OA51-klon med 8542 och T11 möjlig ?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-11 19:05

Jodå!

Egentligen finns inget basfilter i 51-orna. Spolen i serie med talspoleinduktansen kommer ju i princip bara att justera tonkurvan! Det minsta man bör göra är att hänga på en RC-länk parallellt med basen för att åtminstånde få ett 6dB-filter.

Generellt verkar 2kHz vara gränsen för SS 7"-are. Bland trådarna här finns en mätning av Lilltroll som visar att distorsionen ökar snabbt vid 2kHz. Läser man på internationella forum om de här elementen verkar den här uppfattningen vara gängse.

Det finns en annan poäng med att sänka delningen i 51-orna och det är att vi lyssnar till en "rak" respons "off axis". Det innebär ju att bidraget till det reflekterade ljudet ökar i takt med att spridningen försämras mot stigande frekvens. Genom att sänka delningen minskar det här fenomenet.

/Jocke

Soulman

Inläggav Soulman » 2008-01-11 19:19

Märkligt. Det skulle vara intressant att höra av IÖ hur han resonerade då befintlig lösning valdes. För det är väl IÖ till att börja med som tog fram filtret, själv eller i samråd med SSC? Så jag inte tog mig vatten över huvudet med detta och tidigare i tråden uthängande av honom?
Antar att ni är några som testat detta, finns det någon som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter? Nagref kanske tar fram en "fristående" uppgradering tillhandahållen av Larsen? Skulle sitta fint i vääääntan på den utlovade kommande uppgraderingen.

Rogerp

Inläggav Rogerp » 2008-01-11 20:18

T11 slut hos Hifi-kit !! :cry:
Kan man istället ta D27 http://www.hifikit.se/index.php?id=255
och montera bort plattan och ersätta med den stålplatta som Larsen tog fram till T11? eller vilken diskant rekomenderar ni ur hifi-kits sortiment ?

/Rogerp

Soulman

Inläggav Soulman » 2008-01-11 20:29

Om det inte brådskar, så har väl IÖ T11-oa II p.g.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-11 21:56

Rogerp skrev:T11 slut hos Hifi-kit !! :cry:
Kan man istället ta D27 http://www.hifikit.se/index.php?id=255
och montera bort plattan och ersätta med den stålplatta som Larsen tog fram till T11? eller vilken diskant rekomenderar ni ur hifi-kits sortiment ?

/Rogerp

Kolla med nagref han har nog koll på det!

/J

Edit: ...eller Larsen för den delen. Han kan ju ha några kvar!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-12 11:11

I väntan på T11oa-II så är det ju bäst med T11oa (som ev går att få tag på hos Larsen) men som nästabästa alternativ så är D27 av den modell som länkas till ovan med utbytesfrontplattan som John säljer inte helt illa vald. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Soulman

Inläggav Soulman » 2008-01-12 17:58

Petade in Jocke's RC-länk så länge.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11613

Fungerar Lilltroll's filter under samma länk. Alltså bättre än ver .3, eller passar det inte alls i OA-51.
Är fullständigt vilsen.
Någon Nagref, Morello, Lilltroll, Svante eller annan som har ett bättre fungerande filter man kan få köpa ett schema av?

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2008-01-28 18:07

Om det nu detta skulle vara av intresse..

Har nu monterat 8542 element som är omkantade med gummi surrond från 8545 samt så är dom coatade med hernia vitlim som jag spätt ut med vatten och hällde i svart bets för att få färgen..

samt att jag betsade kalotten svart..:)
Hernia vitlim är ett lite stadigare vitlim än normalt..krävs aceton för att få bort eventuellt spill bland annat..

Nu till lyssnings upplevelsen..
innan jag coatade så var ljudet en aning dovt..
beslöjat eller hur man ska förklara..röster var lite al´a lådljud??
och var inte värst bra rymd på ljudet.....

Okej då coatade jag..på vinst å förlust då givetvis... 8O

Det var helt klart ett helt annat element jag konstruerat..
skillnaden var väldigt stor..till det bättre?..eller kanske sämre?
Helt plötsligt var det rejält mycke klarare ljud och jag upplever exempelvis gitarr snäpp som mer distinkt och riktigt bra faktiskt..
nu till baksidan av medaljen.....

jo..mellan registret har helt klart fått sig en knuff upp och således har det även gjort det 3000 hz och upp där man inte vill det..
blir påträngande och en aning skrikigt med vissa låtar..
speciellt kvinnliga röster..

så en filterändring för att sänka mellanregistret samt dämpa konuppbrytningen/disten som jag hör bör genomföras om man vill ha det riktigt bra..men det låter även nu helt klart bättre än orginal.
och med en filter koruggering så lär dom smiska orginalet fett..

Dom låter för övrigt otroligt likt mina oa52.3 som jag åxå upplever som en aning gälla vid exempelvis kvinnliga sångare..

Nu är ju detta mina högst personliga upplevelse och eventuella coatingar som folk gör får ju stå för dom..:)

Dogge

Soulman

Inläggav Soulman » 2008-01-28 19:29

Citat från AVR7000 tidigare i tråden.
Skrivet: 2008-01-10 19:55 Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

Håller med Jocke...

Börja som han skriver med 1 mH spole till den moddade basen (håller ner mellanregistret lite och "sugkretsen" kanske inte behövs och sedan .3 filter till diskanten.

Jag tycker dock OA51 i sitt original OA51.3 utförande är lite "såsig" i ljudbilden. Det finns lite planer på att ta fram ett nytt filter som botar detta...
Att det går att bota vet vi efter att ha lyssnat på Larsen 6.
Denna låter mycket stort och "Carlssonskt" men renare och med en bättre skärpa och fokus i detaljerna, lite mer ordning och reda i ljudbilden så att säga.

Stefan

Det kan nog vara lämpligt att testa första stycket i citatet, till att börja med.

Själv kan jag instämma med andra stycket, efter att ha kopplat in ett experimentfilter. En variant av högre ordningens filter. Efter en synnerligen kort lyssning, tycker jag mig uppleva renare ljud, med mer detaljer.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-28 19:52

Högre ordningens filter? Berätta!

/Jocke

Soulman

Inläggav Soulman » 2008-01-28 20:05

Se ny tråd.

"Nytt delningsfilter till OA-51."

Rogerp

Inläggav Rogerp » 2008-02-06 16:46

Hej igen,
jag har varit lite upptagen med att göra om göra rätt. jag gjorde visst 2 st vänsterhögtalare :oops:
men det är kul att såga limma såga slipa och borra :lol:
Nu ska jag till med delningsfiltren och undrar om det är något speciellt som jag bör tänka ppå ?
Jag tänkte ta OA51.3 med eftersom jag har 8542 så blir spolen 1.0mH, är det rätt tänkt ?
Ska komponenterna placeras på något speciellt sätt, har läst någonstans att spolarna var känsliga för placering, vinkling etc.
Är det enklast/bäst att smältlimma komponenterna på ex. masonit och sedan löda ?
EKU- kabel eller vad rekomenderas som internkablage ?
Placering av delningfilter i lådan, var är det bäst ?
Vart ska högtalar terminalerna (där man ansluter EKK:n :-)) sitta ?

Mvh
Rogerp

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-06 17:46

Om du tänkt bygga OA51.1+3 såär nog svaren lite svävande då det inte finns ett färdigtfilter för 8542+T11. Men jag tror att vi kom fram till att använda den filterlänk som hör till resp element. Ev kan du då behöva justera nivån i diskanten. Kolla med "doggen" - han kör så! Gammal sängbotten (perforerad masonit) funkar väl utmärkt att montera filter på. Skulle inte limma till en början ifall du behöver justera något - ta bunt band. Skulle dra ut kablarna genom röret tills allt funkar. kan sedan placeras bakom basen över röret tex. Spolarna bör orienteras i olika riktning.

/Jocke

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati