Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:1. Påståendena om att man inte hör vad den säger, som man står rygg mot rygg med i ett ekofritt rum, stämmer inte alls.
Jag har varit inne i oräkneliga ekofria rum, och därtill är det väl inte något mysterium för någon att diffraktionen runt huvudet räcker prima för att det skall stråla ljud även bakåt. Förutsättningarna i ett ekofritt rum är förhållandevis lika de som råder utomhus när det har fallit en massa lössnö.
IngOehman skrev:1. Påståendena om att man inte hör vad den säger, som man står rygg mot rygg med i ett ekofritt rum, stämmer inte alls.
Jag har varit inne i oräkneliga ekofria rum, och därtill är det väl inte något mysterium för någon att diffraktionen runt huvudet räcker prima för att det skall stråla ljud även bakåt. Förutsättningarna i ett ekofritt rum är förhållandevis lika de som råder utomhus när det har fallit en massa lössnö.
Kaffekoppen skrev:Döda rum, eller åtminstonde väldigt dämpade rum är fullt möjligt, åtminstone så till den graden att om man står rygg mott rygg med någon så hör man nära nog inte alls vad den andre säger...
Har varit med om att man lyssnat i ett rum, där bastonerna inte varit så låga. sen har man flyttat sig en meter bakåt, och då har bastonerna funnits som de ska. Beror detta också på stående våg?
Britt-Gunnar skrev:Moment-23 skrev:
Jag är rätt säker på att herr Lyngdorf känner till de teoretiska förutsättningarna. Ändå vill han dela vid högre än runt 80hz.
Är det någon som känner till vilka argument herr Lyngdorf framfört för denna högre delning?
Om argumenten är kända, men icke godtas, vad är det i dem som anses icke godtagbart/giltigt?
argumentet tror jag är att man skall dela ovaför den punkt där ljudet är omnipolärt ca 325hz har jag för mig att jag läst. Med delning ovanför detta och hörnplaserade basar kommer direktljudet samt reflexerna från golv och väggar i fas med varandra. Har du istället högtalaren 1meter ut från väggen får du ljudet dels direkt från hötalaren dels det som är fördröjt 2m i tid samtidigt så att säga i det området som ljudet är omnipolärt. Det är argumentet tror jag
Piotr skrev:Vet inte om det nämnts men Lyngdorf använder delay på det övre registret. Dvs. mellan och diskant väntar på att basen kommit fram till huvudhögtalarna. En delning så högt som 300-400Hz funkar nog inge vidare utan sådant delay när avståndet mellan högtalare och baslådor separeras med en meter eller mer i djupled.
/Peter
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:1. Påståendena om att man inte hör vad den säger, som man står rygg mot rygg med i ett ekofritt rum, stämmer inte alls.
Bara att konstatera att du hör bra mycket bättre än jag då!
Föga förvånande dock med tanke på dina fina högtalare.
IngOehman skrev:Tack det var väldigt snällt sagt.![]()
Men jag är rätt säker på att du hör det också. Störnivån är ju påfallande låg i nästan alla ekofria rum, så även om det låter rätt svagt per given röstansträngning, så är det ändå rätt lätt att samtala i dem, även om det känns lite konstigt att höra människor med bara direktljud. Artikulationen är ju enstående god dock, och störnivån är för det mesta exeptionellt god. Det är ofta svårare att höra vad folk säger i dämpad utomhusmiljö som ju ofta är kontaminerad av störljud i mycket högre grad.
Tycker du borde göra om experimentet.![]()
(Kan det vara så att det var rätt länge sedan du gjorde det sist, och att ni viskade till varandra*)
mineralull skrev:Jag funderar på att skaffa kralligare stativhögtalare. Hur stora behöver de vara i lådvolym för att jag ska uppleva att de låter någorlunda saftiga jämfört med golvhögtalare som delas av vid 80hz.
Golvhögtalare som delas vid 80hz måste ju rimligtvis låta "större" än stativhögtalare?
De största baselementen på stativare verkar vara runt åtta tum. Jämfört med mina nuvarande som kanske har runt tre tum, så måste rimligtvis åtta tums bas ha lite maffigare mellanregister? De senaste jag kollade på var Paradigm som fick bra betyg. Till min besvikelse finns de ej i Sverige.
Mvh
Robban
DrFunk skrev:mineralull skrev:Jag funderar på att skaffa kralligare stativhögtalare. Hur stora behöver de vara i lådvolym för att jag ska uppleva att de låter någorlunda saftiga jämfört med golvhögtalare som delas av vid 80hz.
Golvhögtalare som delas vid 80hz måste ju rimligtvis låta "större" än stativhögtalare?
De största baselementen på stativare verkar vara runt åtta tum. Jämfört med mina nuvarande som kanske har runt tre tum, så måste rimligtvis åtta tums bas ha lite maffigare mellanregister? De senaste jag kollade på var Paradigm som fick bra betyg. Till min besvikelse finns de ej i Sverige.
Mvh
Robban
Alltså tråden behandlar aktiv delning primärt, alltså delning mellan högtalare och basmoduler/sub. Där är det lämpligt att dela brandt vid 80Hz.
Jag tror inte att det är en bra idé att ställa upp frågorna som du gör. Det finns inga regler som gör att man utifrån lådvolym eller elementens diameter kan avgöra villka prestanda en högtalare har, det är inte primärt storlek som avgör utan andra faktorer.
Sedan kanske du bör fråga dig vad det är du egentligen letar efter, vad du menar med att en högtalare skulle "låter större" eller "ha lite maffigare mellanregister". Är det kapacitet du vill ha, eller att högtalaren går långt ned i frekvens? Eller en viss klang? Eller alla tre?
Lycka till!
mineralull skrev:DrFunk skrev:mineralull skrev:Jag funderar på att skaffa kralligare stativhögtalare. Hur stora behöver de vara i lådvolym för att jag ska uppleva att de låter någorlunda saftiga jämfört med golvhögtalare som delas av vid 80hz.
Mvh
Robban
Alltså tråden behandlar aktiv delning primärt, alltså delning mellan högtalare och basmoduler/sub. Där är det lämpligt att dela brandt vid 80Hz.
Jag tror inte att det är en bra idé att ställa upp frågorna som du gör. Det finns inga regler som gör att man utifrån lådvolym eller elementens diameter kan avgöra villka prestanda en högtalare har, det är inte primärt storlek som avgör utan andra faktorer.
Sedan kanske du bör fråga dig vad det är du egentligen letar efter, vad du menar med att en högtalare skulle "låter större" eller "ha lite maffigare mellanregister". Är det kapacitet du vill ha, eller att högtalaren går långt ned i frekvens? Eller en viss klang? Eller alla tre?
Lycka till!
Tack för lyckönskandet!
Hmmm...hur ska jag uttrycka mig?
Detta är tänkt till ett hembiosystem med subwoofer. Nuvarande system låter bra men jag önskar mer fyllighet.
Kommer större stativhögtalare av naturen låta fylligare(mer mellanregister) än små stativhögtalare? Om man tänker sig att högtalarna inte återger något under åttio hertz borde väl ett större kabinett, med en åttatums bas låta fylligare än ett mindre kabinett med en tretums bas? Eller finns det fysiska lagar som gör att alla högtalarkabinett, oavsett storlek, och oavsett högtalarelement-storlek kommer att låta lika?
Min tanke är att större stativhögtalare, rent fysiskt, också kommer låta "större". Därav bättre integrering med subwoofern.
Om man bygger högtalarlådor som hela tiden ökar i storlek fast högtalarelementen har samma storlek, borde inte de allt större lådorna ge ett annorlunda ljud. Kanske inte bättre, men annorlunda. Eller?
Detta tycker jag i hög grad har med delningsfrekvens att göra. Jag förstår att man kan lura små högtalare att låta stort, men det är inte det jag är ute efter. Om man bortser från ren elektronisk förbättring av en högtalare så borde väl en stor stativare låta större(inte för den delen bättre)än en mindre?
Hade jag rent tankemässigt en bokhyllehögtalare med en tolvtumsbas och samma lådvolym som 22-tums baskagge så borde väl rimligtvis den låta annorlunda än en bokhyllehögtalare som har ett mjölkpakets volym och en tretumsbas? Allt fortfarande med samma tanke att dessa delas av vid åttio hertz(höll på att glömma detta...)
Bortsett från "förbättrande" teknik, visst ska jag väl titta på "baddarstora" stativare till mitt nästa inköp?
