I 3-vägs högtalarna använde Stig Carlsson 4-poliga kontakter för att kunna separera bas från mellanregister d v s han ville kunna köra in en signal antingen enbart till bashögtalaren eller enbart till mellanregister/diskantdelen.
I själva sladdkontakterna som följde med högtalarna som konsumenter köpte var jordarna - respektive + ingångarna ihopkopplade.
På detta sätt kunde servicekontroll förenklas för om t ex mellanreg var ngt defekt så kunde det maskeras något av basen och vice versa. Då var det enklare att ansluta en servicekabel med separerade anslutningar och enbart spela på bas resp mellanregister.
Även vid utveckling har det sina fördelar att kunna separera de olika registren.
I ditt fall kan du använda dig av denna fördel då du vill kolla om elementen fungerar. Du kan således ha stift 1 och 2 sammankopplade i högtalarkabeln och bara köra signal i stift 3 respektive i stift 4.
Jag använde mig av denna funktion då jag bytte ut basspolarna i OA 2212. Då var spolarna placerade utanför högtalarkabinettet och i 2212 fanns det en speciell ingång under högtalarna som var kopplad efter orginal basspole. På så sätt kunde man helt separera bas från resten och utan att köra signal via den befintliga basspolen och utan att demontera högtalarna. man kunde alltså lätt koppla tillbaks originalspolarna om man så önskade.
Det står i instruktionsboken vilka stift som är sammankopplade i sladdkontakten men normalt är stift 3 och 4 sammankopplade och är +. Således är stift 1 och 2 sammankopplade och är -.
Det som är lite förvirrande är att normalt med XLR anslutningar har man kopplat hane respektive hona i signalens riktning d v s signal går ut ur hankontakten och in i honkontakten.
I Sonab högtalarna var det tvärtom

. Det är således chassihane i högtalarna och sladdhona på kablarna. Men som vanligt hade Stig Carlsson alltid en förklaring varför han gjorde saker på sitt sätt och nån liten deja vu känsla får jag då jag skriver detta för jag minns att jag frågade honom om detta men jag minns inte hans svar. Troligtvis var hans svar helt självklart

men hans sätt att koppla polariteter och interna anslutningskablar var något udda och helt off-standard

.
Väl mött
PS