Löda filter - Kolla mina färdiga filter sid 6!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-03 22:54

JockScott skrev:Och kan någon förklara hur man ska få plats med allt detta på denna platta (25x30cm) Det är meningen allt ska rymmas.

Spolarna får för det första inte ligga ner som de gör. De ska vändas så de är 90 grader vända från varandra så magnetfält från en spole inte passerar genom en annan.
Jag skannar och visar hur man kan bygga.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-03 22:57

soundbrigade skrev:
JockScott skrev:Och kan någon förklara hur man ska få plats med allt detta på denna platta (25x30cm) Det är meningen allt ska rymmas.

Spolarna får för det första inte ligga ner som de gör. De ska vändas så de är 90 grader vända från varandra så magnetfält från en spole inte passerar genom en annan.
Jag skannar och visar hur man kan bygga.

Jo, lite av teorin hur de ska förhålla sig till varandra vet jag redan. Nu är det på bilden bara lagt ut allt som ska rymmas på plattan. Och jag misstänker att det inte gör det...
--------------------------------------------------

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-04 01:16

Vem har bestämt storleken på plattan?

Varför delar du inte av det till tre plattor?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-04 07:56

Kaffekoppen skrev:Vem har bestämt storleken på plattan?

Det är konstruktionen som bestämt storlek på plattan. Det är precis så här stor plats det finns för det.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-04 08:09

JockScott skrev:

Det är konstruktionen som bestämt storlek på plattan. Det är precis så här stor plats det finns för det.

Konstig konstruktion om det inte får plats ett filter ;)

Nåväl, det går alltså inte att få in större platta än så och det går inte att dela av filtret i tre delar?

Då får det väl bli ett externt filter, samla anslutningskablarna i en strumpa så ser det inte så stökigt ut.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-04 10:17

Kaffekoppen skrev:
JockScott skrev:

Konstig konstruktion om det inte får plats ett filter ;)

Nåväl, det går alltså inte att få in större platta än så och det går inte att dela av filtret i tre delar?

Då får det väl bli ett externt filter, samla anslutningskablarna i en strumpa så ser det inte så stökigt ut.

Nu har jag väl inte valt de minsta delningsfilterkomponenterna (kopparfoliespolar, Aydyn plus), men det ska enligt beskrivning rymmas ett filter efter de schema jag visat.

Har iofs sett en bild på ett nästan färdigt filter med i stort sett samma komponenttyper och det ska rymmas....om man är bra på göra filter.
För en kunnig som vet exakt hur det ska lödas ihop och hålla reda på in/utgångar skulle det säkert vara lättare få plats på plattan.

Så är det.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-04 10:24

Titta på bilderna jag skickade i PM:et (klicka på dem så blir de större). Lägg ut komponenterna du har på plattan ungefär som de ligger på ditt schemat. Två av spolarna får du ställa upp - måste! Limma det som har kontakt med plattan med avsevärda mängder smältlim. Använd kondingar och motstånd till att göra kontakt mellan komponenterna.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 00:22

Ungefär så här borde spolarna placeras. men då är det bara resten kvar...

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-06 10:33

Kan du verkligen inte dela upp plattan?

Var bor du???

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 11:43

soundbrigade skrev:Kan du verkligen inte dela upp plattan?

Var bor du???

Jo, borde väl gå att placera 2-3 mindre tumma MDF(eller hålmasonit) bitar på plattan. Men det är denna platta allt ska rymmas på, den ska skjutas in i ett utrymme och stå vertikalt i lådan i ett spår. Det ska fungera enligt konstruktionen och rymmas.

Jag finns i Luleå, finns det en duktig filterlödare här i trakten så är hjälp tacksamt.

Har kollat lite efter din beskrivning, men jag är antingen hopplöst fall eller så vetefan. Men jag är ännu inte riktigt klok på hur jag ska fixa detta.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-06 13:14

Det finns väl inget logiskt skäl att följa beskrivningen fullt ut när du iallafall har andra komponenter som inte kommer fungera som filtret ursprungligen var tänkt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-06 13:45

De flesta plattor har två sidor. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 13:53

Kaffekoppen skrev:Det finns väl inget logiskt skäl att följa beskrivningen fullt ut när du iallafall har andra komponenter som inte kommer fungera som filtret ursprungligen var tänkt.

Öh, vad menar du nu. Det är precis dessa komponenter som ingår i "orginalfiltret" Exakt dessa värden på komponenterna, och i de flesta fall samma typ av komponenter.

Är väl onödigt att konstruera helt nytt filter efter de märken som komponenterna har.

Nattlorden: Yepp, om det vore möjligt att använda båda sidor. men det är det inte i detta fallet. Nog har jag väl en del att tänka med själv, och de förutsättningar jag ger är de som finns. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-06 13:57

JockScott skrev:Nattlorden: Yepp, om det vore möjligt att använda båda sidor. men det är det inte i detta fallet. Nog har jag väl en del att tänka med själv, och de förutsättningar jag ger är de som finns. 8)

Det kan man väl inte förutsätta? Ibland missas de enklaste lösningarna för att de är för enkla... att montera filterskivan en bit ut från väggen är inte den mest konventionella lösningen ju.

Fast hade jag varit dig hade jag byggt en låda utanför och bara dragit kablar in... Det kommer jag göra nästa gång jag bygger något själv... så kan man pillra hur mycket man vill senare utan besvär... och så lämnar man fritt fram för dsp-bi/tri-amp lösningar också.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-06 14:04

TAJM AOT

Filtret är fastlagt - klart!

Utrymmet i högtalaren där filtret ska in fastlagt - ?

Monteringsplattan fastlagd - ?

Min undran är (för detta är en undran), om nu schemat för filtret är klart, är det så att de brädlappar du visat på bild är de absolut största brädlappar som går in i det givna utrymmet?

Vidare:

Vad säger upphovsmannen till högtalarna? Hur föreslår han att filtret byggs upp?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-02-06 14:06

Här är ett bättre förslag:

Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 14:42

soundbrigade skrev:TAJM AOT

Filtret är fastlagt - klart!

Utrymmet i högtalaren där filtret ska in fastlagt - Ja, det är angivna måtten. Varken mer eller om det finns anledning vilket det inte gör mindre.

Monteringsplattan fastlagd - Ja!

Min undran är (för detta är en undran), om nu schemat för filtret är klart, är det så att de brädlappar du visat på bild är de absolut största brädlappar som går in i det givna utrymmet? Ja, har skrivit detta tidigare

Vidare:

Vad säger upphovsmannen till högtalarna? Hur föreslår han att filtret byggs upp?Spolarna som visat på min bild ovan

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-06 14:58

Jag känner att du borde stoppa ner i allt i en Jiffy-påse och skicka åt helve... till förste frivillige som vill löda ihop.

Diskussionen har på något sätt gått i stå. jag har inget övermått av tid att pula med det, ut skulle råda dig att konsultera snubben som kommit på den här högtalarmodellen.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 14:59

Naqref™ skrev:Här är ett bättre förslag:

Bild

Ok, tackar!

Platsmässigt borde det inte göra skillnad men vet ej hur det blir med placreringen av övriga komponenter.

En jäkligt dum fråga av en icke elektronikkunnig. Går strömmen alltid en väg dvs. utifrån en kontaktpunkt som delas av ex 2kretsar kan man lita på att strömmen fördelas ut till de båda utan koppling till den andra.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-06 15:06

JockScott skrev:En jäkligt dum fråga av en icke elektronikkunnig. Går strömmen alltid en väg dvs. utifrån en kontaktpunkt som delas av ex 2kretsar kan man lita på att strömmen fördelas ut till de båda utan koppling till den andra.

Om strömmen kommer till ett "vägskäl" delar strömmen på sig i ett förhållande som har att göra med resistansen/impedansen i de två vägarna den kan gå.
Ex om strömmen 1A delas upp i två vägar med vardera motståndet 1 Ohm, kommer strömmen att delas upp i två 1/2-strömmar.
Är förhållandet 1 Ohm i ena vägen och 3 Ohm den andra delas strömmen upp så 1/4 åker en vägen och 3/4 den andra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-06 15:08

JockScott skrev:En jäkligt dum fråga av en icke elektronikkunnig. Går strömmen alltid en väg dvs. utifrån en kontaktpunkt som delas av ex 2kretsar kan man lita på att strömmen fördelas ut till de båda utan koppling till den andra.

Förstår inte vad du menar med det absolut sista.

Om du förstår dig på rinnande vatten, så tänker du dig att vid + och - finns ett par sjöar, men de ligger på olika höjd. När du kopplar så förbinder du dem med rännor. Är det en smalare ränna rinner mindre vatten genom (motståndet), sätter du någon form av membran tvärs över som bara låter vattnet sippra genom så har du en kondensator, har du en större burk på vägen som inte låter vattnet flöda fritt genom förrän den fyllts, så har du en spole... sen för att få växelström, så vippar du hela landskapet upp och ned så att + och - bytar plats regelbundet.

Hoppas nu jag fick ihop analogin rätt...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 15:13

Nattlorden skrev:

Om du förstår dig på rinnande vatten, så tänker du dig att vid + och - finns ett par sjöar, men de ligger på olika höjd. När du kopplar så förbinder du dem med rännor. Är det en smalare ränna rinner mindre vatten genom (motståndet), sätter du någon form av membran tvärs över som bara låter vattnet sippra genom så har du en kondensator, har du en större burk på vägen som inte låter vattnet flöda fritt genom förrän den fyllts, så har du en spole... sen för att få växelström, så vippar du hela landskapet upp och ned så att + och - bytar plats regelbundet.

Jepp, förstår det du skriver tänkte inte riktigt på hur en älv går från punkt A till B med diverse hinder i vågen. Jag tänkte mer på kortslutning eller vad som kan hända mellan 2 olika kretsar som exempel diskant/mellan som delar samma kontaktpunkt. Vet ej exakt hur jag ska förklara..en bifurkation kanske!?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-06 15:19

JockScott skrev:Jepp, förstår det du skriver tänkte inte riktigt på hur en älv går från punkt A till B med diverse hinder i vågen. Jag tänkte mer på kortslutning eller vad som kan hända mellan 2 olika kretsar som exempel diskant/mellan som delar samma kontaktpunkt. Vet ej exakt hur jag ska förklara..en bifurkation kanske!?

Tja, + & - på diskanten skall inte gå till samma punkt*... då kommer där inget genom den... men att flödet går på olika sidor om en ö med olika hinder i vardera sidan är ju inget problem.

Tricket med delningsfilter är ju att de frekvenser som inte skall spelas av basen skall lockas välja en trevligare väg förbi baselementet. Och på samma sätt att de låga frekvenserna hittar en roligare väg förbi diskanten. Som tur är har man spolar och kondensatorer som har olika tröghet vid långsamma och snabba förlopp.

Tar du som exemplet "membranet i röret" ovan, och vickar röret snabbt fram och tillbaka så kommer du inte att märka speciellt mycket av att det tar stopp, medan häller du bara på ett håll under en lång tid så tar det definitivt stopp.

* utan att det sitter komponenter däremellan

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-02-06 15:35

JockScott skrev:
Nattlorden skrev:

Jepp, förstår det du skriver tänkte inte riktigt på hur en älv går från punkt A till B med diverse hinder i vågen. Jag tänkte mer på kortslutning eller vad som kan hända mellan 2 olika kretsar som exempel diskant/mellan som delar samma kontaktpunkt. Vet ej exakt hur jag ska förklara..en bifurkation kanske!?

Varför frågar du detta? Har du någon modifikation i tankarna, eller är du orolig för att det ska bli något fel?

Sedan undrar jag, hur mycket kan du bygga på höjden på plattan? För det går nämligen utmärkt att göra så, även om det kanske blir lite pill.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 15:56

Tricket med delningsfilter är ju att de frekvenser som inte skall spelas av basen skall lockas välja en trevligare väg förbi baselementet. Och på samma sätt att de låga frekvenserna hittar en roligare väg förbi diskanten. Som tur är har man spolar och kondensatorer som har olika tröghet vid långsamma och snabba förlopp.

