Kalibrera med full utstyrning som referens mha multimeter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Kalibrera med full utstyrning som referens mha multimeter?

Inläggav Xenod » 2008-01-18 00:41

Efter en intressant utläggning från Almen under en mindre hifiträff i helgen, så har jag bestämt mig för att kalibrera min anläggning så att 0.0 dB på försteget betyder full utstyrning av slutstegen!

Nu skulle jag behöva hjälp med praktiskt tillvägagångssätt!

Jag har en multimeter hemma. Vad mer behöver jag och hur ska jag koppla exakt?

Mitt slutsteg till topparna är ett NAD 208 THX, och såhär hade jag tänkt:

1. Jag väljer en rimligt hög 8 ohms-effekt där jag vet att slutsteget INTE klipper. (Tror ni 200 eller 250 W skulle kunna vara lagom?)

2. Jag mäter på något vis med voltmetern fram den spänning som motsvarar den valda effekten ( Räkna U^2 / R = Effekt ? )

Vad behöver jag för utrustning och hur kopplar jag? Konstlast?

*EDIT: Jag är medveten om att detta inte är "full utstyrning" eftersom jag inte kan se när detta sker. Dock är det värdefullt för mig som en garanti mot klippning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-18 09:41

Du vill alltså veta hur mycket du egentligen styr ut i förhållande till volymkontrollens läge? Om slutstegens förstärkning är känd, behöver inte man mäta på högtalarutgångarna. Det räcker med att mäta vilken nivå insignalen till slutstegen har och sedan multiplicera den med förstärkningen. Först tar man reda på var volymkontrollen hamnar när man eldar på som värst och sedan får den stå kvar där. Sedan drar man kablarna från slutstegets ingång (stäng av det först!) och stoppar i en test-CD med fullt utstyrd 50Hz sinus. Nivån (AC) mäts då på den lösa kabeländen som skulle suttit i slutsteget. NAD208 verkar ha förstärkningen 28.3, 1.6V in ger 45V ut i 8 Ohms last vilket motsvarar 256W (U²/I). Hur du sedan ska få 0dB på ditt försteg att motsvara full utstyrning vet jag inte, det beror ju på vad du har för försteg och vilka signalnivåer som gäller från andra källor (min beskrivning gäller från CD/DVD-spelaren).

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-01-18 21:56

Tack för svaret Roger!

RogerGustavsson skrev:Du vill alltså veta hur mycket du egentligen styr ut i förhållande till volymkontrollens läge?

Ja, ungefär. Jag vill att 0.0 dB på mitt försteg ska motsvara en nivå som jag vet ligger under klippning, men ändå är väldigt nära full utstyrning.

Nu är det så att jag har ett delat system med ett aktivt delningsfilter. Fungerar din metod om jag mäter efter delningsfiltret, på de sladdar som går till topparnas slutsteg?

Jag är säker på att basarna och deras slutsteg hänger med lika långt som topparnas slutsteg gör för övrigt...

Att jag inte kan göra detta för alla källor förstår jag, men det behövs egentligen inte för mina behov heller!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-18 23:34

Vad är det för försteg du använder? Hur kan det kalibreras? Är det så att 0dB på volymkontrollen motsvarar max utslag? Kan du ändra på detta? Går bra att mäta efter det aktiva filtret, det är ju insignalens nivå till slutstegen man vill åt.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-01-19 11:43

Det är en Denon 3805-reciever. Således går det att ändra i försteget från -12 dB till +12 dB, vilket jag tänkte använda för att få "nollan" att ligga vid ca 250 W.

Just nu har jag frontarna på -8.5dB i försteget, för jag trodde detta var bra. Nu har jag dock nu information som säger att det ska vara inställt på 0, eller så högt som möjligt, för att utnyttja DAC:arna bättre. Någon som vet mer om detta?

Tillbaka till mätfrågan; Hur ska jag koppla exakt nu alltså? Jag har inte läst mycket elektronik och särskilt med stereon är jag rädd för att göra fel :P

Jag drar ur lågnivåkablarna som går till slutsteget, men sen då? Gärna exakt beskrivning såsom "Plus kopplas på denna kontakt osv." :)

Användarvisningsbild
lennartj

Viken multimeter?

