Kaffekoppen skrev:Jag har fortfarande inte stött på någon som kan särskilja 320kb bittrate från orginalet
vet inte om koppens inlägg var ironiskt skrivet eller inte men...
kan man inte höra skillnad på 320kbit och WAV 16bit 44,1kHz så får man antingen uppgradera sitt HIFIsystem eller kolla sin hörsel.
Alla jag har AB testat WAV kontra 320kbit med kan höra skillnad, sedan är det en helt annan sak att alla jag testat med har föredragit MP3:ans ljud och alla har trott att det är orginalet...
Varför? jag vet inte, sist vi försökte diskutera detta på detta forum så spårade det ur fullständigt med pajkastning och elakheter mkt pga en väldigt dogmatisk syn på vad som låter bra.
Jag tycker det är synd eftersom de psykoakustiska fenomenen i kodningen till MP3 som subjektivt låter bättre är mkt intressanta ur många sammanhang, speciellt i förståelsen om hur vi uppfattar ljud som låter behagligt och riktigt kontra det mer högupplösta ljud som uppfattas som hårt och "digitalt".
I min yrkesroll som mastringstekniker (i brist på bättre ord - för jag är ingen tekniker) så jobbar jag med just vad som uppfattas som "bättre", vad som är bättre rent objektivt är inte relevant. Jag använder bla EQ som ger fasförskjutningar, rörkompressorer och annat som i viss mån färgar ljudet samt limiters som i synnerhet kan färga ljudet.
Fast vad det gäller limiter så har ni en del att lära här, fast det tar vi någon annan gång.
//P