Renovera "Borstade" (??) anodiserade (??) Aluminiu

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Renovera "Borstade" (??) anodiserade (??) Aluminiu

Inläggav n3mmr » 2008-01-25 15:15

På gamla bandspelare får man ofta grå cirkelmärken efter metallspolar som gräver igenom anodiseringslagret på aluminiumet. Det är slarviga och ibland onyktra operatörer som ger problemet: Man lägger på spolen snett, i lite olika riktningar, åså blir det fult, till slut.

Det ser smutsigt ut, fast det inte är smutsigt, bara repat/slipat.

Vet nån nån bra och genomförbar metod att renovera borstad aluminium, som kan utföras utan alltför stora kostnader??

Det är en gammal Studer B67, om ni undrar.

Frågor i sammanhanget:

"Borstad aluminium": vad är det egentligen? Hur borstar man??
"Anodisering": vad är det egentligen, och kan det göras av en hempulare??

Finns det verkstäder som kan utföra dessa saker, utan att bli för dyra?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-01-25 16:05

Många mekaniska verkstäder har utrustning för borstning. Maskinen kan enkelt beskrivas som en skoputsningsmaskin men där borsten i stället är utförd med stålborst. Anodisering kan utföras hos företag som håller på med ytbehandling. Det finns en hel av dessa företag runt Vetlanda där SAPA ligger.

Hälsningar
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-01-25 17:20

Har ringt en del olika firmor, bl a SAPA... "Minimiorder ett ton..."

Men det finns nog mindre firmor.

P.S. Ett problem med allt sånt här är att folk sällan ser utanför sin egen lilla fålla, så dom blir svåra att hitta.

Alltså, att dom inte tänker igenom hur man ska göra för att synas, och inte berättar så noga vad dom åtar sig. Så man ringer till 100 som inte kan eller vill, innan man hittar den som kan.

Och en annan grej är det här med telefon: "Tut----tut----tut----klickskrap. Du skraap med skraaapsvararen hos bl a sssszzzzz. Grszch furrswty grrrmp. Ring tilssshc gnisssssssel.".

Snålhet kontra vishet....

Har man inte råd med folk nog att bemanna ett kontor (inget att vara ledsen för, så kan det vara.) så får man i alla fall köpa en bra telefonsvarare eller svarartjänst.
Lönar sig snabbt!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-01-25 17:32

Du skall nog försöka få tag i en liten mekanisk verkstad, ta med Dig delen som skall fixas och be om några minuter, Borstningen är över på några sekunder, det är värre med eloxeringen. Här måste Du få kontakt med en mindre firma som håller på med eloxering av det material som Du är intresserad av. I eloxeringsprosessen ligger detaljen i ett eller flera bad, kan ta lite tid.

Hälsningar
IMPROVED XPO

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-01-28 20:46

Vovven skrev:Du skall nog försöka få tag i en liten mekanisk verkstad, ta med Dig delen som skall fixas och be om några minuter, Borstningen är över på några sekunder, det är värre med eloxeringen. Här måste Du få kontakt med en mindre firma som håller på med eloxering av det material som Du är intresserad av. I eloxeringsprosessen ligger detaljen i ett eller flera bad, kan ta lite tid.

Hälsningar

Jag har haft kontakt med Ytcenter i Upplands Väsby AB.

Dom kan beta av ( ta bort gammal eloxering ).

Sen går man till en mekanisk verkstad som borstar (eller behandlar med
nån slipmassa och rulle..)

Sen går man tillbaka till Ytcenter i Upplands Väsby AB, som anodiserar.

Klart!

Om jag hade en aning om vilken mekanísk verkstad jag skall använda....
Ev kanske Ytcenter kan anvisa, men inte den jag pratade med.

Och egen rundringning resulterade i ett antal "nej".

Har nån kontakt med nån trevlig mekanisk verkstad som kan borsta av två paneler med måtten 500x400 mm, ungefär? Eller "Grovpolera" eller vad det kallas.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-01-29 12:23

Vovven skrev:Du skall nog försöka få tag i en liten mekanisk verkstad, ta med Dig delen som skall fixas och be om några minuter, Borstningen är över på några sekunder, det är värre med eloxeringen. Här måste Du få kontakt med en mindre firma som håller på med eloxering av det material som Du är intresserad av. I eloxeringsprosessen ligger detaljen i ett eller flera bad, kan ta lite tid.

Hälsningar

Nu har jag hittat Stockholms Metallsliperi i Skogås, och Belox i Hägersten.

Dom rekommenderade varandra till slut. Och påstår att dom kan fixa det här.

Vägen till dessa två firmor gick över en lång lista firmor:

OK, vi kan beta och eloxera, dom där borta kan borsta..

Nä, vi sålde vår borstslip till .....

Nä, den har vi inte orkat koppla in än... prova med

Njae, vi är inge bra på just det, prova med...

Ytbehandla kan vi, men, vasadu, "borsta"???? Njaeee.... men dom där kanske kan...
osv osv osv....

Man lär sig mycket.

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2008-01-31 18:55

Det blir nog ännu snyggare om du blästrar den.

Ibland kan bilrenoveringsfirmor ha bra koll på vilka som gör sånt här. Kan tillochmed fixa så du får den kromad om du nu skulle vilja det;-)
En Feminist och en Gentleman

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-31 19:41

Låter som ett kul projekt, du får berätta vad notan slutade på. Själv blev jag sugen på att ta chasit till alla mina hifiapparater och få dom i samma finnish :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-02-01 12:36

Alexi skrev:Låter som ett kul projekt, du får berätta vad notan slutade på. Själv blev jag sugen på att ta chasit till alla mina hifiapparater och få dom i samma finnish :)

Jag har funderat på att göra den ena i nån annan kulör. Kan nån föreslå nån site som visar vilka färger man kan få med anodisering?

Men, avsikten är att få det sobert nog för vardagsrummet på den ena, och rent och originalfint på den andra. Den som ska användas för att kopiera band till dator.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-02-01 12:50

n3mmr skrev:
Alexi skrev:Låter som ett kul projekt, du får berätta vad notan slutade på. Själv blev jag sugen på att ta chasit till alla mina hifiapparater och få dom i samma finnish :)

Jag har funderat på att göra den ena i nån annan kulör. Kan nån föreslå nån site som visar vilka färger man kan få med anodisering?

Men, avsikten är att få det sobert nog för vardagsrummet på den ena, och rent och originalfint på den andra. Den som ska användas för att kopiera band till dator.

Tjena !

Du kan få stort sett vilken färg som helst men det blir klart billigare om Du väljer en standardfärg, hör med firman som eloxerar, troligtvis silver eller svart.
Jag förstår att det var svårt att hitta rätt företag men den som söker han finner.

http://www.alupart.se/pictures/23.jpg

http://www.alupart.se/pictures/24.jpg

Hälsningar
IMPROVED XPO

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-02-01 12:51

BildBild
BildBild

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-02-01 12:57

Eller var det något mer diskret du tänkte dig?
Bild

Här kan du kolla på bra exempelbilder:
http://www.cam-expert.com/products/aluminium.html

Återgå till DIY-forum