Robban
DrFunk skrev:mineralull skrev:DrFunk skrev:mineralull skrev:Jag funderar på att skaffa kralligare stativhögtalare. Hur stora behöver de vara i lådvolym för att jag ska uppleva att de låter någorlunda saftiga jämfört med golvhögtalare som delas av vid 80hz.
Mvh
Robban
Lycka till!
Tack för lyckönskandet!
Hmmm...hur ska jag uttrycka mig?
Detta är tänkt till ett hembiosystem med subwoofer. Nuvarande system låter bra men jag önskar mer fyllighet.
Kommer större stativhögtalare av naturen låta fylligare(mer mellanregister) än små stativhögtalare? Om man tänker sig att högtalarna inte återger något under åttio hertz borde väl ett större kabinett, med en åttatums bas låta fylligare än ett mindre kabinett med en tretums bas? Eller finns det fysiska lagar som gör att alla högtalarkabinett, oavsett storlek, och oavsett högtalarelement-storlek kommer att låta lika?
Min tanke är att större stativhögtalare, rent fysiskt, också kommer låta "större". Därav bättre integrering med subwoofern.
Om man bygger högtalarlådor som hela tiden ökar i storlek fast högtalarelementen har samma storlek, borde inte de allt större lådorna ge ett annorlunda ljud. Kanske inte bättre, men annorlunda. Eller?
Detta tycker jag i hög grad har med delningsfrekvens att göra. Jag förstår att man kan lura små högtalare att låta stort, men det är inte det jag är ute efter. Om man bortser från ren elektronisk förbättring av en högtalare så borde väl en stor stativare låta större(inte för den delen bättre)än en mindre?
Hade jag rent tankemässigt en bokhyllehögtalare med en tolvtumsbas och samma lådvolym som 22-tums baskagge så borde väl rimligtvis den låta annorlunda än en bokhyllehögtalare som har ett mjölkpakets volym och en tretumsbas? Allt fortfarande med samma tanke att dessa delas av vid åttio hertz(höll på att glömma detta...)
Bortsett från "förbättrande" teknik, visst ska jag väl titta på "baddarstora" stativare till mitt nästa inköp?
Robban
Jag står fast vid att du oavsett vad du vill åstadkomma inte skall välja hötalare efter volym eller elementstorlekar.
Men okej, små högtalare tenderar att inte gå lika djupt ned i basen som lite större golvare. Men det fiffiga är att om man delar vid 80Hz så spelar det ingen roll om högtalaren bara går ned till 40Hz! (förutsatt att man delar rimligt brant)
Hurvida mellanregistret låter fylligt eller inte kräver en definition av fylligt för att kunna avgöras. Är det så att din nuvarande anläggning inte återger mellanregistret tillräckligt bra?
Det där om att lura ht att låta större ger jag inte mycket för. En ht har IQ 0 och låter sig inte luras! Däremot kan man ju lura den som lyssnar
Det finns en väldigt populär högtalare bland faktiskt-folket, konstruerad av en av profil här på faktiskt, som spelar skiten ur det mesta. Alltså även de flesta golvarna. Även i basen som låter öhhhh... "fyllig" den med, för att inte säga fantastisk, hela vägen ned till 31Hz tror jag.
Fast det säger egentligen mer om hur dåliga de flesta andra ht är.
Hjälper jag eller stjälper jag?
mineralull skrev:Om jag börjar jaga i butik så bör jag be personalen stänga av subwoofern. Sedan lyssna på olika bokhyllehögtalare. Finner jag att dessa låter lika, under förutsättning av att dessa är skurna vid åttio hertz, så är dina åsikter helt riktiga. Ändå har jag en känsla av att den högtalare som är störst vid en sådan lyssning, också kommer ge intryck av att låta större.
mineralull skrev:Detta är tänkt till ett hembiosystem med subwoofer. Nuvarande system låter bra men jag önskar mer fyllighet.
Om jag börjar jaga i butik så bör jag be personalen stänga av subwoofern. Sedan lyssna på olika bokhyllehögtalare. Finner jag att dessa låter lika, under förutsättning av att dessa är skurna vid åttio hertz, så är dina åsikter helt riktiga. Ändå har jag en känsla av att den högtalare som är störst vid en sådan lyssning, också kommer ge intryck av att låta större.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster