudmässigt på att) man komplettera med något slags "filter" och i såfall, finns förslag på ett sådant?
(Med "filter" menar jag nån typ nån enstaka kondensator/spole).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-19 16:37

En ganska stor kondensator parallellt över är nog ingen dum ide. Det borde ta ner brus och snabba upp matningen. Det finns väl sådana i lämplig kapsling som är avsedda för biljud?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-19 18:08

Rätt som Paa skriver fast lite fel. Batteriet har ganska högt Ri, vilket kondensatorn hjälper att sänka.

Jag har samma "problem" men jag ska köra batteri och nätdrift och ska fixa till en enkel omkoppling så batteriet underhållsladdas när jag kör från nätet.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Renen

Inläggav Renen » 2008-01-19 19:30

Tack för svar, men hur beräknar jag värdet på kondensatorn. Ingår effekten på t-ampen etc. i den formeln?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-19 19:44

Jag har ingen formel .... men jag skulle stoppa upp ett fuktat finger i rö ... luften och känna efter lite.... 1000uF/25V skulle nog gå bra. Kanske 2200 eller 4700. Vill du lägger du en plastkonding på ca 100nF parallellt över.

Det gäller generellt vid alla batteridrivna apparater att lite kapacitans sänker batteriets inre resistans (virtuellt) och ger lite mer batteritid.

Jag har en 9V-trafo från Conrad vars spänning likriktas och filtreras med 20 000uF. De 20-tusen kommer sedan också att ligga parallelt över mitt batteri, men som sagt, de ingår i nätfiltret också.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-01-20 14:02

Batterier har som nämnts ofta hög intern resistans och där hjälper en konding. Brus är också förvånansvärt "högt" från de flesta batterier och kondingen hjälper även där. Borde inte behövas ett mer avancerat filter än så.. tror jag.

Mitt Audiofire4 mäter bättre (avseende brusgolv) med en liten switchad nätdel än med 1Ah blyack! Inte vad man förväntar sig kanske. I båda fallen ligger dock bruset väldigt lågt runt -140dB.. naturligtvis pga. bra regulatorer i Echo Audio's produkter.

/Peter

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-01-20 14:23

Piotr skrev:I båda fallen ligger dock bruset väldigt lågt runt -140dB..

Måste krångla lite och fråga vilken bandbredd som använts.
(Antar att siffran -140dB är i förhållande till max utnivå)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-01-20 16:00

96kHz. Alltså.. nuskjaviusehärvadetheter.. totala "noise power" ligger naturligtvis högre men brusgolvet "per frekvens" så som man ser det på grafen i en spectralanalys ligger lite lägre än 140dB ner. Sen finns det bågra elaka gubbar som tittar upp och raserar de fina mätvärdena. Spikarna är förmodligen från div. switchande komponenter som DC/DC omvandling till mickarnas fantommatning samt ev skrot från PC'n som letar sig ut.

Sök på Audiofire4 på forumet så finner du mätningar (RMAA) som n3mmr gjort.

Rel. max. utnivå.. yupp!

/Peter

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-01-20 16:11

Piotr skrev:96kHz. Alltså.. nuskjaviusehärvadetheter.. totala "noise power" ligger naturligtvis högre men brusgolvet "per frekvens" så som man ser det på grafen i en spectralanalys ligger lite lägre än 140dB ner.

Var lite viktigpettrig... :oops: Fast när man pratar om brus är bandbredden man mäter det över lika viktig som siffran man anger... mäter du med 10ggr större bandbredd blir brusnivån 10ggr (10db) starkare (om man har någorlunda vitt brus inom mätbandbredden).

(vore kul att jämföra lite med mitt kort)

ontopic: Lite kul att det brusar från batterier, något som är rätt lätt att inte tänka på.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-01-20 16:27

Visst är det så. Men inom en begränsad bandbredd i tex. mellanregistret så är ju bruset vad det är oavsett hur det brusar uppe i fladdermössområdet. :)

Vi testkör våra kort med RMAA, ARTA eller dyl. vid nästa sammankomst.

On topic: Ja batterier har man ju fått för sig vara väldigt lågbrusiga och strömvilliga, något som långt ifrån alltid stämmer mao.

/Peter

Återgå till DIY-forum