Två signalkällor samtidigt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gromit

Två signalkällor samtidigt?

Inläggav gromit » 2004-08-10 18:11

Jag skulle vilja koppla in pre-out från min hemmabio-receiver till mitt slutsteg (via rca) och dessutom ha min CD-spelare inkopplad via de balanserade ingångarna.

Vissa slutsteg har en omkopplare för att välja vilken ingång som ska användas men det stora flertalet verkar inte ha det.

Är det någon fara att ha båda apparaterna inkopplade samtidigt? :? Det är ju så "jobbigt" att koppla i och ur så fort man vill byta signalkälla. Jag har förstås inte båda apparaterna påslagna samtidigt men det känns ju ändå fel att spänningssätta den inaktiva signalkällans utgång.

Alternativet är ju att byta slutsteg. T ex Bryston har ju omkopplare på baksidan.

/Gr.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-10 18:19

Jag tror att det inte går så bra. Impedansen hos signalkällorna lastar kanske ner varandra om de ligger parallellt? Det borde Morello eller Naqref kunna svara på.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-11 10:41

Det här kommer bara att fungera om du har en omkopplare på ditt slutsteg som du kan välja mellan oballat eller ballat. En hake är att du måste ha en nivåkontroll från din CD-spelare. Jag utgår ifrån att preout på din hemmabio-receiver föregås av en volymkontroll. Jag tror knappast att det kommer att bli några impedans problem eftersom utgångarna på de flesta apparater brukar vara lågohmiga.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-08-12 17:16

Nagrania skrev:Det här kommer bara att fungera om du har en omkopplare på ditt slutsteg som du kan välja mellan oballat eller ballat.

Nej, fungerar gör det ändå.

Frågan är om utgångsstegen kan gå sönder eller har kopplingen någon inverkan på ljudet?

Förresten, både CD-spelaren och receivern har inbyggda volymkontroller.

/Gr.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-12 18:04

Men... Är det verkligen så att de två kontakterna sitter ihop inuti slutsteget? Om ena ingången är balanserad och den andra är obalanserad är det väl troligt att det är två helt olika ingångssteg på slutsteget? Eller har jag missat nåt?

En titt i manualen, eller hellre schemat, skulle nog behövas för att klargöra detta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-13 01:07

Svante skrev:Men... Är det verkligen så att de två kontakterna sitter ihop inuti slutsteget? Om ena ingången är balanserad och den andra är obalanserad är det väl troligt att det är två helt olika ingångssteg på slutsteget? Eller har jag missat nåt?

En titt i manualen, eller hellre schemat, skulle nog behövas för att klargöra detta.
Svante> De är ihopkopplade
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-13 01:15

Rydberg skrev:En titt i manualen, eller hellre schemat, skulle nog behövas för att klargöra detta.
Svante> De är ihopkopplade[/quote]

OK. Då är det ju inget vidare att koppla två apparater till slutsteget. Även om man slår av den man inte använder, kan den ju lasta den andra med otrevligheter. Jag skulle inte tro att nåt går sönder, det är trots allt lågnivåsignaler, men det verkar ändå inget vidare att göra så.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-13 10:10

En balanserad ingång och en obalanserad ingång kan ju inte samtidigt vara hopkopplade med mindre än att man har en buffert emellan. Samtidigt är det så att de två ingångarna får olika ingångsimpedanser. I ett gammalt slutsteg som jag äger och som har olika ingångar där utgörs balanseringen av en ingångstrafo och den oballade ingången ligger efter trafon över en omkopplare. Jag tror inte att det blir några problem med att ha två olika apparater kopplade till slutsteget. Men det verkar ju lite krångligt att behöva koppla om på slutstegets baksida varje gång man byter programkälla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-13 10:26

Ja, detr verkar som om man behöver ta reda på hur det är kopplat inuti, helt enkelt. En balanserad och en obalanserad ingång kan ju inte vara ihopkopplade rakt av, möjligen kan ena ingången på den balanserade sitta ihop med den obalanserade. Jag vet inte vilket.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-13 12:06

Nagrania skrev:En balanserad ingång och en obalanserad ingång kan ju inte samtidigt vara hopkopplade med mindre än att man har en buffert emellan.
I detta fallet går det 3 kablar från ingångarna till ingångskortet, RCA ingångens samtliga trådar löds samman på XLR ingången på baksidan och de tre kablar går alltså alla från xlr ingången till ingångskortet. Dvs där är ingen buffert eller liknande mellan rca ingången och xlr ingången. Lyfter man bort hela bakstycket kan man se att rca är kopplade rill xlr som är kopplade vidare till ingångskortet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-13 13:07

Isåfall är det kanske mindre lyckat att ansluta två olika apparater samtidigt. Då blir väl den ena apparaten utimpedans parallellad med mottagarimpedansen. Då blir det plötsligt en väldigt lågohmig ingång!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-13 13:19

Rydberg skriver: "RCA ingångens samtliga trådar löds samman på XLR ingången på baksidan."

Hur många av XLR kontaktens stift är lödda till RCA kontakten? Om det är tre så är det inte balanserat. Och var är omkopplaren in lödd?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-13 13:49

Det var väl så att någon omkopplare inte finns.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-13 14:13

Johan_Lindroos skrev:Det var väl så att någon omkopplare inte finns.
Korrekt!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-13 14:21

Nagrania skrev:Rydberg skriver: "RCA ingångens samtliga trådar löds samman på XLR ingången på baksidan."

Hur många av XLR kontaktens stift är lödda till RCA kontakten? Om det är tre så är det inte balanserat. Och var är omkopplaren in lödd?
Det finns ingen omkopplare som sagt, skulle detta vara fallet skulle ju allt var frid och fröjd.

Vad jag vet går det att konvertera xlr till rca utan större problem, sådan konverters går att köpa och Gamut skickar tom med en kabel som är rca till xlr till deras steg som bara har xlr ingång. Denna koppling är nu gjort direkt på baksidan på passteget så att man ska slippa att köpa en konverter

Bild

Antagligen är det kopplat såhär på baksidan (översta), 1,2,3 från xlr går sedan direkt till ingångskortet (som är fullt balanserat)

Bild

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-13 17:12

Efter att ha läst läroboken "Den lille hemelektrikern" kan jag inte komma fram till något annat än att dina kopplingar är oballade. De här XLR adaptrarna som du visar på bild kan man köpa på HiFikit för 35 spänn. Jag tycker att det är väldigt tråkigt när en tillverkare går ut och säger att någonting är ballat baraför att man kör med proffskontakter(XLR) och sedan är det oballat i självaverket.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-13 17:23

Nagrania skrev:Efter att ha läst läroboken "Den lille hemelektrikern" kan jag inte komma fram till något annat än att dina kopplingar är oballade. De här XLR adaptrarna som du visar på bild kan man köpa på HiFikit för 35 spänn. Jag tycker att det är väldigt tråkigt när en tillverkare går ut och säger att någonting är ballat baraför att man kör med proffskontakter(XLR) och sedan är det oballat i självaverket.
Tror du har missförstå hur de hela är kopplat om jag ska var ärlig. Ponera att förstärkare är ballad och rca ingången inte skulle funnits, då skulle du ju teoretiskt sätt kunna sätta en sådan konverter direkt i xlr ingången, inte sant? Nu har man underlättat genom att "bygga in" en konverter från början (i form av rca ingången).

The X Series are the biggest and most powerful amplifiers we have created, but they are not unique for that reason. We have chosen the biggest and most powerful as the proper temple for a new concept in high performance audio amplification. Called Supersymmetry™, the circuit topology was granted a U.S. patent in 1994, and is the result of 19 years of effort by Pass. The amplifier uses highly matched components in a classically simple balanced Class A circuit. The amplifier contains only two simple stages: the
first is a balanced single-ended Class A voltage gain stage. Its output drives a bank of high power Mosfets operated as voltage followers without feedback. These are inherently low distortion types of circuits, but their performance is improved when operated in balanced mode through cancellation. Distortion and noise identical to both halves of a balanced circuit will disappear at the output, and in a well-matched symmetric circuit, most of the distortion and noise is identical. Supersymmetry enhances this effect by providing a connection between the two halves of the balanced circuit that further perfects the match. Any distortion and noise not already identical to the two halves is made identical, and the result is improved cancellation at the output. Unlike feedback techniques where the goal is to correct for the distortion by feeding a gain stage an inversely distorted signal, Supersymmetry seeks merely to create perfect matching. Matched balanced power circuitry typically sees a distortion and noise reduction of about 90% (20 dB) through a balanced connection without any additional effort. The Supersymmetric circuit delivers another 90% reduction, so that the X series has about 1/100 of the distortion of a conventionally simple amplifier. Actually this ordinary distortion and noise can still be seen at the output of one half of the circuit, but since it is virtually identical on the other half, it goes away at the speaker terminals. This gives good measured performance, which because it is simple, also sounds excellent. Previously these kinds of simple Class A circuits have been popular for their sound quality in low power amplifiers, but have not found application at high power levels due to excessive distortion and low efficiency. Supersymmetry overcomes this barrier, delivering the sweetness, staging, and detail of very simple circuitry up to kilowatt power levels and beyond. The X Series amplifiers have the tremendous dynamic range (>150 dB) to do justice to the 24 bit recordings of the 21st Century. The simple but powerful circuitry moves easily from total silence to explosive transient and back to silence without a trace. It’s a spooky experience. Because these amplifiers do not rely on output feedback for high performance, their performance is consistent across the audio band, from DC to beyond audibility. They are unconditionally stable into any loudspeaker.

If you need even more power, X1000’s can be operated in series and parallel arrays. As a
practical matter, we offer peak output levels to 64,000 watts.
So relax and enjoy your amplifier. Call us if you ever have a problem or question.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-13 17:53

Vad jag förstår så sitter det en konverter efter ingången som gör om signalen så att den blir balanserad (+/-) och sedan jobbar slutsteget internt balanserat. I så fall har man förlorat meningen med en balanserad överföring mellan det ballade försteget(CD-spelaren) och slutsteget åtminstone när man kör via RCA ingången. Men strunt i det för i de flesta hemmiljöer har man inget behov av balanserade överföringar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-13 18:03

Vilket får mig att inse en ful lösning på det hela, använd ena halvan av den balanserade ingången till RCA-kontakten, och "avbalansera" den andra, dvs anslut lyft bort in+ i XLR-kontakten (på utsidan)(om RCA-kontakten sitter mellan in+ och jord). Då kommer din balanserade källa att (halv-)driva in- och din obalanserade källa att driva in+.

Ful-lösning, men bättre än att bara tuta och köra. Och vill du kan du lyssna på båda källorna samtidigt. :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-13 19:07

Nagrania skrev:Vad jag förstår så sitter det en konverter efter ingången som gör om signalen så att den blir balanserad (+/-) och sedan jobbar slutsteget internt balanserat. I så fall har man förlorat meningen med en balanserad överföring mellan det ballade försteget(CD-spelaren) och slutsteget åtminstone när man kör via RCA ingången. Men strunt i det för i de flesta hemmiljöer har man inget behov av balanserade överföringar.
Åter igen Nagrania, du har fått det hela om bakfoten, signal går balanserat från xlr ingången direkt till ingångskortet, dvs det är balanserat hela vägen, det sitter inga konvertrar alls, utan bara en rca ingång kopplat parallellt till xlr ingången på det viset jag visade. Från xlrkontakten går det TRE (3, III) kablar ,+, -, jord, den är balanserad!

Verkar väldigt svårt att förstå hur det är kopplat (trots en super enkel koppling), får väl ta ett foto.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-13 21:05

Jo jag har förstått hela tiden att XLR:ens tre stift går rakt in i slutstegskortet. Men det jag inte förstår är att när man kopplar in en RCA kontakt, då kommer man att koppla ihop RCA:ns skärm med XLR 1+3 och då har man ju inte längre någon balanserad koppling. Den här runda ringen på skissen vid RCA kontaketen är ju en skärmstrumpa som är förbunden i andra änden på XLR kontaken(stift 1). Sedan har vi en ledare som är ansluten till RCA:ns skärm som sedan går till XLR stift 3(-). Om du fortfarande tycker att jag har fått det här om min bockfot så får du sjunga för mig så kanske jag förstår det bättre. Eller det kanske finns någon annan som kan förklara för mig. :roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-13 21:10

Det är väl så att om det inte sitter nån RCA-sladd i förstärkaren (på utsidan) så är det bara en liten snutt kabel på insidan, och det utgör inte nån hemskt stor assymetri. I det fallet kan man väl kalla kopplingen balanserad med gott samvete. Kopplingen är ju uppenbarligen inte avsedd för samtidig användning av de två ingångarna.

