ny mp3? vad ska man ha?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

ny mp3? vad ska man ha?

Inläggav dwain1 » 2008-01-28 10:54

Hejsan jag börjar bli lite smått sugen på en ny mp3. Det jag har nu är en ipod nano 4gb gen 2 köpt i usa för att slippa ljudspärren. Jag jämförde häromdagen ipoden med en cowon iaudio D2 och ja det var igen större skillnad ljudmässigt D2an kunde mata ut något mer bas pågrund av en bättre eq men i övrigt så var det likt. Det pinsamma är att D2 ska lämna 2x37mw och ändå spelar min ipod lika högt. Det jag är ute efter är mer utrymme gärna radio och film osv och sen skulle det vara nice med en ställbar eq som verkligen låter bra. Ipoden har ju bara förinställda och dessutom distar den i alla lägen med eqn. Så vad ska man ha?
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-01-29 04:53

Creative Zen Vision M verkar uppfylla alla dina krav, äger en själv och är riktigt nöjd

30 gb, FM radio, Xvid stöd, bättre ljud än iPod Video, bättre display än iPod Video, inget iTunes (wohooo!)

http://prisjakt.nu/produkt.php?e=79769

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-29 06:53

Håller med JB, har också Zen Vision M. Samt en liten iAudio bara för musik.

Främst Zen eller iAudio D2 (dock inte så mkt minne) för både bra video och musik samt frihet från alla spärrar och sånt. iAudio spelat ju flac osv.

Lennart

Inläggav Lennart » 2008-01-29 07:05

-Är själv i samma sits och ska ha en ny mp3:a, har idag en Zen Micro som är hygglig men har dålig batterilivslängd. Samt att den kan vara lite "buggig"

Och frugan har en Iriver Clix2 som jag är imponerad av, bra gränssnitt och ljud. Så mitt val står idag mellan Iriver Clix2 eller Cowon D2. Den sistnämda är en kvalitetsmaskin med strålande batteriprestanda.
Men den har ett "besvärligare" gränssnitt, är lite skeptisk mot pekskärmen?

Men D2:an är kanske lite mer "manlig" med högre vikt mm. 8)

Någon som har mer erfarenheter om D2:an?

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-01-29 11:45

ja asså d2an är väldigt imponerande jag har dock bara testat den en snabbis på jobbet men det som stör mig är att jag skulle vilja kunna spela ännu högre än vad den klarar. Sen är ljudet och alla funktioner verkligen på topp även om det tar lite tid att bläddra mellan låtar osv.
Ipoden har ju ett otroligt smart meny system och det går verkligen snabbt att hitta låtar på den. Varför kan dom inte fixa en riktigt eq i ipoden? ska det vara så svårt?

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-01-29 18:08

Du skriver att D2 inte spelar högt nog. Måste du inte uppgradera firmware till D2 tror du?
Till min Vision M fick jag stoppa i amerikansk firmware för att få bort volymspärren som var i europa varianten. Var en otroligt stor skillnad. Fattar inte hur i helsike dom ens kan sälja den med volymspärr.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-01-29 18:46

David_A skrev:Du skriver att D2 inte spelar högt nog. Måste du inte uppgradera firmware till D2 tror du?
Till min Vision M fick jag stoppa i amerikansk firmware för att få bort volymspärren som var i europa varianten. Var en otroligt stor skillnad. Fattar inte hur i helsike dom ens kan sälja den med volymspärr.

Hmm hur vet man om den har volymspärr eller inte? Min spelar så pass högt så att jag får ont i öronen om jag spelar på max volym med in-ear lurar ivarjefall

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-01-29 20:12

Har du svenska menyer så är den volymspärrad. Man spelar inte gärna på full volym med amerikanska firmwaren lovar jag :wink:
Oavsett om man behöver det eller ej, är den versionen nästan ett måste om man vill köra ut ljudet till något annat. Tex stereon eller för att titta på film via TV.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-01-30 00:41

David_A skrev:Har du svenska menyer så är den volymspärrad. Man spelar inte gärna på full volym med amerikanska firmwaren lovar jag :wink:
Oavsett om man behöver det eller ej, är den versionen nästan ett måste om man vill köra ut ljudet till något annat. Tex stereon eller för att titta på film via TV.

Jag kan välja svenska menyer, men jag kör med engelska menyer :)
25 är maxvolym, vad är det mer som skiljer mellan versionerna?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-30 01:33

Jag har en D2. Den är grym. Den drar utan problem mina AKG K 518 DJ eller ett par Sennheiser HD25:or. Faktum är att jag slutade använda extern amp. när jag skaffade D2:an. På nätterna kör jag ibland mina AKG K601... fast då är det tyst... funkar bara på natten. Men jag vågar påstå att den kan dra allt som man "rimligen" kan tänkas vilja köra i lurväg - möjligen då med undantag för riktigt stora och öppna lurar - men de har man väl knappast på tunnelbanan i alla fall.

Jag har en tråd där ni kan "provlyssna" min D2:an

MP3(-spelare) och High Fidelity [tråd på faktiskt] - som ni kan höra är det en PÅFALLANDE neutral spelare som verkligen kan prestera när den matchas med rätt lurar.

Sen är det FÖRBASKAT skönt att slippa hålla på och transkoda alla flac-filer. Det var det avgörande skälet för mej. Har gick de flesta konkurrenter bort - jag skulle behöva har en (extra) mp3-kopia av alla 15 000 låterna. Den enda nackdelen som jag ser med D2 (och iAudios "7") är att gränssnittet är lite jobbigt - man kan glömma att byta låt/skiva utan att ta upp spelaren ur fickan, om jag säger så ;-)

Sen har jag skrivit om den på bloggen:
Portabelt is the shit!
Utan old-school grejerna

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-30 01:56

Intressant det där med volym-spärren i den svenska (det samma gäller säker alla EU-språk - "spärrkravet" är från början franskt) firmwaren. Det var nytt för mej. Jag kör iofs med en "beta" så jag har aldrig haft det problemet - det finns lixom inte svenska som alternativ.

Psssst - JB - min volym går till 50! ;-)

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-01-30 10:12

JB skrev:
David_A skrev:Har du svenska menyer så är den volymspärrad. Man spelar inte gärna på full volym med amerikanska firmwaren lovar jag :wink:

Jag kan välja svenska menyer, men jag kör med engelska menyer :)
25 är maxvolym, vad är det mer som skiljer mellan versionerna?

Du måste ha den amerikanska firmwaren. Har du svensk firmware från början måste den bytas. Maxvolymen blir fortfarande 25, men mycket högre

Är lite konfunderad över vad Dwain skriver. Testade en D2:a i helgen, och nog kunde den spela högre än vad jag ville iallafall. Blir nog en sådan tillslut för mig också. Att kunna köra FLAC är inte att förkasta.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-01-30 11:01

David_A skrev:[...snip...] eller för att titta på film via TV.

Hur funkar det+ Format? Kvalität på bilden?

/en john som skulle vilja ha en smidigt, billig mp3/diX-spelare att koppla till lurar/teve

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-01-30 11:17

Det fungerar över all förväntan faktiskt! Har kört igenom hela Lost, Prison Break, Heroes etc via Vision M. Bilden blir faktiskt bättre än via min Laptops S-video utgång. Om bitraten är alldeles för stor så säger den ifrån, men oftast går det utmärkt med divx filer.
Behöver inte heller Creatives videokabel om man är lite smart. Vanlig 3.5mm -> RCA fungerar om man drar ut den lite :)
Som videospelare tror jag inte att D2:an är något bättre val.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-01-30 13:50

ja alla säger att det går att spela riktigt högt med den. Jag fattar inget jag börjar nog bli döv. Jag ska ha en sådan i alla fall för den är så jäkla fin. Men den jag testade på jobbet var flång ny från förpackningen och låtarna var endast i 128kbits format så kanske med ny firmware och bra kvalite på låtarna så blir man riktigt nöjd. Det coolaste med den är att du kan utöka minnet rejält mkt utan att behöva köpa ny maskin :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-31 02:42

Kör du SAMMA tråd både här och på HifiForum?

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-01-31 10:44

japp det gör jag typ. Fast jag får mest respons här :D

Återgå till Köpråd