Har jag gjort bort mig nu igen?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Har jag gjort bort mig nu igen?

Inläggav Kraniet » 2004-08-11 22:04

Hej alla glada! Trevligt aqtt vara tillbaka efter sommarens utvisning i datorhelvetet.. 8) Men vad gör man när föräldrarna bor i urskogen och bara har internet via telefonmodem?..
Bygger högtalare såklart! :D

Iaf har lyckats trixa ihop ett par Avalon Acoustics lådor till en polare. Lådorna är i princip klara iaf (slutfinish kvar).
Frågan är i vilket fall om jag gjort nåt galet när jag satte ena basen på baksidan av lådan.
Elementen är HDS 8 tum. Till mellanregister och diskant är det HDS5tum och Focal TD5.
Men basarna alltså kommer det bli knixigt med filtret nu när ena basen är på baksidan? Kommer dela den lågt så jag tycker inte det borde göra så hemskt mycket.
Hade tänkt ha båda på framsidan men det såg för taskigt ut..
Lådan ser alltså ut nånting liknande. Med skillnaden att den är i rå MDF än så länge..
Bild

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-08-11 23:12

Tjenare Magnus! Var ett tag sedan. :wink:

Hur lågt är lågt? Under typ... 200Hz? Isåfall borde det fungera, ju lägre desto bättre, naturligtvis. Övervägt fyrvägare? :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-12 09:45

Nej, inte har du gjort bort dig. Att sätta ett element på baksidan är ett sätt att göra baffelstegskompensation. Se alltså bara till att baselementen inte får någon sådan i delningsfiltret, så borde det gå bra.

Om man räknar med en baffel på 1000x250 mm så ger baffelsteget +3-4dB vid 200 Hz, och hade du haft bara en bas hade du kanske velat kompensera för den höjningen. Det behöver du som sagt inte göra nu. Om du har riktig tur kanske du kan kompensera hela systemet bara genom att justera nivån på mellanregister och diskant, eftersom baffelstegsbrytpunkten ligger vid din delningsfrekvens.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-12 11:20

Tjenare John! Ja det var ett tag sen. Men nu är det väl dags igen.. Är i skellefteå för tillfället får se när jag åker upp till Luleå men det blir väl om en dag eller tre..

Så man kommer undan baffelsteget med en bas på baksidan? Ja delning kommer väl ske vid 100-200Hz.
Men vad är det som händer när man har en bas på baksidan? Det blir sfärisk utstrålning längre upp i frekvens eller vad? Aldrig tänkt på att man kunde få såna fördelar.
Bra gissat på baffelstorleken förresten :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-12 12:30

Ja, alltså, om man har en vanlig högtalare på framsidan så beror ju baffelsteget på att högtalaren börjar stråla i halvrymd när frekvensen ökar. Eftersom bara halva ytan ska bestrålas stiger nivån med 6 dB (här kan man skriva en lång utläggning om varför det blir 6 dB och inte 3, men vi lämnar det). Vid låga frekvenser däremot smiter en del runt hörnet och högtalaren strålar i helrymd (=rundstrålande). Om man nu sätter en högtalare på baksidan kommer precis det som går förlorat från framsidan att komma från baksidans element. Alltså försvinner baffelstegseffekten. Magiskt, eller hur? :wink:

I ditt fall blir den stora frågan om mellanregistret behöver baffelstegskompensation. Att dömma av din bild och Edge så verkar det som mellanregistret skulle ha tappat ett par dB vid 200Hz, på ett ungefär. Om du bryr dig om det, kan du säkert ordna till det i delningsfiltret.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-14 14:25

ja får väl se hur det verkar sen när det blir dags att ta itu med filtret.. högtalarna befinner sig ca 35 mil härifrån så det finns vissa problem.. 8)
är inte jag som ska ha dom utan en kompis. blev två högtalare och två stycken baslådor med isobarikkopplade fatboy tolvor. dom ska bli roliga att få igång också..

Återgå till DIY-forum