bra billig coaxial/toslink omvandlare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

bra billig coaxial/toslink omvandlare

Inläggav Pinnick » 2008-01-26 00:31

Hej jag har letat efter en billig bra digitalsignal omvandlare som omvandlar elektriskt->optiskt allt sedan min 200kr från Kjell lade av. (usla lödningar ). Nån som känner till nåt?
Man kan ju bygga en själv men kostnaden blir nog säkert 200 kr om man ska ha hygglig kvalitet på komponenterna så bara det funkar så är det bra, som Kjells gjorde tills den dog :?
max 300kr

mvh

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-01-26 03:19

Köpte själv en Fostex COP-1 då Kjells converter inte funkade alls för mig. Det har däremot Fostexen gjort klockrent.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-01-26 03:59

Schysst med tipset, förmodligen lika gedigen som denna:
CYP DCT-2 koax / optiskt till koax / optiskt konverter som kostar 550kr vilket är en aning mycket.. kanske.

Men för tusan! Dags att köpa ett nytt ljudkort till PCn så använder man enda coax-ingången med digitalboxen. :oops: :) Så var det problemet ur världen.

lfm

Inläggav lfm » 2008-01-26 09:50

Lust skrev:Köpte själv en Fostex COP-1 då Kjells converter inte funkade alls för mig. Det har däremot Fostexen gjort klockrent.

Vilken felyttring fick du av Kjells?

Lät det på något speciellt sätt, eller ingen funktion alls, eller vad?

Kom just på att den är gemensam länk för mina problem med att spela DVD trots inställning på PCM stereo. Så min lösning kanske är byte också till bättre kvalisort, menar jag.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-01-26 11:19

Skulle ha den för digitalt ljud mellan Canal Digitalboxen och hembioreceivern, men fick inte ett ljud ur den. Bytte t o m mot en ny, men den var lika tyst som den första.
När jag testade den med min DAT var den tyst vid 48 kHz eller 44,1 kHz, däremot fungerade den vid 32 kHz.

För mig handlade problemen alltså inte om ljudkvalitet utan de var av mer digital natur - on eller off...

Återgå till Köpråd