Inläggav lennartj » 2008-01-20 22:55

Vad tänker du använda för multimeter?
Vissa är bara kalibrerade för 50-60 Hz i AC-läge, en del är ok till 1 kHz, andra till 10 kHz. Rogers förslag att mäta på just 50 Hz är utmärkt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-01-20 23:37

Jag förstår inte hur detta skall gå till.
Om du spelar CD-skivor så kan det ju skilja väldigt mycket i utstyrning. vad hjälper det då om du har kalibrerat så den digitala nivån 0 dB är i sig läge 6 på försteget?
Dessutom så har du ju olika effektuttag beroende på vilken musik du spelar i förhållande till "trevlig" lyssningsnivå. Pink Floyd vill man kanske spela högre än en stråkkvartett.
mvh/Harry

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-21 11:11

harryup skrev:Om du spelar CD-skivor så kan det ju skilja väldigt mycket i utstyrning. vad hjälper det då om du har kalibrerat så den digitala nivån 0 dB är i sig läge 6 på försteget?
Men det är ju för att man skall veta att man inte överstyr slutsteget.
Dessutom så har du ju olika effektuttag beroende på vilken musik du spelar i förhållande till "trevlig" lyssningsnivå. Pink Floyd vill man kanske spela högre än en stråkkvartett.
Men du har säkerligen högre volym på med stråkkvartetten. Med elektrifierad pop-/rockmusik är det ingen större risk att man överstyr slutsteget, däremot med akustiskt inspelad musik, typ slagverks- och orkestermusik.

För mig är "trevlig lyssningsnivå" med en normal Pink Floyd-skiva kanske -14 dB, medan med normal slagverksmusik det är -5 dB. Maxeffekten blir lägre ju högre medelnivå det är.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-01-21 16:43

Almen skrev:
harryup skrev:Om du spelar CD-skivor så kan det ju skilja väldigt mycket i utstyrning. vad hjälper det då om du har kalibrerat så den digitala nivån 0 dB är i sig läge 6 på försteget?
Men det är ju för att man skall veta att man inte överstyr slutsteget.
Men du har säkerligen högre volym på med stråkkvartetten. Med elektrifierad pop-/rockmusik är det ingen större risk att man överstyr slutsteget, däremot med akustiskt inspelad musik, typ slagverks- och orkestermusik.

För mig är "trevlig lyssningsnivå" med en normal Pink Floyd-skiva kanske -14 dB, medan med normal slagverksmusik det är -5 dB. Maxeffekten blir lägre ju högre medelnivå det är.

almen:
1. Men hur skall du veta att du inte överstyr slutsteget då lagom nivå per CD-skiva säkert kan skilja 10dB i utstyrning ifrån skivan?
Mitt försteg använder jag för CD-skivor ifrån CD-spelaren mellan 10-20
ifrån Slimmen samma skivor mellan 15-25. Vilken inställning som är genemsamm ligger precis under gränsen för överstyrning? Jag fattar fortfarande inte hur man skall kunna ha en förmarkerad nivå som gäller för volymen strax under överstyrning oavsett källa och oavsett musik.

2.Stråkkvartetter innehåller inte slagverk, men det gör PF.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-21 16:56

Harryup skrev:1. Men hur skall du veta att du inte överstyr slutsteget då lagom nivå per CD-skiva säkert kan skilja 10dB i utstyrning ifrån skivan?
ifrån Slimmen samma skivor mellan 15-25. Vilken inställning som är genemsamm ligger precis under gränsen för överstyrning? Jag fattar fortfarande inte hur man skall kunna ha en förmarkerad nivå som gäller för volymen strax under överstyrning oavsett källa och oavsett musik.

En CD kan per definition inte ha en nivå över 0dBfs. Kör man en skiva med 50 Hz sinus på den nivån genom anläggningen utan slutsteg/högtalare och mäter nivån i änden på kabeln som skulle suttit i slutsteget får man koll på vilka nivåer slutsteget jobbar på. Letar man fram något fonogram där man brukar vrida på ordentligt låter man volymkontrollen står där när mätningen görs. I mitt fall hamnade jag på 0.4V som mest in mitt slutsteg. Eftersom 1V krävs för full effekt har jag en reserv på 8dB. Dagens storsäljande fonogram kräver väldigt liten effekt för att låta mycket. Annat är det med produktioner som har en fullödig dynamik...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-21 17:46

Harryup skrev:1. Men hur skall du veta att du inte överstyr slutsteget då lagom nivå per CD-skiva säkert kan skilja 10dB i utstyrning ifrån skivan?
Men 0 dB-nivån på en CD-skiva (Tillagt: och det blir alltså aldrig högre än 0 dB) motsvaras alltid av en viss spänning på utgången, den kan du mäta upp med hjälp av en kalibreringsskiva och en voltmeter. Om du har flera källor får du givetvis kalibrera dem på liknande sätt.

ifrån Slimmen samma skivor mellan 15-25. Vilken inställning som är genemsamm ligger precis under gränsen för överstyrning? Jag fattar fortfarande inte hur man skall kunna ha en förmarkerad nivå som gäller för volymen strax under överstyrning oavsett källa och oavsett musik och källa.
Jag vet inte om jag missuppfattar dig nu, men man kommer inte att kunna ha förinställt en fast volym. Var det det du trodde att jag menade? Något skall man ju använda volymkontrollen till! Som jag skrev förut, så är det bara en säkerhetsgrej när man spelar fonogram som inte är dynamiskt begränsade. Med komprimerad musik så är det öronen som sätter begränsningen, inte förstärkaren.

Stråkkvartetter är inte dynamiskt komprimerat, det är PF. Jag fattade inte riktigt vad du menade med ovanstående, men kände att jag ville svara ändå. :)

Ändrat: två frågor blev en.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-01-21 19:46

lennartj:

Jag har en billig grej från Claes Ohlson!

Fortfarande inte kommit till skott med denna mätning än, ingen som känner sig manad att i ord beskriva hur jag ska koppla exakt? :)

Vi kollar om jag är med såhär långt; Jag ska mäta spänningen genom de kablar som går mellan försteg och slutsteg, och det är alltså likström där? :oops:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-21 19:56

Xenod skrev:Jag ska mäta spänningen genom de kablar som går mellan försteg och slutsteg?
Nja, du skall mäta spänningen över endera kablarna (ström går igenom, spänning ligger över). Alltså en av RCA-kontakterna så mäter du mellan jord (hölje/ytterledaren) och signal (pinne/mittledaren).

, och det är alltså likström där?
Nej. :D Inte om du som RogerGustavsson tipsade använder "en test-CD med fullt utstyrd 50Hz sinus".

Men jag vidhåller att det kan vara ganska smidigt att mäta på utgången av slutsteget också om man inte är säker på vad förstärkningen är. För att räkna om till spänning tar man angiven (eller uppmätt) maxeffekt gånger 8, och sedan roten ur resultatet.

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2008-01-21 19:59

Xenod skrev:Vi kollar om jag är med såhär långt; Jag ska mäta spänningen genom de kablar som går mellan försteg och slutsteg, och det är alltså likström där? :oops:

Du skaffar en test CD med en fullt utstyrd 50Hz sinus (jag kan fixa en wav-fil om du vill ha en). Sedan mäter du RMS spänningen ut från CD spelaren med en vanlig multimeter (växelspänning med 50Hz). Om du sedan vet vid vilken inspänning som slutsteget ger full effekt så har du sedan vilken förstärkning som försteget ska ge.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-01-21 22:19

Mmmm, jo så kan man göra.
Vill inte verka krånglig nu men jag har en CD med mätare (Teac) och det är ganska vanligt att den slår över nollan med 3-4dB på en del skivor.
Men som sagt då får man veta hur mycket man kan vrida på på en "normal" skiva men sen spelar man en annan skiva som låter lite för lågt vid "märket" eftersom den är för lågt utstyrd, hur mycket extra vågar jag då dra på?
Eftersom vi har Flacat en hel del CD så ser ma ju i loggen hur dom är utstyrda, ganska få håller 100%, många ligger på runt 70%.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-22 10:24

Harryup skrev:Men som sagt då får man veta hur mycket man kan vrida på på en "normal" skiva
Nej, du får reda på för alla skivor.
Harryup skrev:...men sen spelar man en annan skiva som låter lite för lågt vid "märket" eftersom den är för lågt utstyrd, hur mycket extra vågar jag då dra på?
Det är helt och hållet slutsteget som bestämmer det. Oavsett vad din CD-spelarens mätare visar ("0 dB" på den är uppenbarligen minus ett antal dB - inte ovanligt i mixningssammanhang) måste man kalibrera efter redbook-nollnivån, samt de inställningar man gjort i försteget.

Du får alltså först bestämma hur mycket innivå slutsteget tål, alltså vilken insignal som du tycker ligger säkert under klippning/överstyrning på utgången.

Sedan stoppar du en CD med ett 0 dB/50 Hz-spår i CD-spelaren och kalibrerar utgången på försteget så att 0 dB på förstegets display motsvarar den nivå på utgången på försteget som du bestämt som max in på slutsteget.

Sedan vet du att om du aldrig har mer än 0 dB på försteget så kommer du inte att överstyra slutsteget. Detta gäller nu bara CD-spelaren, så sedan kan man få göra om det för övriga källor.

Tillagt: En poäng är ju att det bara är för "skivor som låter lågt" som det är aktuellt att dra på full volym (om man inte har 2x8 W). De flesta CD-skivor är ju mastrade med en medelnivå så att man måste ligga kanske på -15 dB för njutbar lyssning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-22 13:47

Almen skrev:Sedan stoppar du en CD med ett 0 dB/50 Hz-spår i CD-spelaren och kalibrerar utgången på försteget så att 0 dB på förstegets display motsvarar den nivå på utgången på försteget som du bestämt som max in på slutsteget.

Tillagt: En poäng är ju att det bara är för "skivor som låter lågt" som det är aktuellt att dra på full volym (om man inte har 2x8 W). De flesta CD-skivor är ju mastrade med en medelnivå så att man måste ligga kanske på -15 dB för njutbar lyssning.

Den där kalibreringen av displayen är alltså något som kan göras på en del flerkanaliga receivrar? I annat fall får man reda på vilken position på volymkontrollen som motsvarar max innivå i slutsteg för fullutstyrning.

Den där sistnämnda kommentaren om dagens söndermastrade utgåvor är nästan i underkant i en del fall! Jag har gjort lite egna inspelningar av akustisk framförd musik. Inspelningarna är normaliserade till 0dBfs. Det är förvånande hur mycket man får dra på för att efterlikna "originaluppförandet". Lägger man sedan i en modernt mastrad CD och drar upp volymen till samma läge, är det verkligen inte många som vill vistas i det rummet....

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-22 14:03

RogerGustavsson skrev:Den där kalibreringen av displayen är alltså något som kan göras på en del flerkanaliga receivrar? I annat fall får man reda på vilken position på volymkontrollen som motsvarar max innivå i slutsteg för fullutstyrning.
Jepp, man kan sätta ett maxvärde som inte går att överstiga. Dessutom kan man gå in och kalibrera varje kanal individuellt.

Den där sistnämnda kommentaren om dagens söndermastrade utgåvor är nästan i underkant i en del fall! Jag har gjort lite egna inspelningar av akustisk framförd musik. Inspelningarna är normaliserade till 0dBfs. Det är förvånande hur mycket man får dra på för att efterlikna "originaluppförandet". Lägger man sedan i en modernt mastrad CD och drar upp volymen till samma läge, är det verkligen inte många som vill vistas i det rummet....
Nä, och så blir kommentaren "Vad låg din inspelning är...". :roll:

Som du också säger så är det många watt fler än man tror som behövs för att kunna återskapa ett normalt akustiskt förlopp så att det klingar "som i verkligheten".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-22 14:09

Almen skrev:Som du också säger så är det många watt fler än man tror som behövs för att kunna återskapa ett normalt akustiskt förlopp så att det klingar "som i verkligheten".

Ja, så är det men eftersom det inte är så många som diggar de dynamiska fonogrammen, gör de flesta inte av med mer än några Watt. Inte konstigt att de där mini digitalförstärkarna på 2x6W för 600 kr har fått god renomé.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-01-22 14:11

Intressant tråd! Fast jag är inte helt säker på om jag fattar hur ni menar att man ska gå till väga... :oops:
Hur gör man t.ex. med digitala källor såsom htpc eller digitalbox?

Almen skrev:Du får alltså först bestämma hur mycket innivå slutsteget tål, alltså vilken insignal som du tycker ligger säkert under klippning/överstyrning på utgången.

Hur tar man reda på detta?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-22 14:34

niklas skrev:
Almen skrev:Du får alltså först bestämma hur mycket innivå slutsteget tål, alltså vilken insignal som du tycker ligger säkert under klippning/överstyrning på utgången.

Hur tar man reda på detta?

Du kan läsa tidigare i tråden, men enkelt sett, med en CD spelandes 0 dB med 50 Hz:

- Om du vet om vad slutsteget har för förstärkning och maxeffekt.
Inspänningen på slutsteget (= utspänningen på försteget) gånger förstärkningen får inte bli större än maxeffekten. Mät på utgången på försteget och ställ in 0-nivån (eller notera volymrattens läge) så att den nivån inte överstigs.

- Om du endast vet vad slutsteget har för maxeffekt.
Max utspänning på slutsteget (=roten ur (maxeffekten*angiven impedans)) får inte överstigas. Mät på slutstegsutgången och kalibrera den nivån genom att ratta på försteget.

Man bör kalibrera för varje källa.

OBS: Koppla ur högtalarna vid kalibrering!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-01-22 16:01

Almen skrev:
Man bör kalibrera för varje källa.

OBS: Koppla ur högtalarna vid kalibrering!

Ah, man skall alltså mäta utspänningen på försteget. Blandade ihop med vad Zipp skrev om att man skulle mäta på CD-spelarens analoga utgångar, vilket blir svårt om man saknar analoga utgångar. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-22 20:11

Steg 1
Börja med att skapa en test-CD. Program för det hittar man här:
http://www.nti-audio.com/Portals/0/Products/Minstruments/ML1/Downloads/Wavefilegenerator_1.0.zip Vet inte hur man kortar länken...

Det bör vara 50 Hz sinus på 0 dBfs.

Steg 2
Koppla ur högtalare och/eller slutsteg.

Steg 3
Ställ volymen på den högsta nivå som används. Inga högtalare eller slutsteg inkopplade!! Den här görs "stumt". I annat fall riskeras såväl hörsel som högtalare.

Steg 4
Stoppa i den egentillverkade CD:n med 50 Hz sinusen i CD/DVD-spelaren. Har den volymkontrollmöjlighet, kör på de inställningar den brukar ha. (Sker regleringen i den digitala domänen, ställ den på max!)

Steg 5
Tag fram en multimeter och ställ den på AC, minst 2V bör den klara. Mät på förstegets utgång mellan phono-kontaktens båda poler. Mittstiftet är plus och den omslutande kransen är minus. Kortslut inte dessa! Har man aktivt delningsfilter mäter man på dess utgångar i stället.

Steg 6
Notera utspänningen. Jämför detta med slutstegets uppgivna ingångskänslighet. Frågeställaren kör med NAD208 och då ger 1.6 V max effekt (250 W i 8 Ohm, eller 45 V).

Xenod: Vore intressant att veta resultatet! Misstänker att det kan vara en viss marginal till de där 250 Watten i normalfallet.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-01-22 23:13

Jättekul med så många bra inlägg!

