Vad är det för fel på Diamond Dogs?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Roaster

Vad är det för fel på Diamond Dogs?

Inläggav Roaster » 2008-01-30 00:20

Jag köpte för någon vecka sedan en begagnad kopia av Bowies Diamond Dogs (EMI remastrad från 99). När jag skulle lyssna på den lät det som skivan var allt annat än frisk.

Efter ett tag förstod jag att det nog bara var titelspåret som lät trasigt, vilket fick mig att vänte med att lämna tillbaks skivan. Istället tog jag fram en vinylkopia av The Best of Bowie (K-tel från 80); och mycket riktig, Diamond Dogs på vinylen lät lika illa som på cd'n.

I brist på annan beskrivning tycker jag det låter det som kraftig överstyrning.

Frågan (frågorna) till forumet blir alltså:

Vad har egentligen hänt här? Är det fel på inspelningen, pressningen eller är det någon taskig ljudeffekt. Eller är det rent av jag som har fel på hörseln?

Just nu: Coma, Guns N' Roses.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-30 00:51

Även på min "24 Bit digitally remastered"- låter det lite speciellt minst sagt. Dels är den ena gitarren våldsamt distad, det låter som om den är direkt kopplad från en distpedal in i mixerbordet. Men framför allt är det ju också en kraftig effekt av okänt slag (tremolo+chorus?) på sången.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-30 03:16

Är det bara gitarren som känns extremt distad eller är det allt?
Har den på US vinyl och kan jämföra.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Roaster

Inläggav Roaster » 2008-01-30 11:41

Vid lite noggrannare lyssning är det nog den där effekten på sången jag stör mig på. För mig blir det outhärdligt att lyssna på. Mycket tråkigt eftersom det är en fantastisk låt, men den blir nu förpassad till klockradion...

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-01-31 12:21

I kväll ska jag lyssna på låten och höra hur den är inspelad.
Troligtvis ville Bowie att det skulle låta skitigt och skränigt.
Det är inte omöjligt att det är en liten transistor gitarförstärkare som överstyrts till bristningsgränsen.

Men skaffar man sig bra Hi fi händer det att det man tidigare gillat låter
A P A.

Samtidigt kanske du upptäcker ny musik.

Men rock skivor från tidigt 70 - tal skulle ju låta apa.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-02-01 00:34

Det låter onekligen lite märkligt, konstigt att jag inte uppmärksammat detta förrän nu. Jag köpte trots allt skivan när den kom 1974 :-) Ursprungliga pressningen förlorade jag dock påsken 83 vid ett inbrott men bara ett par veckor efter hade jag en ny pressning i bokhyllan. Några år senare (början -90) köpte jag en nyutgåva med några extra spår - men båda dessa vinyler har den märkliga behandlingen av sångrösten. Att gitarren är distad och smutsig ser jag dock mer som ett "sound" men fladdret på rösten låter mer som ett ljudexperiment som inte borde släppts ut.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-02-01 01:17

subjektivisten skrev:Är det bara gitarren som känns extremt distad eller är det allt?
Har den på US vinyl och kan jämföra.

Den ena gitarren är rätt ordentligt distad men det är egentligen inte mängden dist (det låter ju inte typ black metal precis) utan soundet som är lite obehagligt. Det som verkligen låter konstigt är alltså sången, tack vare någon typ av effekt.

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2008-02-01 13:56

Låter som det är sångstämman (fill in sångpålägget) som låter skruvat...

En gissning att det framhävs mer på den remmastrade versionen.

Annars är det ju en schysst låt... håller på att lyssna in hela skivan i skrivande stund.

/z

Återgå till Teknikforum