grndläggande frågor som söker svar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

konstigapellefant

grndläggande frågor som söker svar

Inläggav konstigapellefant » 2008-01-22 01:15

borde kabel anslutningen bak på högtalaren vara koppar eller något annat med lågt motstånd ?
eller skal man löda

hur tjock behöver en ljud kabel vara, en 220 sladd borde räcka mer en väl eller?

vad har åm antalet på högtalaren för betydelse?

varför skärmar man inte ljud och signal kablarna?

från förstärkare till högtalare, är då den svagaste länken avgörande? typ högtalar anslutningen i förstärkaren

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-22 01:20

Svarar lite snabbt och ostrukturerat på några av frågorna:
Om man har guldpläterade guldbananer så kan man ha guldpläterade anslutningsterminaler så blir det bra, men löda kabeln i bananerna.

Högtalaren och högtalarkabeln är i praktiken balanserad, varför den inte är speciellt känslig för störningar.
Signalkablarna är väl alltid skärmade? Utom någon udda High End-kabel förstås, men dom kan ju vara hur tokiga som helst, och ändå svindyra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2008-01-22 16:25

Du har rätt i att koppar har lågt motstånd. När det gäller kontakter så vill man dock ha ett material som inte reagerar när det kommer i kontakt med luft. Då ligger guld, eller nickel bättre till.

Tjocklek på kabeln kan väljas utifrån hur långa högtalarkablarna är. För normala längder fungerar 1.5 mm^2 eller 2.5 mm^2 i princip alltid.

Nätspänningskablar kan vara så tunna som 0.75 mm^2 och då börjar det bli gränsfall. Man bör kanske undvika denna dimenension om man har längre sträckor till högtalaren.

Det finns givetvis specialfall då man får göra en annorlunda dimensionering men det är ovanligt.

Högtalaranslutningarna påverkar inte ljudet nämnvärt, om de inte är felaktiga.

konstigapellefant

Inläggav konstigapellefant » 2008-01-22 18:35

ok track ,då är det förmodligen nickel i dom befinligga. om det hadde haft betydelse med koppar kunnde man ju ha kontackt passta eller det kanske ger motstånd i sig.

jag måste byta kabel då.
Kan man höra på ljudet om sladden är för tunn eller om anläggnings ytan är dålig ?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-23 00:10

konstigapellefant skrev:jag måste byta kabel då.
Kan man höra på ljudet om sladden är för tunn eller om anläggnings ytan är dålig ?

Måste och måste .. finns inga måsten. Vill du byta, köp 1,5mm2 eller 2,5mm2 på AUDIO&VIDEO-affären.
På fråga 2a - beror på vem du frågar. Kort sladd, spelar ingen roll. Lååååång sladd, kan spela roll. Just den här frågan är inom HiFi-kretsar en aning inflammerad (för att underdriva kraftigt).

Dålig yta - kan ev, inbillar jag mig, höras som skrap och rassel. Man kan ju dra ut alla kontakter och skjuta in dem igen för att skrapa av lite oxid.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

konstigapellefant

Inläggav konstigapellefant » 2008-01-23 00:54

ok tack för tippsen ,Nu kan jag allt

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-23 01:16

konstigapellefant skrev:ok tack för tippsen ,Nu kan jag allt

Det var så lite så!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-23 09:23

konstigapellefant skrev:ok tack för tippsen ,Nu kan jag allt

Tänk på att det finns inte "rätt" svar på dina frågor. Beroende på vem du frågar får du olika svar, MEN en god början är att INTE krångla till det, utan skaffa sig bra billig sladd från lokale handlarn och börja där.

Du ska sedan vara mycket kritisk när du läser rekommendationer om kablar och kontakter. Det finns en tendens att överreklamera dyra sådana, men få (om någon) kan höra skillnad på Audio&Videos 5kronorskabel och dyra superkablen för 5000kr.

Och Palestinakonflikten är en västanfläkt jämför med "the battle of the högtalarkabel"....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-23 11:10

men få (om någon) kan höra skillnad på Audio&Videos 5kronorskabel och dyra superkablen för 5000kr.

är det så? är ett bra test att överdriva kabellängderna, tex 100m ekua mot 100m supra ply eller vallhalla eller kimber?
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-23 11:23

En (min) åsikt.
Fel att föra fram den, jag vet, eftersom kabelfrågan kan starta kärnvapenkrig ..
Ville bara poängtera att innan man beställer någon kryobehandlad, riktningskänslig superkabel för en halv mille kan man ju testa en lagom grov kabel från lokala radioaffären.
Dessutom är det kanske lite tokigt att häkta på 100 meter kabel om det räcker med 3 .... :wink:

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2008-01-23 16:58

celef skrev:
men få (om någon) kan höra skillnad på Audio&Videos 5kronorskabel och dyra superkablen för 5000kr.

är det så? är ett bra test att överdriva kabellängderna, tex 100m ekua mot 100m supra ply eller vallhalla eller kimber?

Högtalare är optimerade för en viss drivimpedans. Att medvetet välja en kabel med högre resistans (vilket en 100 meter kabel troligen är) och därmed gå ifrån den optimala drivimpedansen kan ge ljudpåverkan. Kabeln i sig behöver inte vara sämre för det.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-23 20:52

Gjorde inte Elekronikvärlden en test med 100 m kabel för typ 20 år sedan, kommer inte riktigt ihåg vad dom kom fram till, men jag tror inte det var så stor skillnad.
Numera pensionär.

Återgå till Teknikforum