Efter den sista guiden ska jag nog klara av detta. 8)

Återkommer när det är fixat med resultat...

*EDIT: Hoppas ingen väntar alltför spänt, för jag hann inte idag och imorgon skall det storhandlas innan Chalmers pubrunda!

Fredag siktar jag på 8)

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-01-27 15:53

Så, nu är det klart! :D

Förberedde allt enligt följande:

Bild

Skulle kalibrera squeezeboxen! Följande gjorde jag:

* Skapade filen och testade att spela upp den via squeezeboxen. Filen fungerade bra och det dånade på som det skulle.

* Ställde delningsfiltret så att frontarna agerade fullrange, basmodulerna avstängda (eftersom jag ville kalibrera mitt NAD208 som driver frontarna). Kontrollerade att detta fungerade som det skulle.

* Stängde av slutsteget och kopplade ur sladdarna.

* Mätte enligt anvisat!

Efter kalibreringen kan jag konstatera att jag spelar på en nivå som enligt försteget ligger -16.5 dB under den nivå där NAD 208 matar i28 med ca 250 W, när jag gasar på som allra värst! :roll: Jag kan egentligen klara mig med en liten pluttförstärkare med andra ord...

Dock spelar jag inte så mycket okomprimerad akustisk musik, så jag vet inte om jag skulle spela det högre. Infected Mushroom är det jag har spelat allra högst med hittills.

Andra skitproduktioner och radio spelar jag på en nivå som ligger -26.5 dB under detta som allra starkast (enl. försteget).

i28 + Y2 är ju ett system med hög känslighet, det krävs väldigt lite effekt för att det ska låta väldigt starkt uppenbarligen. 8)

Känsligheten ligger på 92 dB har jag för mig, alltså ca 3 dB högre än pi60 om jag inte minns fel?

Slutligen: Stort tack till alla hjälpt mig med detta!

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-01-27 15:56

Kom på en sak!

Skulle vara väldigt intressant att veta vad försteget visar när jag matar högtalarna med 1 W!

Kan inte mäta detta med min voltmeter, som ni kan se på bilden i inlägget ovan så mäter den bara 0.1 volt som minst, med +- 1.3% noggrannhet.

Kan någon hjälpa mig räkna?

Eftersom multimetern inte är så noggrann, så vet jag bara "ungefär", att slutsteget lämnar ca 250 W när mätaren står på 0.0 dB.

Vilken angivelse står den på när jag spelar med 1 W?

Om någon kan ge mig en formel för att räkna om mellan watt och dB skulle jag bli jätteglad! :D

*EDIT* Upptäckte en sak nu, kalibreringen verkar gälla för både DVD-spelaren och Squeezeboxen, båda är kopplade digitalt.

Finns det någon standard som gör att min kalibrering nu gäller för alla källor som är kopplade digitalt, och som följer denna standard?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-27 17:47

Jag är inte förvånad. Du har inte gjort av med mer än 5.5 W (om jag har räknat rätt)! Det går inte alltid åt 100-tals Watt som många tycks tro. -24dB borde motsvara 1 W.

Både DVD-spelaren och Sqeezeboxen kör väl via S/PDIF? Betyder Sony/Philps Digital Interface och är en allmänt vedertagen standard.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-01-27 19:18

Ja 5.5 W låter rimligt.

-24 dB som skall motsvara 1 W, det låter ganska nära "normal" lyssning på de inspelningar jag inte tycker håller sådär jättebra kvalitet. Det är ändå ganska starkt :P

Jaha okej, va smidigt, eftersom typ alla mina apparater körs via S/PDIF

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-27 19:26

Med andra så mätte du ca 0.22 V på utgången från delningsfilret?

Det är inte så konstigt att många tycker de där små T-Amp räcker långt....

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-01-28 20:31

Nej jag mätte inte upp det, min multimeter mäter ju ändå bara med en decimals noggrannhet så det är osäkert och tråkigt att sitta o försöka få fram ett medelvärde.

Jag tyckte bara det stämde bra med den approximation jag själv gjort :)

Nästa

Återgå till Teknikforum