Hej alla! Är inte så jätteinsatt i ämnent men kände att jag måste tillägga några saker. VU begreppet är som sagt tänkt att återspegla subjektivt upplevd volym, sedan finns det en annan sorts mätare/mätbegrepp kallad PPM (Peak Programme Meter).
PPM verkar vara långt mycket mera användbart, men är konstigt nog mycket ovanligare. Kanske är det svårare/dyrare att konstruera en peakmätare?
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår ett av Lusts resonemang:
För att visa toppvärde brukar ofta återgångstiden (recovery time) förlängas för att reducera den mekaniska trögheten lite. Men VU-mätare kan nog sägas visa medelvärden mer än toppvärden trots allt p g a trögheten.
Lång återgångstid är liksom själva definitionen för en peakmätare, vår synapparat skulle omöjligen kunna läsa av momentan signalnivå i realtid. Menar du att den ökade återgångstiden ger visaren möjlighet att hinna ikapp, och därigenom kompenserar för trögheten i själva instrumentet? En peakmätare är ju å andra sidan mycket "trögare" i återgången.
Som vanligt har jag dock fler frågor än svar! (En god anledning att hänga på Faktiskt.se

) Är det någon som vet hur "Attack time" respektive "Recovery time" är definierade?
Följdfråga: jag letade en gång efter definitioner/standarder för VU respektive PPM men jag måste erkänna att jag inte hittat något vettigt. Någon som vet var man kan hitta vettig information?