Sound reduction by distance?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nusse

Sound reduction by distance?

Inläggav Nusse » 2008-01-25 12:58

Någon som har en bra graf/bild (eller till nöds formel) på hur ljudtycket (hörbarheten) avtar med avtsåndet beroende på frekvensen i "fri" luft (utomhus)?

Användarvisningsbild
Granada

Inläggav Granada » 2008-01-25 18:29

Hej!

Om du har fri sfärisk vågutbredning så kan du se det som att du har ett klot med ljudtryck som en stund senare har dubblat sin storlek (dubblat radien) och då måste det ljudtryck som fans på ytan i det första klotet räcka åt ytan på nästa större klot. Om du tar ett klot och dubblar radien så kommer ytan på klotet att bli 4 gånger större. Alltså kommer ljudtrycket att minska 4 ggr för varje gång du dubblar radien från källan.

Har tyvärr ingen bra bild som förklarar...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-25 19:09

Jag tror inte det var den geometriska dämpningen som avsågs utan den komponent som är frekvensberoende. Typ att man får större dämpning vid hf om man har mycket vattenånga (gissningsvis beroende på att medelpartikelhastigheten går upp och "läcker över" snabbare än ljudvågen). Jag vet inte och har ingen kurva på det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-25 22:15

Naqref™ skrev:Jag tror inte det var den geometriska dämpningen som avsågs utan den komponent som är frekvensberoende. Typ att man får större dämpning vid hf om man har mycket vattenånga (gissningsvis beroende på att medelpartikelhastigheten går upp och "läcker över" snabbare än ljudvågen). Jag vet inte och har ingen kurva på det.

Den här?

Bild

Det här talar alltså om hur mycket som försvinner pga att en del av ljudets energi absorberas i luften. Det finns andra samband som är viktiga också, avståndslagen förstås, men också om ljudhastigheten varierar beroende på höjden över marken. Det kan bero på tex att vindhastigheten eller temperaturen varierar med höjden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2008-01-26 16:50

Tackar!

Återgå till Teknikforum