Chris_Lymme skrev:petersteindl skrev:Skulle man köpa vinyl om man var helt nöjd med de nya medierna som t ex CD? Söker man nånting som det nya inte har uppfyllt? Branschen har de fakto skrotat DVD-Audio och SACD till förmån för vinyl. Det ni!
Personligen tror jag att det nya digitala ljudet har kapitalt misslyckats med att tillmötesgå kraven hos konsumenten och att vinylefterfrågan är ett yttrande av missnöje med det nya digitala ljudet.
Naturligtvis kan det vara så men i så fall har både branschen och konsumenterna gjort ett feltänk.
Både SACD och DVD-Audio ger markant bättre ljud än CD. Ljudet blir större, mer detaljerat, mer dynamiskt och ofta mer naturligt.
Problemet med SACD och DVD-Audio är att det inte har gått att övertyga konsumenterna att lägga ner ungefär 10 000 kr på en ny, vettig spelare för dessa format.
Det besynnerliga är att folk gärna köper en vinylspelare och joxar och trixar med.
Botemedlet mot den ganska trista standard-CD:n är faktiskt inte vinyl utan bättre digitala format.
Vaför slog då inte SACD eller DVD audio? DVD-audio är ju åtminstone teoretiskt helt överlägset cd ! Jag hade, till för en månad sedan, en sony SACD DVD för 1200:-- dyrt har det heller inte varit. Däremot har SACD skivorna och DvD-audio skivorna varit dyrare, därför att cd, numera, laddas hem helt gratis på diverse hemsidor.
Jag tror, eftersom jag ägt en SACD-spelare, att skillnaden i ljud helt enkelt varit aldeles för liten mot cd- Jag skulle vilja påstå, i SACD-fallet, att det ibland låtit rent av sämre. Att då övertyga en konsument att han skall byta ut sin cd-samling mot en Sacd, eller för den delen Dvd-audio formatet, har helt enkelt inte gått.
Därför att:
Problemet har aldrig suttit i själva cd-tekniken, utan är mestadels ett mastringsproblem.
Det går inte att lansera ett teoretiskt nästan perfekt medium som t.ex. DvD-audio är, eftersom konsumenterna, du och jag, i verkliga blindtester har väldigt svårt att höra skillnaden mot en vanlig cd-skiva.
Om det ändå skulle upplevas en minimal skillnad, skulle den säkerligen upplevas som alltför liten för att betala några stora summor pengar för.
I vart fall för de flesta konsumenter, som redan nu inte köper skivor överhuvudtagt, utan endast tankar MP3 downloads helt gratis på nätet, och är helt nöjd med kvaliteten.
Så finns då vinylskivan, som genom sin, ofta, men inte alltid, bättre mastring ( mindre komprimering )på fonogramet , defakto ofta, men inte alltid, låter mera likt masterbandet.
Vi skall absolut inte överdriva vinylens utbreddhet, med nya skivor.
Den stora massan laddar hem på nätet, entusiasterna sysslar med vinyl.
Jag ser vinylrevivalen endast som ett desperat sätt att tjäna pengar genom utgivande av vinylskivor- skivor som inte kan laddas ned på nätet, sedan skadar det inte att folk tror att vinylen är ett korrektare medium ( fast det absolut inte är det ) - Skivbolagen får ju bara sälja litet mera vinylskivor, eftersom de tappat all cd-försäljning.
Jag tror att många kanske tror att skivbolagen tjänar stora pengar på cd-skivor.
Sanningen är att cd-industrin är bankrutt och konkursmässig p.gr.a. downloads. Som en skivbolagsman sade till mig nyligen:" Tyvärr köper nästan INGEN under 25 år musik längre, branschen konkar om två år."
Personligen tror jag alltså att LP-skivornas revival beror på skivbolagens vilja att sälja skivor, inget annat.
H. Richard.