Nybörjar vill bygga High-End ! BILDER NU!!!!!!!!!11one

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-06 01:22

3-vägare är oerhört komplexa!

Jag hmm... vi gör så här...eller jag föreslår det här:

Eftersom du tänkt ha de där elementen som mellanregister sedan, det var väl så det var tänkt? Och de har bra parametrar för det? Behåll dem som de är så ger jag dig 2 stycken 61/2" från audax istället.

Detta under förutsättning att du:

a) Lovar att du framöver kommer göra något med de elementen du lägger på hyllan. Byggstart om max ett år!

b) Gör en byggtråd med bilder om din kommande 2-vägare och du läser lite i "The Loudspeaker Design Cookbook" av Vance dickasson.

Elementen är Audax HM170GO och vandrar vidare från en annan forummedlem. Det ligger ett grundkrav på att de skall användas ;) och jag kommer faktiskt ha det här paret över från min ide.

Deal?

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-06 09:03

Det låter fint, men måste säga att jag avstår. Bygger jag stativare nu så kommer jag inte försöka bygga 3vägare innan jag har 30k på banken minst, eller inte alls beroende på hur bra stativarna blir. Och det blir någongång efter jag fått jobb. Tar ju en stund med studiebidraget :lol: . Känns bättre om du ger de till någon som är mer abitiös och kanske har större behov utav de. Köper nya element senare ifa jag ska bygga 3vägare, eller om det kanske blir aktiv delning + basmoduler, eller inget mer 8) .

Kommer inte heller att använda elementen i 3vägaren isf, utan köper nya då :) .

Det var ett väldigt snällt erbjudande utav dig kaffekoppen! Tackar! :)

Men skickar väl in elementet och får det korrgierat efter en ca 7liters (0.32qts)basreflex, och med lite högre mekanisk resistans så att basen blir lite tajtare.
Sedan vet jag inte om man vågar ändra air-gap hight och sånt riktigt. Blir till att läsapå lite mer när jag kommit hem.
Mvh. Bred

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-06 14:50

Lycka till :)

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-08 13:00

Elementet åker in idag. Det blir anpassad efter en 6liters basreflexlåda avstämd till 55Hz. Standard sa programmet att avstämmningen skulle vara vid 65Hz, men då dök basen lite väl snabbt.
Det kommer att bli en liten stativare som ska spela i små rum nära bakväggen. Men tidigare skiss jag ritade på slitten. Fungerar det att göra sådär med att bara stoppa in en skiva och dela slitten till 2, sålänge det håller samma area och längd då?
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-14 15:46

Update:
Elementen nådde AudioTechnology idag.
Deadline för testlåda satt v.6
Deadline för första filtret är satt v.10

Hjälp:
Filtret kommer att bestå utav ett 2vägs Parrallell 2ordningens LR, 1notchkrets till basen samt 1baffelkompensationsfilter.
Det blir en 4spolar, 3-6kondensatorer och 5resistorer.
Mellan tummen och pekfingret. Villken volym tror ni att det filtret kommer att ta?
(antalet kondensatorer beror på hur många utav dedära "bypass" kondensatorerna jag ska köra med. Humble homemade HIFI blev iaf helt lyrisk över dem http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html .)
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-14 16:09

min erfarenhet är att det beror helt på vilken typ av spole du använder.

tunn tråd på järnkärna = liten volym

fet tritectråd på megabobon = stor volym

mitt råd är dock att utgå från 1 L volym.
Kompensera för detta i lådvolymen (om det vardet du avsåg) och sedan när du är klar, stoppa i ngt som istället tar plats då den verkliga volymen är mindre. Märk dock att dämpningsmaterialet har betydligt större volymspåverkan.

gäller det för inbyggnad av filtret... så får du nog kontrollera storleken. det hela skall också gå att bygga upp på ett underlag utan att orsaka korstslutningar mm. en gissning, men det blir ditt problem att ta o kontrollera det är att på en träplatta 20*30 cm ryms det med mindre än 10 cm höjd. då har du gott om plats. En A4 alltså.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-14 16:34

Bild
Tänkte att filtret till diskanten kunde sitta under slitten, sedan någradelar till basen på "bakväggen" och något på botten.

Komponentvalet blir väl Hifi-kits bättre prylar. Bandspolare och Audyn cap plus kondensatorer.
Men villka resistorer jag ska välja vet jag inte riktigt. Om jag kör metaloxidmostånd eller vanliga effektmotstånd. Och om jag seriekopplar en 2-3st eller bara kör en vet jag inte heller än riktigt. Några åsikter?
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-23 09:40

Update:
Elementen kom tillbaka idag ifrån audiotechnology.
Ska kolla vart jag får tag på björkplywood idag.
Ska designa färdigt lådan idag.
Ska köpa kablar + lite annat smågrus till bygget.

Frågor:
Villka delningsfilter komponenter rekommenderar ni?
Hifikit har ju sina Audyn kondensatorer och kopparspolar, och golden age har Mündorf konensatorer, spolar och resistorer. Mündorf är ju rätt respekterade innom HIFI branchen. Såg även att Mündorf hade 0,10µF kondensatorer villket lämpas bra som bypass kondensatorer.

Övrigt:
Tänkt lite på delningen, tror att jag börjar med ett filter som delar vid 1800Hz. Så att man inte får någon delning i det känsligaste områdena. Sedan så verkar diskanten inte alls ha några problem med en så låg delning.
(mätningarna är ifrån http://www.zaphaudio )
Bild
Bild
Har jag tur så har jag mätningar på elementen i låda redan nästa vecka. Eller det måste jag nästan ha, har deadline på lådan fredag v6 8O .

Såg att det var 5veckorsleveranstid på Mündorf 0,10µF kondensatorerna. Så kanske man skulle beställa en 8-10st idag, så man får de innan v10 villket är deadlinen för första filtret.

Börjar att bli tight nu :x
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-23 18:47

Bredin skrev: Såg även att Mündorf hade 0,10µF kondensatorer villket lämpas bra som bypass kondensatorer.

Om man har goda foliekondensatorer i filtret så tycker jag att det verkar långsökt att en så liten kondensator som 0.1 uF skulle kunna göra någotsomhelst hörbart. Litegrann som att lyssna efter andratonsdist på en 20 kHz-ton. Men vad vet jag, jag har ju inte testat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-23 18:50

Hittade björkplywood 18mm tjockt idag.
Besämt mig för internkablage och märke på filterkomponenterna.

Fick lite "skumma" specar på elementet.
Vas: 23,39L
QTS: 0,3
QES: 0,34
QMS: 2.44
FS: 41.42Hz
Räknade Rms till 2,3Kg/s
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-23 18:54

paa skrev:
Bredin skrev: Såg även att Mündorf hade 0,10µF kondensatorer villket lämpas bra som bypass kondensatorer.

Om man har goda foliekondensatorer i filtret så tycker jag att det verkar långsökt att en så liten kondensator som 0.1 uF skulle kunna göra någotsomhelst hörbart. Litegrann som att lyssna efter andratonsdist på en 20 kHz-ton. Men vad vet jag, jag har ju inte testat.

Är också lite skeptisk. Men det borde bli på nå sätt att Tao blir så mkt lägre på 0,1µ kondensatorn så att man får ut impulsen lite snabbare eller nått :S . Känns helmysko! Eller om det är induktansen eller något annat som påverkas. Men kostar 0,1µF kondensatorerna 50:- st är det dumt att inte chansa :lol:

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Han är rätt övertygad om att det är bättre med än utan. Samt att kondensatorerna HIFI-kit säljer är riktigt bra. Bättre än Mündorf.
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-01-23 21:44

I första hand bör komponenterna ha rätt värden. Jag förstår iofs att det inte behöver vara så lätt att realisera till att börja med, men varför skall det å andra sidan vara lätt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-23 23:15

skrutten skrev:I första hand bör komponenterna ha rätt värden. Jag förstår iofs att det inte behöver vara så lätt att realisera till att börja med, men varför skall det å andra sidan vara lätt.

Ja, och villka värden de komponenterna ska ha får jag fixa efter jag mätt elementen i lådan. :) Bypasskondensatorererna är bara lite glasyr på kakan
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-24 00:50

Goda och dåliga nyheter.
Dåliga: Kan inte köpa material föräns på lördag.
Goda: Beslutat mig för desingen, har lite längre tid på mig att skissa och räkna lite mer. Lutar åt en internvolym på 10.5L utan element, filter och dämpning. Så efter allt detdära lär jag väl hamna runt en 8-9 ändå hoppas jag.

Och mina B&W 705or lämnar huset snarast :)
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-25 00:02

Update 24januari 2008:
Bild
2 Par FP-805 Rodium polskruvar beställda
2 Förpackningar insex skruvar beställda
1 Förpacking gummitätning till elementet beställt
2 Paket 4mm tjocka bitumenplattor beställda
2m Supra Ply 3,4 inhandlade
2m Ixos XHS503 Silver Plated kabel inhandlade

Supra till bas och ixos till diskant 8)

Lådritningen ska vara klar imorgon, och köper material i övermorgon.

Återstår:
Såga
Limma
Kleta blymatta
Skruva
Bomull
Mäta
Filter
Spackla och slipa
Finnish
Köpa stativ

Hoppas jag hinner allt fram tills V.10 !
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-30 00:04

Update idag:
Köpte en 13lagers 18mm tjock björkplywood skiva för det faciala priset 906:- :|
Bild
http://pici.se/pictures/mKzrxZriH.jpg
Baffel (dubbel), sida, botten och lock :)
Bild
http://pici.se/pictures/kwhZOoxnJ.jpg
Stag, bakvägg samt slit.
Bild
http://pici.se/pictures/HeZOunzbr.jpg
Inte precis världens simplaste rektangulära låda :lol:
Sedan efter bafflarna är ihoplimmade ska det fräsas och fasas och gud vette vad :) I övrigt så saknar bara hålen i bakstycket för terminalerna.
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-30 22:53

Nästan alla bitar sågades idag :)
Fick se denna:Bild
Inte illa med sån finnish på högtalarna :lol: Men det är mest bara drömmar atm
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-02-07 22:40

fick ett riktigt idiotiproblem idag.. Mätte fel på baffeln så att utskärningen för elementet blev 7mm för mkt och nu går det inte att fästa elementet med skruv! skiiiiiit!
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-02-07 22:43

Ajdå. :?

Testa att bygga upp med glafiberarmerat tvåkompontentsspackel vid baffeln runt där du hade tänkt ha skruvhålen och slipa rätt och borra för nya skruvahål?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-02-07 23:00

Bredin skrev:fick ett riktigt idiotiproblem idag.. Mätte fel på baffeln så att utskärningen för elementet blev 7mm för mkt och nu går det inte att fästa elementet med skruv! skiiiiiit!

jag skulle vänt mig med förtroende till en som arbetar i 5-6 mm aluminium bett vederbörande fräsa till en snajjsig plåt klätt den med kalvskinn och apat efter didäringa italienska låddorna vägra erkänna ett msstag så länge det går att göra ngt bättre av situationen :)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-07 23:08

Naqref™ skrev:Ajdå. :?

Testa att bygga upp med glafiberarmerat tvåkompontentsspackel vid baffeln runt där du hade tänkt ha skruvhålen och slipa rätt och borra för nya skruvahål?

Eller såga ut bitar av innercirkeln som du limmar/skruvar på baksidan av baffeln där skruvhålen skall sitta.

Limma sedan på en bit som fyller upp där skruvhålen skall vara. Det bör ju komma helt plant med baffeln.

Skruva i elementen...

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-02-07 23:48

Det blir ju tokmycket arbete :(
Tror ni inte att det är simplare att bara göra en ny baffel?
Har gott om björkplywood kvar iaf :D Garderade mig för sånadära fel, men fortfarande sjukt tärt!
Fick en massa blymatta idag. 2st paket utav hifikits 4st 400x500x4mm mattor. Räcker nog för att fylla hela lådan om jag så behagar.
Men tänkte klä insidan utav DVDn med rejält mycket blymatta. Och då kommer frågan. Hur skär/klipper man ett material som är drygare än den mest rör-inbitne nörden? :oops:
Mvh. Bred

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-07 23:58

Viker tills den ger efter?

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-02-08 00:03

Kaffekoppen skrev:Viker tills den ger efter?

Aha. Tur att alla de ensamma stunderna har byggt upp en rejäl höger nu efter några år :twisted: :roll:
Mvh. Bred

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-08 00:05

Hmm.. det var ett förslag, kanske inte det bästa :roll:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-02-08 00:16

Är det verkligen blyplåt du menar och inte bitumenskivor? Båda brukar i alla fall gå bra att snitta några gånger med kniv mot linjal och sedan bryta av vid brottanvisningen. (Såga bara med en såg du inte är rädd om, om det är bitumenskivor, det blir ett jäkla klegg mellan tänderna)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-08 00:20

Precis så jag menade.. En vass mattkniv går ju att göra brottyta med...men precis som med asfaltspapp blir det rejält kläggigt..

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-02-08 00:35

Adhoc skrev:Är det verkligen blyplåt du menar och inte bitumenskivor? Båda brukar i alla fall gå bra att snitta några gånger med kniv mot linjal och sedan bryta av vid brottanvisningen. (Såga bara med en såg du inte är rädd om, om det är bitumenskivor, det blir ett jäkla klegg mellan tänderna)

http://hifikit.se/index.php?id=491 das
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-02-08 00:53

Tja, vad säger man... :roll: TheLars lead from HiFi Kit. (Tror de är en slant billigare på Mekonomen, 99,99% asfalt där också + 0,01% adhesiv tejp)

Nån som vill köpa diamanter av mig? Äkta Cubic Circonia, special price only for you man.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-08 00:57

Det där ser ut som bitumenmattor. Tillverkade av asfalt och någon sorts pappersfibrer. Går utmärkt att skära med mattkniv eller vanlig liten brytkniv.
Edit: Jahapp adhoc var lite snabbare!
Äkta blymattor har jag inte sett nånstans tror jag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum