Middilemma...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Middilemma...

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-12 19:37

Eftersom jag har semester och är lite rastlös går jag och grunnar på mellanregisterelement till mina tvåvägshögtalare. Basarna är ATC SB75-234SC 9 tumsbas och diskanten är SA´s compact driver monterade i waveguide. Denna kombination lämnar mycket att önska i mellanregisteråtergivning... Valet står mellan tretums middome och 9-tums "vanligt" mid/baselement (från ATC..)
Fördelen med 9-tumselementet är att jag kan dela det lägre, kanske 1- 200 hz
3-tumsdomen måste kanske delas vid 500 hz om man använder ett flackt filter. Jag vill absolut använda 6db-filter 8) !

Det vore intressant att få lite synpunkter på detta!

Vilken alternativ passar bäst med övriga element i högtalaren med tanke på spridning, delningsfrekvenser och annat??

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Middilemma...

Inläggav Svante » 2004-08-12 19:56

patrikf skrev:Jag vill absolut använda 6db-filter 8) !

Det vore intressant att få lite synpunkter på detta!

Synpunkt: Använd 12-dB/oktav-filter i stället... 8) Varför vill du ha sex?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-12 20:14

Det kanske bara är inbillning, eller andra omständigheter, men i de fall jag har mixtrat med dessa branthetsvarianter har jag tyckt att det låtit mer naturligt med 6db. jag vet att det är sämre ur arbetsmiljösynpunkt för högtalarelementen. Dessutom är det väl ingen nackdel med enkla filter i sig?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-08-12 20:31

patrikf skrev:Det kanske bara är inbillning, eller andra omständigheter, men i de fall jag har mixtrat med dessa branthetsvarianter har jag tyckt att det låtit mer naturligt med 6db.

Det kanske kan bero på att det kan bli "mer fel" med branta filter om man inte har mätmöjligheter när man konstruerar. Dock är det ju så mycket som ändras med olika branthet på filtrena så det är svårt att jämföra (t.ex. optimalt akustiskt avstånd till lyssnaren från de olika elementen m.m. m.m.)

edit: Själv är jag (nästan) övertygad om att det oftast är vettigare med ett lite brantare filter. Fast viktigast är ju förståss att kunna konstruera filtret som man vill (och veta vad man vill (och varför..)) :wink:

Edit: vad är det för tretumsdome? och varför är valet begränsat till den och 9" ? (nyfiken :) )
Senast redigerad av norman 2004-08-12 20:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-12 20:34

Blir det inte sämre amplitudlinjäritet med brantare filter också?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-12 20:38

Förslag: Skippa 3" dome i mellanregistret. Ett 9" kan som sagt delas djupt + att det knappt behöver röra sig alls för att alstra dom önskvärda ljudtrycken.

Alternativ: 2x seas 6,5" mellan reg som LTS jobbade fram. Mycket bra element med bra känslighet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-12 20:41

Max_Headroom skrev:Förslag: Skippa 3" dome i mellanregistret. Ett 9" kan som sagt delas djupt + att det knappt behöver röra sig alls för att alstra dom önskvärda ljudtrycken.

Alternativ: 2x seas 6,5" mellan reg som LTS jobbade fram. Mycket bra element med bra känslighet.

Jag vill helst hålla mig till underhängda element. Blir inte spridningen från ett 9-tumselement sämre högre upp i frekvens jämfört med en dome?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-12 20:44

Jo, spridningen blir förståss inte så jättebra. Men hur bra är den hos en 3" dome?

Var tänkte du dela till diskanten?

Edit: ATC har väl andra, fina, mellanregister också?
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-08-12 20:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-08-12 20:47

patrikf skrev:Blir inte spridningen från ett 9-tumselement sämre högre upp i frekvens jämfört med en dome?

Det beror på hur elementet är konstruerat (hur vågutbredningen i konen är)

Blir det inte sämre amplitudlinjäritet med brantare filter också?

Menar du tonkurvan (frekvensgången)? är filtret rätt konstruerat skall den inte bli krokig.
Menar du (olinjär) distortion så blir den troligtvis lägre. (också beroende av en massa saker dock...)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-12 20:54

Tack för svaren!
Max:
Jo, spridningen blir förståss inte så jättebra. Men hur bra är den hos en 3" dome?

Eh, spridningen lär väl vara bättre med en liten dome?
Ska dela diskanten vid 2-3 k tror jag.

Norman:
Menar du tonkurvan (frekvensgången)? är filtret rätt konstruerat skall den inte bli krokig.

Nej, jag menar inte frekvens- utan amplitudlinjäritet :) !
Att signalen stökas till mer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-12 20:58

patrikf skrev:Blir det inte sämre amplitudlinjäritet med brantare filter också?

Definiera amplitudlinjäritet! :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-12 21:03

Svante skrev:

Vilka krav! Det kan ha att göra med fasresponsen kanske?
Här är nåt som kanske har med detta att göra: http://www.studioblue.se/forskning.html
Senast redigerad av patrikf_inaktiv 2004-08-12 21:09, redigerad totalt 2 gånger.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-12 21:03

ATCs tretumsdome har ju rykte om sig att vara "världens bästa" mellanregister så det kanske är ett bra köp? 8)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-08-12 21:03

patrikf skrev:Nej, jag menar inte frekvens- utan amplitudlinjäritet :) !
Att signalen stökas till mer.

Ok, då tycker jag det låter som om du menar (olinjär) distortion (alltså att amplituden ut inte är linjärt beroende på amplituden in och på så sätt skapar nya frekvenskomponenter) ?

Eller så kanske du menar att fasen blir mer olinjär med brantare filter och på så sätt gör att t.ex. en fyrkantsvåg ser konstig ut på t.ex. ett oscilloskop (p.g.a. att tidsfördröjningen är olika för olika frekvenser)? (vilket inte är särskilt hörbart om man håller andra parametrar som loobning, distortion m.m. konstanta)

Hmm kanske jag som är trött/trög och förstår fel? :)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-12 21:11

Eller så kanske du menar att fasen blir mer olinjär med brantare filter och på så sätt gör att t.ex. en fyrkantsvåg ser konstig ut på t.ex. ett oscilloskop (p.g.a. att tidsfördröjningen är olika för olika frekvenser)? (vilket inte är särskilt hörbart om man håller andra parametrar som loobning, distortion m.m. konstanta)

Ungefär det jag menar. Och jag kan inte skylla på att jag är trött...
Hursomhelst tvistas det ju om sånt är hörbart eller inte.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-12 21:11

patrikf skrev:Tack för svaren!
Max:

Eh, spridningen lär väl vara bättre med en liten dome?
Ska dela diskanten vid 2-3 k tror jag.

Px17-LTS sprider som en mjuk dome på ca 2". Domar är ur spridningshänseende mycket sämre (p g a den geometriska formen och den transversella våghastighetens låga fart) än koner. För koner så samverkar geometrin på ett bättre sätt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-12 21:20

Px17-LTS sprider som en mjuk dome på ca 2". Domar är ur spridningshänseende mycket sämre (p g a den geometriska formen och den transversella våghastighetens låga fart) än koner. För koner så samverkar geometrin på ett bättre sätt.

Sprider Px17 dåligt alltså?
Sprider en dome sämre än ett konelement i motsvarande storlek, eller gäller det även att en 3tumsdome sprider sämre än ett 9tums konselement vid tex 1,5 khz?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-12 21:22

patrikf skrev:
Svante skrev:

Vilka krav! Det kan ha att göra med fasresponsen kanske?
Här är nåt som kanske har med detta att göra: http://www.studioblue.se/forskning.html

Ok, du menar alltså linjär fas. Jo filter av högre ordning än 1 kan inte (i normala fall) bibehålla fasinformationen, de blir av allpasskaraktär. Om du tror att det hörs, bygg ett allpassfilter och lyssna, sen kan du bygga branta filter...

C=1/(2*pi*10 000*fc), fc är delningsfrekvensen. Med fc=2kHz ska alltså C vara 8 nF.

Bild

Edit: för att vara tydlig: Jag menar att kopplingen ovan är "transparent" för nästan alla vettiga musiksignaler. Kan man höra skillnad är skillnaden hästlängder mindre än nackdelarna med flacka filter.
Senast redigerad av Svante 2004-08-12 21:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-12 21:24

Px17-LTS sprider mycket bra för att vara på 6.5"! :)

Hur bra ett element sprider beror på transversella våghastigheten och geometrin på membanet. Om en kon på 9" sprider bättre än en dome på 3" kan man inte besvara utan att kolla på mätningar eller ha ordentliga materialdata.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-12 21:25

Svante, finns det något positivt med första ordningens filter?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-12 21:27

Naqref skrev:Px17-LTS sprider som en mjuk dome på ca 2". Domar är ur spridningshänseende mycket sämre (p g a den geometriska formen och den transversella våghastighetens låga fart) än koner. För koner så samverkar geometrin på ett bättre sätt.

Det var väl ***emig det jag trodde, men inte säkert visste, än mindre kan bevisa matematiskt.

Jag tror (ny är jag visst i kyrkan igen, eller vad?) att det element som seas tillverkar för LTSs trevägare är oförskämt bra. Ett fynd.
Exakt HUR mycket bättre går det att göra ett element för det ändåmålet?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-12 21:31

Max_Headroom skrev:[
Exakt HUR mycket bättre går det att göra ett element för det ändåmålet?

OT. Det går att göra ett element som funkar mer fullregisters oxå. :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-12 21:32

Svante skrev:Varför vill du ha sex?

Men det var väl ändå synnerligen OT :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-12 21:58

patrikf skrev:Svante, finns det något positivt med första ordningens filter?

Ja, de är enkla och därmed billiga att bygga, kan inte ge katastrofdippar i impedansen om man dimensionerar dem fel, och de bibehåller fasen om man dimensionerar dem rätt. Första ordningens seriefilter är dessutom rätt imuna mot komponenttoleranser (men kan ge katatrofdippar vid feldimensionering).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-12 22:00

Naqref skrev: Domar är ur spridningshänseende mycket sämre (p g a den geometriska formen och den transversella våghastighetens låga fart) än koner. För koner så samverkar geometrin på ett bättre sätt.

Varför skulle domens geometriska form vara sämre ur spridningssynpunkt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-12 22:01

Naqref skrev:
Svante skrev:Varför vill du ha sex?

Men det var väl ändå synnerligen OT :wink:

Hehe, jag undrade vem som skulle nappa på den... :wink:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-12 22:12

Från Diyaudio.com, om 3-tumsdomen:
this driver is a 3" dome and its build to "deliver" also with (very) high spl.
a dome sounds different than a 4-5-6" mid cone - it doesn't have any breakup problems so the sound is very natural and uncoloured and the dispersion is very good too.

i don't think it can be compared to the cone designs, its different.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-12 22:36

patrikf skrev:Från Diyaudio.com, om 3-tumsdomen:
this driver is a 3" dome <...> - it doesn't have any breakup problems

Det är en omöjlighet. Alla strukturer, oavsett storlek, form och material bryter upp bara frekvensen är tillräckligt hög. Det kan vara i olika grad, och vid olika frekvenser, men ingen högtalare är fri från uppbrytningar. (Fast förstås, det kan vara såpass välgjort att de inte innebär problem, medges.)

Rent generellt ska man nog vara skeptisk mot texter som säger att det är "perfekt", "inga problem", "ultimat" eller nåt annat nollbegrepp. Det kommer nog oftast från nån marknadsförare.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-12 22:45

Svante skrev:
patrikf skrev:Från Diyaudio.com, om 3-tumsdomen:
this driver is a 3" dome <...> - it doesn't have any breakup problems

Det är en omöjlighet. Alla strukturer, oavsett storlek, form och material bryter upp bara frekvensen är tillräckligt hög. Det kan vara i olika grad, och vid olika frekvenser, men ingen högtalare är fri från uppbrytningar. (Fast förstås, det kan vara såpass välgjort att de inte innebär problem, medges.)

Rent generellt ska man nog vara skeptisk mot texter som säger att det är "perfekt", "inga problem", "ultimat" eller nåt annat nollbegrepp. Det kommer nog oftast från nån marknadsförare.

I en mjuk dome fär uppbrytningen kanske inte samma konsekvenser som i ett konmembran? Särskilt inom det tänkta arbetsområdet. citeringen var inte menad som en referens. Författaren, som förmodligen är en "patriotisk" ägare av elementen ifråga är knappast objektiv. Han påstår hursomhelst att domen har god spridning.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-12 23:10

patrikf skrev:I en mjuk dome fär uppbrytningen kanske inte samma konsekvenser som i ett konmembran? Särskilt inom det tänkta arbetsområdet.

Jajustdet. Det är det gamla vanliga, som går igen i lådväggar också. Massa, fjädring och förluster. Hög styvhet eller massa ger smala resonanser, mycket R ger snällare uppförande.

Fast jag har svårt att se sådär omedelbart att konformen skulle vara sämre än domeformen. Undrar förresten varför man aldrig ser en bakvänd kon i stället för en dome (kom jag att tänka på nu). Är det bara för att det ser tossigt ut? Nytt uppslag för kineshifi, kanske? :lol:

Nästa

Återgå till DIY-forum