Ungefär därnånstans skriver du något som jag inte hade en aning om ang. delningsfilter. Det är alltså så att man med hjälp av komponenter, som spole, kondensatorer etc. styr strömflödet och frekvenser till de olika utgångarna(elementen) förstår jag rätt? De som inte ska gå igenom filtreras bort/tar en annan väg? Att delningsfilter är till för att filtrera frekvenser till olika element är jag medveten om men hur funktionen inne i filtret är har jag aldrig satt mig in i.

Det är ju så att de flesta delningsfilter har väl ändå samma ingång (högtalarkabel) som sedan delas upp i 2-3 olika kretsar. Ibland kan det för ett otränat öga verka som att kretsarna flyter ihop då det tillsynes kan tycka dela samma spole/kabel. För mig har det varit obegripligt att samma krets delar samma bana på vissa ställen.

Gör jag det onödigt komplicerat i mitt tänk ang delningsfilter och dess funktion.

Dr Funk: Det finns inte mycket på höjden, tror det är 12 max 15cm.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-06 16:08

Hoppas verkligen att den som räknat ut detta vet vad vederbörande sysslar med..... kan ju låta hur "skojigt" som helst om man inte har alla parametrar från lådor m.m. med i filtret.

Med det lilla utrymmet så hade jag nog försökt separera filtren, då kommer ju spolarna lite längre isär också.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 16:13

snillet skrev:Hoppas verkligen att den som räknat ut detta vet vad vederbörande sysslar med..... kan ju låta hur "skojigt" som helst om man inte har alla parametrar från lådor m.m. med i filtret.

Med det lilla utrymmet så hade jag nog försökt separera filtren, då kommer ju spolarna lite längre isär också.

Oroa dig inte, han är rätt välkänd i sina kretsar. Har en del uppskattade projekt på sitt samvete och rätt hyffsade grejer själv.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-06 16:29

JockScott skrev:
snillet skrev:Hoppas verkligen att den som räknat ut detta vet vad vederbörande sysslar med..... kan ju låta hur "skojigt" som helst om man inte har alla parametrar från lådor m.m. med i filtret.

Oroa dig inte, han är rätt välkänd i sina kretsar. Har en del uppskattade projekt på sitt samvete och rätt hyffsade grejer själv.

Bra :), har sett för många bli besvikna på "expertråd".

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 16:36

snillet skrev:
JockScott skrev:

Bra :), har sett för många bli besvikna på "expertråd".

kan ju inte veta på förhand hur det blir då jag aldrig sett eller hört dessa högtalare. Men om man letar på nätet efter "Milestone speaker" en klon på avalon Opus så är det han som gjort detta projekt som tipsade mig om att ta kontakt med han som gjort det jag bygger som är klon på Eidolon. Då han bidragit med "experthjälp" till just filtret till "milestone" ungefär så mycket kan jag säga...
Senast redigerad av JockScott 2008-02-06 16:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-02-06 16:38

JockScott skrev:

Ungefär därnånstans skriver du något som jag inte hade en aning om ang. delningsfilter. Det är alltså så att man med hjälp av komponenter, som spole, kondensatorer etc. styr strömflödet och frekvenser till de olika utgångarna(elementen) förstår jag rätt? De som inte ska gå igenom filtreras bort/tar en annan väg? Att delningsfilter är till för att filtrera frekvenser till olika element är jag medveten om men hur funktionen inne i filtret är har jag aldrig satt mig in i.

Det är ju så att de flesta delningsfilter har väl ändå samma ingång (högtalarkabel) som sedan delas upp i 2-3 olika kretsar. Ibland kan det för ett otränat öga verka som att kretsarna flyter ihop då det tillsynes kan tycka dela samma spole/kabel. För mig har det varit obegripligt att samma krets delar samma bana på vissa ställen.

Gör jag det onödigt komplicerat i mitt tänk ang delningsfilter och dess funktion.

Dr Funk: Det finns inte mycket på höjden, tror det är 12 max 15cm.

12cm är mycket. Bygg på höjden!
Sedan så tycker jag att du borde läsa lite ellära någon gång, stilla din nyfikenhet så att säga. Fast man behöver inte kunna ett skvatt teori för att kunna bygga elektronik dock!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum