Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Du vill alltså veta hur mycket du egentligen styr ut i förhållande till volymkontrollens läge?
Men det är ju för att man skall veta att man inte överstyr slutsteget.harryup skrev:Om du spelar CD-skivor så kan det ju skilja väldigt mycket i utstyrning. vad hjälper det då om du har kalibrerat så den digitala nivån 0 dB är i sig läge 6 på försteget?
Men du har säkerligen högre volym på med stråkkvartetten. Med elektrifierad pop-/rockmusik är det ingen större risk att man överstyr slutsteget, däremot med akustiskt inspelad musik, typ slagverks- och orkestermusik.Dessutom så har du ju olika effektuttag beroende på vilken musik du spelar i förhållande till "trevlig" lyssningsnivå. Pink Floyd vill man kanske spela högre än en stråkkvartett.
Almen skrev:Men det är ju för att man skall veta att man inte överstyr slutsteget.harryup skrev:Om du spelar CD-skivor så kan det ju skilja väldigt mycket i utstyrning. vad hjälper det då om du har kalibrerat så den digitala nivån 0 dB är i sig läge 6 på försteget?Men du har säkerligen högre volym på med stråkkvartetten. Med elektrifierad pop-/rockmusik är det ingen större risk att man överstyr slutsteget, däremot med akustiskt inspelad musik, typ slagverks- och orkestermusik.Dessutom så har du ju olika effektuttag beroende på vilken musik du spelar i förhållande till "trevlig" lyssningsnivå. Pink Floyd vill man kanske spela högre än en stråkkvartett.
För mig är "trevlig lyssningsnivå" med en normal Pink Floyd-skiva kanske -14 dB, medan med normal slagverksmusik det är -5 dB. Maxeffekten blir lägre ju högre medelnivå det är.
Harryup skrev:1. Men hur skall du veta att du inte överstyr slutsteget då lagom nivå per CD-skiva säkert kan skilja 10dB i utstyrning ifrån skivan?
Mitt försteg använder jag för CD-skivor ifrån CD-spelaren mellan 10-20
ifrån Slimmen samma skivor mellan 15-25. Vilken inställning som är genemsamm ligger precis under gränsen för överstyrning? Jag fattar fortfarande inte hur man skall kunna ha en förmarkerad nivå som gäller för volymen strax under överstyrning oavsett källa och oavsett musik.
2.Stråkkvartetter innehåller inte slagverk, men det gör PF.
Men 0 dB-nivån på en CD-skiva (Tillagt: och det blir alltså aldrig högre än 0 dB) motsvaras alltid av en viss spänning på utgången, den kan du mäta upp med hjälp av en kalibreringsskiva och en voltmeter. Om du har flera källor får du givetvis kalibrera dem på liknande sätt.Harryup skrev:1. Men hur skall du veta att du inte överstyr slutsteget då lagom nivå per CD-skiva säkert kan skilja 10dB i utstyrning ifrån skivan?
Jag vet inte om jag missuppfattar dig nu, men man kommer inte att kunna ha förinställt en fast volym. Var det det du trodde att jag menade? Något skall man ju använda volymkontrollen till! Som jag skrev förut, så är det bara en säkerhetsgrej när man spelar fonogram som inte är dynamiskt begränsade. Med komprimerad musik så är det öronen som sätter begränsningen, inte förstärkaren.Mitt försteg använder jag för CD-skivor ifrån CD-spelaren mellan 10-20
ifrån Slimmen samma skivor mellan 15-25. Vilken inställning som är genemsamm ligger precis under gränsen för överstyrning? Jag fattar fortfarande inte hur man skall kunna ha en förmarkerad nivå som gäller för volymen strax under överstyrning oavsett källa och oavsett musik och källa.
Stråkkvartetter är inte dynamiskt komprimerat, det är PF. Jag fattade inte riktigt vad du menade med ovanstående, men kände att jag ville svara ändå.2.Stråkkvartetter innehåller inte slagverk, men det gör PF.
Nja, du skall mäta spänningen över endera kablarna (ström går igenom, spänning ligger över). Alltså en av RCA-kontakterna så mäter du mellan jord (hölje/ytterledaren) och signal (pinne/mittledaren).Xenod skrev:Jag ska mäta spänningen genom de kablar som går mellan försteg och slutsteg?
Nej., och det är alltså likström där?
Xenod skrev:Vi kollar om jag är med såhär långt; Jag ska mäta spänningen genom de kablar som går mellan försteg och slutsteg, och det är alltså likström där?
Nej, du får reda på för alla skivor.Harryup skrev:Men som sagt då får man veta hur mycket man kan vrida på på en "normal" skiva
Det är helt och hållet slutsteget som bestämmer det. Oavsett vad din CD-spelarens mätare visar ("0 dB" på den är uppenbarligen minus ett antal dB - inte ovanligt i mixningssammanhang) måste man kalibrera efter redbook-nollnivån, samt de inställningar man gjort i försteget.Harryup skrev:...men sen spelar man en annan skiva som låter lite för lågt vid "märket" eftersom den är för lågt utstyrd, hur mycket extra vågar jag då dra på?
Almen skrev:Sedan stoppar du en CD med ett 0 dB/50 Hz-spår i CD-spelaren och kalibrerar utgången på försteget så att 0 dB på förstegets display motsvarar den nivå på utgången på försteget som du bestämt som max in på slutsteget.
Tillagt: En poäng är ju att det bara är för "skivor som låter lågt" som det är aktuellt att dra på full volym (om man inte har 2x8 W). De flesta CD-skivor är ju mastrade med en medelnivå så att man måste ligga kanske på -15 dB för njutbar lyssning.
Jepp, man kan sätta ett maxvärde som inte går att överstiga. Dessutom kan man gå in och kalibrera varje kanal individuellt.RogerGustavsson skrev:Den där kalibreringen av displayen är alltså något som kan göras på en del flerkanaliga receivrar? I annat fall får man reda på vilken position på volymkontrollen som motsvarar max innivå i slutsteg för fullutstyrning.
Nä, och så blir kommentaren "Vad låg din inspelning är...".Den där sistnämnda kommentaren om dagens söndermastrade utgåvor är nästan i underkant i en del fall! Jag har gjort lite egna inspelningar av akustisk framförd musik. Inspelningarna är normaliserade till 0dBfs. Det är förvånande hur mycket man får dra på för att efterlikna "originaluppförandet". Lägger man sedan i en modernt mastrad CD och drar upp volymen till samma läge, är det verkligen inte många som vill vistas i det rummet....
Almen skrev:Som du också säger så är det många watt fler än man tror som behövs för att kunna återskapa ett normalt akustiskt förlopp så att det klingar "som i verkligheten".
Almen skrev:Du får alltså först bestämma hur mycket innivå slutsteget tål, alltså vilken insignal som du tycker ligger säkert under klippning/överstyrning på utgången.
niklas skrev:Almen skrev:Du får alltså först bestämma hur mycket innivå slutsteget tål, alltså vilken insignal som du tycker ligger säkert under klippning/överstyrning på utgången.
Hur tar man reda på detta?
Man bör kalibrera för varje källa.Hur gör man t.ex. med digitala källor såsom htpc eller digitalbox?
Almen skrev:Man bör kalibrera för varje källa.Hur gör man t.ex. med digitala källor såsom htpc eller digitalbox?
OBS: Koppla ur högtalarna vid kalibrering!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst