Försteg Slutsteg råd?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jimmbalaiah

Försteg Slutsteg råd?

Inläggav Jimmbalaiah » 2008-01-16 13:39

Jag söker ett Försteg + slutsteg eller rent av en helt vanlig förstäkare till ett par klonade oa52:or någon som har några förslag/erfarenheter... budget 10 000. Alla förslag välkommnas, Både Beg och nytt! (Ny i Hifi träsket) :wink:

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-01-16 14:05

Leta upp nått du tycker är snyggt och har all funktionalitet du vill ha o fråga om det är något fel på de grejerna istället. De mesta är tillräckligt bra.

Lite tips
Slutsteg
Rotel - Alltid prisvärda
Rotel RB 991 5000:- beg
Rotel RB 06
1060
1070
1080

Denon hemmabiorecievrar

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-01-16 14:42

Kul kombo, du kan ju även kränga av försteget och köpa en hembioreceiver som försteg...
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2676

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-01-16 16:50

För att höja temperaturen lite skulle det vara kul att utesluta Denon, Rotel och NAD... :wink:

Välkommen Jimmbalaiah :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-16 17:04

Nefilim skrev:För att höja temperaturen lite skulle det vara kul att utesluta Denon, Rotel och NAD... :wink:

Å då säger vi istället Bryston och Sentec :)

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-01-16 18:13

JTarnstrom skrev:
Nefilim skrev:För att höja temperaturen lite skulle det vara kul att utesluta Denon, Rotel och NAD... :wink:

Å då säger vi istället Bryston och Sentec :)

Tärnström

Borde nog även skrivit Sentec... :wink: Men ok.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-16 18:35

Just vad gäller för- och slutsteg blir ju urvalet rätt begränsat när budgeten är klen. Vi talar ett tiotal modeller varav de flesta inte längre säljs nya. En billig Denon-reciever som försteg och ett beggat NAD eller Rotel blir ju säkert en mycket prisvärd kombination.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-01-16 18:45

Denon 1802 ca 1500-2500:- som försteg, Hemmabio på köpet :D
Samt ett bitigt slutsteg tex McCormack DNA-1, Rotel 1080, NAD 208 eller dyligt
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Jimmbalaiah

Inläggav Jimmbalaiah » 2008-01-17 12:18

Tack för alla tips, bara ut och lyssna nu då! :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-17 13:32

Jag använder NAD 218 THX. Ett klart prisvärt alternativ som duger åt mig.

Jag har aldrig provlyssnat någon förstärkare. Så länge dom inte klipper eller drivs nära klippgärnsen så låter dom nästan exakt likadant allihop. Mycket svårt att höra skillnad i ABX-test. Så se till att köpa ett som ger uteffekt nog så det aldrig är i närheten av att klippa. Jag rekomenderar minst 2x150W, men helst det dubbla.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Wader

Inläggav Wader » 2008-01-17 22:53

Jadu detta med förstärkare är ett dilemma utan dess like. Går själv i valet och kvalet efter ett par nybeställda Canton RC-L från tyskland (tack för tipset här på forumet).

Mina tankegångar går så här.

Ok, jag köper ett par bra högtalare (hyffsade i alla fall med tanke på mina gamla) och så köper jag slutsteg alternativt integrerad förstärka som ska klara nästa uppgradering av högtalare och cd spelare.

Nästa sak som gör mig sömnlös är Cd spelare. Har varit och lyssnat på en advance aucostic mk2 och jag tycker den lät bra. Med dom högtalare jag har beställt men inte samma förstärkeri.

Hur förklarar man för vackra hustrun att vardagsrummet måste möbleras om radikalt för att passa smyg-hifi prylarna? Nåja tur man har en god whiskey att läska och stärka sig med.

Vet inte hur det är med dig men jag är noll intresserad av närfältsmätning, pulsgång och knepiga speccar på kablar. Jobbet som plåtslagare har krävt sitt attribut vad det gäller hörseln och jag vill bara att det ska låta bra i mina öron. Dock verkar många här på forumet besitta betydande kunskaper och dom läser jag noga.

Hifi för mig är att kunna sitta och lyssna på en hel skiva med en god whiskey och musikerna spelar bara för mig.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-01-18 00:11

glöm inte att kolla fynd tråden ovan :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-18 01:23

Max_Headroom skrev:Jag använder NAD 218 THX. Ett klart prisvärt alternativ som duger åt mig.

Jag har aldrig provlyssnat någon förstärkare. Så länge dom inte klipper eller drivs nära klippgärnsen så låter dom nästan exakt likadant allihop. Mycket svårt att höra skillnad i ABX-test. Så se till att köpa ett som ger uteffekt nog så det aldrig är i närheten av att klippa. Jag rekomenderar minst 2x150W, men helst det dubbla.

Jag har ju varit en stark tvivlare till ovanstående påstående men jag har fallit till föga. Visst kan man höra små skillnader mellan stärkare, kanske har det att göra med last och dämpfaktorer och liknande, samt hur de beter sig nära klippgränsen, men så fasen att jag kan stå och säga att den ena är bättre än den andra när de spelar inom sitt normala arbetsområde. Ett så ringaktat märke som Yamaha har gjort en kanonreciever (797:an) och jag kunde inte för mitt liv skilja den från NAD C352 på mina OA12.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-19 14:42

Gick på en begagnad Luxman LV102 (1400:-) på 70 watt per kanal.
Testade sen på mina B&W 801 och det lät över förväntan, saknades inte ens kraft!

Den ska egentligen driva mina OA52 kloner när jag byggt dom.
Mvh
Per
"Lyssnar till allt men blir knottrig av Blues."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-19 14:59

Det brukar ju vara trådskaparen som utesluter vissa saker pga av olika anledningar, men han kan väl lika gärna ta dom där som rekommendationer, så kan ju du som varit med ett tag i stället leta efter okända pärlor till din anläggning, eller hur?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-01-19 18:05

paa skrev:

Det brukar ju vara trådskaparen som utesluter vissa saker pga av olika anledningar, men han kan väl lika gärna ta dom där som rekommendationer, så kan ju du som varit med ett tag i stället leta efter okända pärlor till din anläggning, eller hur?

F´låt, men jag försökte vara rolig... :oops: Med ironiskt inslag dock...

Användarvisningsbild
lusse

Inläggav lusse » 2008-01-31 16:51

Om du inte har köpt någon förstärkare så skull jag rekomendera Copland. Det borde passa dina högtalare. Effekten är inte så viktig för mig. Därför man spelar normalt inte på mer än några watt. Det rör sig om rörwatt med Copland och då brukar det räcka med ca 40Watt.

MVH

Återgå till Köpråd