Rätt väg..ja..vad skall man säga..
är åxå en glad amatör om man frånser att nå´n stulit min cheva..
Har laborerat en del med att sänka nivån efter 2000 hz i ett enda syfte.
för att försöka höra när och vid vilken nivå konuppbrytningarna börjar maskeras..och problemen börjar långt tidigare än vad jag först trodde..var inne på att få ner nivån rejält runt 5000 hz
men verkar som om man bör få ner nivån betydligt tidigare..
mina funderingar är att redan vid 3000 hz så måste man fått ner nivån..
har spelat enbart basen vid tester och kört diverse musik plus tonsvep för att försöka få en uppfattning om vars problemen uppstår..dvs har inte *än* nå´n mätutrustning att verifiera mina antaganden,utan mina öron har fått avgöra.
när jag får min mick och börjar kunna få *se* vad som händer så är jag övertygad om att jag kommer att få till ett bättre filter än orginalet..
om jag så ska hålla på hela 2008..tjurig å envis norrlänning du vet..:)
Sen när det gäller själva delningen..
Ganska logiskt igentligen?..vi har 2 element som hjälper varandra att hålla nivån linjär på en ganska lång spännvidd ,en dome och en bas..kan nog bara sluta på ett sätt?
att man upplever dom "Dubbla budskapen" som diffusa om det området har för lång spännvidd..
Visserligen så innebär ju en crossover att dubbla budskap blir ifrånkomligt,men kan man reducera området till att bli mer punktmarkerad så blir ju problemet väsentligt reducerat..
därav den brantare delningen..
jag är inne på samma sak som jocke att du försöker få till en kurva för basen i basta som efterliknar orginalet med en delning i andra ordningen runt 2000-2100 hz kommer troligtvis inte att bli optimalt eftersom lobbningen blir svår att få som orginalet med bara
2-ordningens filter..fast dom problem du troligtvis stöter på om du satsar på en 3-ordningen rättfärdigar nog inte det?
men iallafall..sedan möta upp med diskanten både i nivå och delning..sen lyssna lyssna..testa testa..:)
lätt att tappa kontrollen när man byter grejjer hejvilt..
sakfel i mina funderingar mottages gärna..:)
/Dogge