Bananer och EKUA (EKK) - skarvas o lödas?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
regent8

Bananer och EKUA (EKK) - skarvas o lödas?

Inläggav regent8 » 2008-02-03 19:03

Hej!
Tror denna fråga hör mera hemma här.
Trots enträgna försök har jag inte hittat fram:

1) Går det att skarva EKUA o EKK (högtalarkablar) utan att förlora de utmärkta egenskaperna på kuppen? Speciella råd?
Tänker mig att de tvinnas och lödes.

2) Skall banankontakter (hane som honor dito) allrahelst lödas på högtalartråden?
Var hittar jag bra dylika (Stockholm är bostadsort) ?

mvh Lars

akelius

Inläggav akelius » 2008-02-03 23:15

Det bästa EKK 1.5 med dem här bananer :

http://www.elfa.se/se/index1.htmlkostar 27 kr.st ELFA annars 25 hos IÖ.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-03 23:54

Tycker att frågan hör bättre hemma under teknik, eftersom det ju gäller oavsett högtalarmärke.

Jag tycker inte man skall skarva om man absolut inte måste av någon kufisk anledning. Det nämda kablaget är såpass billigt.

Knivbananer är bra, de föreslagna utomordentliga. Annars tycker jag att lödning är att föredra.

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2008-02-04 11:21

Den "kufiska" anledningen är att jag drog kablarna för kort :evil: :oops:
Vill nu ha stärkeriet på övre hyllan istället och det blir för kort och har givetvis dragit kablarna i vägg osv. (söndagsdepression infann sig).

Och det är frestande att löda på ung 1 meter på varje för att få upp åbäkena (ARCAM AVP700/P1000) + Pioneer TV box.

Felet är mitt givetvis, och vill nu reparera misstaget på bästa vis.
Som ni förmodligen räknat ut är det InoAudio ambienshögtalarnas matning som hamnat i kläm (A1or).

Kaffekoppen skrev:Jag tycker inte man skall skarva om man absolut inte måste av någon kufisk anledning. Det nämda kablaget är såpass billigt.

Knivbananer är bra, de föreslagna utomordentliga. Annars tycker jag att lödning är att föredra.

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2008-02-04 11:28

Hej!

Vilka är det specifikt?

akelius skrev:Det bästa EKK 1.5 med dem här bananer :

http://www.elfa.se/se/index1.htmlkostar 27 kr.st ELFA annars 25 hos IÖ.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-02-04 11:48

regent8 skrev:Den "kufiska" anledningen är att jag drog kablarna för kort :evil: :oops:
Vill nu ha stärkeriet på övre hyllan istället och det blir för kort och har givetvis dragit kablarna i vägg osv. (söndagsdepression infann sig).

Och det är frestande att löda på ung 1 meter på varje för att få upp åbäkena (ARCAM AVP700/P1000) + Pioneer TV box.

Som ni förmodligen räknat ut är det InoAudio ambienshögtalarnas matning som hamnat i kläm (A1or).

Kaffekoppen skrev:Jag tycker inte man skall skarva om man absolut inte måste av någon kufisk anledning. Det nämda kablaget är såpass billigt.

Skala av ca 5 cm på varje. trä krympslang på. Förtenna båda.
Vira ihop dom längsmed varandra.
Löd ihop.
Sätt krympslangen på plats.

Bäst blir det med krympslang på varje trådfog, samt en yttre krympslang runt det hela.

Det llär ska finnas skarvrör som har lödtenn inne i sig: man trär i från var ände, värmer, isolerar.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2008-02-04 12:11

n3mmr skrev:
regent8 skrev:Den "kufiska" anledningen är att jag drog kablarna för kort :evil: :oops:

Löd ihop.

Bäst blir det med krympslang på varje trådfog, samt en yttre krympslang runt det hela.

Det lär ska finnas skarvrör som har lödtenn inne i sig: man trär i från var ände, värmer, isolerar.

Detta låter som det jag tänkt mig. Dock undrar jag om hur man förtenanr. Tar man lödtenn för det?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-02-04 15:43

regent8 skrev:
n3mmr skrev:

Löd ihop.

Det lär ska finnas skarvrör som har lödtenn inne i sig: man trär i från var ände, värmer, isolerar.

Detta låter som det jag tänkt mig. Dock undrar jag om hur man förtenanr. Tar man lödtenn för det?

Du löder på dom, naket var för sig, och sen suger du rent med en tennsug. Men förtenning är överkurs om du skyndar dig från skalning till lödning.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2008-02-04 17:30

Tack för svaren. Dock undrar jag vilken kontakt som avses hos ELFA.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-02-05 09:19

regent8 skrev:Tack för svaren. Dock undrar jag vilken kontakt som avses hos ELFA.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 002830.htm

Fast knivbanen som IÖ säljer är bättre än Elfas.
Den har en hårdare fjäder så kontakten sitter bättre.

Det vet jag för jag äger både Elfas och IÖs diton. :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2008-02-06 02:18

Wolfie skrev:
regent8 skrev:Tack för svaren. Dock undrar jag vilken kontakt som avses hos ELFA.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 002830.htm

Fast knivbanen som IÖ säljer är bättre än Elfas.
Den har en hårdare fjäder så kontakten sitter bättre.

Det vet jag för jag äger både Elfas och IÖs diton. :)

Tackar, ELFA bananen var en ful rackare!

Liknar IÖs dessa?
Bild

Jag hade tänkt sätta honor i väggen för att ansluta basarna i dessa.
Finns det några bra, snygga honor som passar knivbananer? Vill att hanarna går så långt in som det går.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-08 11:33

Jag skannade och pdf:ade denna krönika skriven av Bob Pease på National Semiconductor, där han berättar om skarvade kablar.
Pease Porridge
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till Teknikforum