Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:För det finns så otroligt många människor i landet som har ett ännu mer ofärgat ljud hemma än om man satt med ett gäng gamla apparater "godkända" av LTS.
Flint, men hur skulle du karakterisera en bra förstärkare kontra en annan?
Den stora frågan är väl hur man viktar den tekniska aspekten "nära orginalet" mot upplevelsen "att vara där".Harryup skrev:Så vem har då kommit längst? Närmast verkligheten, för de är väl den båda lägren söker nå genom diverse manipulationer av rum, apparater etc.
EngelholmAudio skrev:Den stora frågan är väl hur man viktar den tekniska aspekten "nära orginalet" mot upplevelsen "att vara där".Harryup skrev:Så vem har då kommit längst? Närmast verkligheten, för de är väl den båda lägren söker nå genom diverse manipulationer av rum, apparater etc.
EngelholmAudio skrev:Den stora frågan är väl hur man viktar den tekniska aspekten "nära orginalet" mot upplevelsen "att vara där".
markih skrev:Rydberg skrev:Johan_Lindroos skrev:Måste tyvärr skrika lite nu:
Man kan aldrig säga att en produkt är transparent!!!
Det betyder ju per definition att alla apparater har vissa fel i återgivningen, mer eller mindre hörbara. Är det inte omöjligt att bedömma dessa fel på annat än ett subjektivt sätt? jag menar vi borde var olika känsliga mot olika fel!?
(upprepar mig nu, har skrivit detta ett i par ggr i gamla trådar)
Hej Rydberg!
Jag tar mig friheten att komma med en fundering: När man hör skillnad i ett tex F/E-test, ja då kan man subjektivt bedöma denna skillnad och välja efter egen smak. Hör man inte skillnad, ja då faller alla smakfrågor bort. Det är detta som är den viktiga distinktionen.
Man skulle kunna säga att allt detta med smakfrågor kommer in när återgivningen är hörbart färgad! Detta betyder också att när diskussioner kring detta ämne uppstår, ja då innebär det att återgivningen i allmänhet är för "dålig", för lite verklighetstrogen för att ge en fullständig illusion av verkligheten (lite grovt förenklat, det finns ju i verkligheten många svåra praktiska frågor). HiFi har en historia av att vara så långt från verkligheten att detta med smakfrågor har kommit att bli det centrala inom HiFi, om jag får uttrycka mig så drastiskt. Möjligheten är dock större idag och jag tror att det under speciella omständigheter skulle kunna gå att uppnå en återgivning som tangerar verkligheten i alla avseenden. Om bara kunnandet och viljan finnes.
Rydberg skrev:Det jag skrev byggde naturligtvis på utsagan som Johan skrev. Dessutom tror jag testet är för trubbigt att höra alla småfärgningar som endå undermedvetet påverkar vårt lyssnande. Min erfarenhet är att det kan var svårt att skilja mellan olika apparater i blindtest och särskilt då dessa är små. Efter ett par veckors användande av apparater man inte kunde höra skillnad på i ett blindtest med snabba växlingar kan man endå uppleva dem ljudmässigt olika.
Men hur som helst tycker jag metoden med f/e lyssning är smart och kraftfull, men den har även brister som jag ser det.
Dahlqvist skrev:Vad du egentligen säger är att vissa ljudmässiga skillnader är så små att man inte kan höra dem; man kan bara se dem.
Flint skrev:RydbergOT Blindtestade GamuT vs Pass igår (A B), intressant resultat
- som vi gärna delar med dig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster