5.1 förstärkare för inbyggnad i sub (Datorhögtalar ide...)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tellus

5.1 förstärkare för inbyggnad i sub (Datorhögtalar ide...)

Inläggav Tellus » 2008-01-27 01:09

Halloj, då jag sitter med brutet lårben så har jag haft lite tid till övers framför datorn & har då fått en liten ide att knåpa ihop ett 5.1 paket till den samma.

Tankarna går i stil med 3"->4" bredbandare i satelliter & 6"->8" i en "sub"... Enda kruxet är väl vad man ska använda för & driva det hela med, det behöver inte vara något effektstarkt men heller inte för klent...

Nu kanske många tänker en billig 5.1 reciever & vanlig substärkare direkt men det känns som en för klumpig lösning för min del & det ska alltså helst kunna byggas in som en normal "plate amp" Dekodning & annat krafs behövs icke, inte heller filter eller individuell nivåreglering. En volymkontroll för alla kanaler kan dock vara smart...

Vet någon om det skulle kunna finnas en liknande produkt & vart man då skulle kunna hitta den? Jag har letat febrilt men utan resultat...

Användarvisningsbild
Moment-23

Re: 5.1 förstärkare för inbyggnad i sub (Datorhögtalar ide..

Inläggav Moment-23 » 2008-01-27 02:18

Tellus skrev:Halloj, då jag sitter med brutet lårben så har jag haft lite tid till övers framför datorn & har då fått en liten ide att knåpa ihop ett 5.1 paket till den samma.

Tankarna går i stil med 3"->4" bredbandare i satelliter & 6"->8" i en "sub"... Enda kruxet är väl vad man ska använda för & driva det hela med, det behöver inte vara något effektstarkt men heller inte för klent...

Nu kanske många tänker en billig 5.1 reciever & vanlig substärkare direkt men det känns som en för klumpig lösning för min del & det ska alltså helst kunna byggas in som en normal "plate amp" Dekodning & annat krafs behövs icke, inte heller filter eller individuell nivåreglering. En volymkontroll för alla kanaler kan dock vara smart...

Vet någon om det skulle kunna finnas en liknande produkt & vart man då skulle kunna hitta den? Jag har letat febrilt men utan resultat...

Det här borde väl funka:
http://www.logitech.com/index.cfm/speakers_audio/home_pc_speakers/devices/224&cl=se,sv
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2008-01-27 10:36

Det är i botten ett bra tips men jag hade mer tänkt att bygga alltihop, alltså fixa högtalarna själv... Köpa ett Z5500 bara för förstärkaren känns lite overkill :D

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-01-27 18:19

kolla på 41hz.com! de har flerkanals-DIY-ClassD till rimliga priser.

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2008-01-27 20:56

41Hz kit såg onekligen intressanta ut men jag är rädd att dom blir en smula för invecklade då mina lödkunskaper endast sträcker sig till högtalarfilter... Att följa ett schema kanske skulle gå men det känns lite sådär... :roll:

Skulle behöva 3st stereo moduler, kikat lite på amp6 basic då den verkar vara bland de enklare, dock lite låg effekt kanske för .1 kanalen (sub)... Alternativ vore 3st amp6 för 5 kanaler (lämnar en oanvänd...) & en bryggbar modul till subkanalen...

Njaaee, skulle det bli något DIY kit så lär jag nog skaffa mig någon bekant med lite större elektronik kunskaper :oops:

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-01-28 14:16

Jag hänger på här, jag kikade på 41Hz.com, tyckte det såg riktigt trevligt ut, bra priser helt klart. Jag är lite oroad över att det är ytmonterade kretsar, finns det någon sida som säljer byggsatser fast inte med ytmonterade komponenter(vad heter motsatsen till ytmonterad?).

Jag vill bygga en Sub till datorn, hade tänkt köpa något billigt i stil med Zachrys minsta steg på hifi kit, men kan man löda ihop något som kan driva ett 8" eller 6,5" element vore det kanon.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-01-28 19:03

ja man bör kanske kunna löda men mycket svårare än att löda filter är det nog inte!

det är långt ifrån alla kiten på 41hz som kräver ytmontering, de flesta är hålmonterade.

EDIT: här finns en del som gjort hypexbyggen på forumet, det är vad jag förstår mycket enkelt och inte jättedyrt, perfekt till basbyggen. sök och du skall finna!!

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-01-29 09:53

Vad skall man ha för nätagg. till förstärkarna på 41Hz.com, de skall ju matas med 12V, finns det vettiga nätagg som levererar 8A och som man kan bygga in i en baslåda eller monitorer?

Återgå till Köpråd