Kopplar man däremot in en RCA-sladd (på utsidan) blir hela kretsen osymmetrisk och därmed sämre ur störsynpunkt och det är tveksamt om den kan kallas balanserad. Fast det finns ju värre tveksamheter som vi diskuterat ovan. :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-13 21:27

Svante skrev:Det är väl så att om det inte sitter nån RCA-sladd i förstärkaren (på utsidan) så är det bara en liten snutt kabel på insidan, och det utgör inte nån hemskt stor assymetri. I det fallet kan man väl kalla kopplingen balanserad med gott samvete.
Precis, kan vara 2-3 cm kabel på insidan. Tror RCA ingången är där som en nödingång, man förordar med bestämdhet att man kör med balanserad signal.

Nagrania> Vi pratar väl förbi varandra antar jag? :) Lek med tanken om vi tar bort rca kontakten, det ändra väl inte hur förstärkaren är uppbyggd!? Dvs om den kör balanserat hela vägen. Jag antar att rca ingången sitter där för att man ska slippa köpa de kontaktdon som omvandlar rca- xlr (och som kostar 30 spänn).

Det jag inte fattatade var ditt utalande som var typ: Om man skulle köra med sådana (30kronors adaptrar) skulle förstärkaren vara balanserad men om man sätter dit ett par rca honor extra som ger samma funktion som 30 kronors adaptararna blir konstruktionen helt plötsligt obalanserad. För mig helt obergripligt, du kanske kan förklarar så jag förstår vad du menar för just nu är jag uppe på läktaren helt och hållet.

vh
R*

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-08-13 21:52

Rydberg: om man ser på schemat du postade så kopplas stift 1 och 3 i xlr-kontakten ihop via rca-skärmen och då kan det inte bli nån balancerad överföring om man inte har nån brytare eller liknande... typ så menar nog nagrania.
Fast det kanske inte är kopplat så...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-13 21:55

Edit, se nästa inlägg!
Senast redigerad av Rydberg 2004-08-13 22:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-13 22:00

norman skrev:Rydberg: om man ser på schemat du postade så kopplas stift 1 och 3 i xlr-kontakten ihop via rca-skärmen och då kan det inte bli nån balancerad överföring om man inte har nån brytare eller liknande... typ så menar nog nagrania.
Pling, poletten ramlade ner! Nä, så kan det ju gärna inte var kopplat om det ska vara balanserad. Har inte förstärkaren här så jag kan ju inte ohmmäta heller.

Nagrania> Ursäkta min trögtänkthet idag, pinsamt :oops: :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-13 22:12

norman skrev:Rydberg: om man ser på schemat du postade så kopplas stift 1 och 3 i xlr-kontakten ihop via rca-skärmen och då kan det inte bli nån balancerad överföring om man inte har nån brytare eller liknande... typ så menar nog nagrania.
Fast det kanske inte är kopplat så...

Hoppsan, det missade jag också. :oops: Jag tänkte nog RCA-kontakten mellan jord och in+.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-13 22:32

Då är det ju så som det står i boken "Den lille hemelektrikern". :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-13 23:18

Ska mäta exakt hur det är kopplat så får vi se hru det är kopplat :)

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-08-15 20:04

Ok, det tänkte jag inte på. Att överföringens symmetri störs av en inkopplad RCA-sladd, alltså.

Denna lösning verkar dock de "flesta" dyra förstärkare ha. T ex Krell och ML. (Nyare Krell har väl visserligen inte RCA överhuvudtaget, bara XLR och CAST.)

Hm, jag får väl fortsätta att switcha kontakterna alternativt byta ut förstärkaren...

Någon som är intresserad av en Pass Labs X-350? :)

/Gr.

Återgå till Teknikforum