Proprius extra diskantkorrektion

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Keba

Proprius extra diskantkorrektion

Inläggav Keba » 2008-02-01 12:34

Är ju på gång med lite andra 5534-byggen, så varför inte testa att bygga en förstärkare med riktig korrektion för tidiga preopriusinspelningar också. Hur ska korrektionen av tonkurvan se ut? 0 dB vid 20Hz och -3 till -5dB vid 20kHz, men hur ska det vara däremellan?
Planerar ansluta den mellan grammofon och riaa-ingången. Batteridrivet i första prototypen, tonkurvan regleras m.h.a. återkopplingen. En förstärkning vid låga frekvenser på t.ex. 10dB gör att jag kan skippa trafon som sitter där nu.

Keba

Inläggav Keba » 2008-02-03 17:35

:?:

Vad har hänt?

Förut fanns här svar av både BertilAlving och Svante?

Edit: Krasch var alltså orsaken.

Tack Bertil! Jag skissar på ett återkopplingsnät nu.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-03 19:42

Aha, här var det ja. Jag skrev nåt om att jag undrade vad de på Proprius använde för mikrofoner till de här tidiga inspelningarna. Jag tänkte nog att om man gör en korrektion för nåt felgrepp i inspelningsprocessen så kunde man passa på att korrigera för mikarna på en gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-02-04 03:02

Både jag och min föregångare, Håkan Sjögren, använde Pearl TC-4 med rektangulär kapsel. Dom hade en förvånansvärt rak tonkurva upp till 12-13 kHz, sedan föll frekvensgången märkbart. Om jag minns rätt kan det ha rört sig om c:a -8 dB vid 20 kHz, har gamla mätningar någonstans men det är nog i princip omöjligt att hitta dessa (har för mycket saker och för lite plats och för lite ordning...). I min bandspelare hade jag en viss kompensation för mikrofonernas fall i den högsta diskanten (dock inte fullständig kompensation).

Från c:a 1977 började jag istället spela in med två stycken mätmikrofoner från Brüel & Kjaer: modell 4165 som var en halvtums kapsel med extra hög utspänning (den vanligare 4133 ger alltför mycket brus). Dessa mikrofoner var raka mellan 3 Hz och 20 kHz (vill jag minnas) och behöver alltså ingen kompensation 8)

För övrigt hade jag redan tidigare (1975-76) slutat gravera med den ostandardiserade kurvan som krävde att folk sänkte diskanten vid LP-avspelningen (men jag behöll ostandardiserad in- och avspelningskurva på bandspelaren för att erhålla lägre nivå på bandbruset).

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-02-04 03:19

Javisst ja, inlägget som försvann berättade att diskantsänkningen skall sätta in vid c:a 1 kHz och plana ut från 8-10 kHz, det rör sig alltså om en "genomsnittlig" tonkontroll (med "shelving curve").

Återgå till DIY-forum