Panasonicmikrofonkapslar - mätningar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Keba

Panasonicmikrofonkapslar - mätningar

Inläggav Keba » 2008-02-03 22:11

Lägger upp några mätningar på Panasonickapslar, VM61, ifall någon är nyfiken. Det är fyra mikrofoner kopplade enligt tretrådsvarianten som Linkwitz beskriver på www.linkwitzlab.com. Diskanten är en Peeless HDS.

Bild

Man kan notera att det blir en dipp vid 7kHz och en topp runt 15kHz som matchar Tymphanys egna mätningar. Kurvan stiger också i diskanten som förväntat givet att kapselns diameter är 6mm. (Man kan jämföra med resultat från Svantes Edge t.ex. Jämför med Svantes tråd ECM8000 vs Earthworks) Känsligheten varierar någon dB, och mikarna har något olika lutning i sin helhet, men detaljerna överensstämmer bättre än jag väntat faktiskt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-03 22:16

Hmmm, jag tycker nästan att de är förvånansvärt olika snarare.

I registret över 16 kHz är de lika i känslighet, men vid 2 kHz skiljer de sig åt ungefär 3 dB. förloppet alldeles över 20 kHz vet jag inte om det är mätfel på grund av samplingsfrekvensen, men om det inte är så, så är det ju oroväckande det också. :?

Att detaljerna är lika är inget mysterium dock. De kommer ju inte från mirkofonerna, utan från refflexioner i mätmiljön främst.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Keba

Inläggav Keba » 2008-02-03 22:36

IngOehman skrev:Hmmm, jag tycker nästan att de är förvånansvärt olika snarare.

Hmm, ja kanske. Jag har inte jämfört tidigare, hade nog lite andra förväntningar än du :wink: Är det smådetaljerna eller känsligheten i stort du tänker på?
I registret över 16 kHz är de lika i känslighet, men vid 2 kHz skiljer de sig åt ungefär 3 dB. förloppet alldeles över 20 kHz vet jag inte om det är mätfel på grund av samplingsfrekvensen, men om det inte är så, så är det ju oroväckande det också. :?

Samplingfrekvensen är 44100Hz, så över 20kHz blir det nog rätt osäkert. Ska kolla upp om kabelkapacitansen kan påverka, det blev lite olika långa kablar på mikarna.
Att detaljerna är lika är inget mysterium dock. De kommer ju inte från mirkofonerna, utan från refflexioner i mätmiljön främst.

Jovisst kommer de från mätmiljön, eller diskantelementet snarare. (Jag misstänker wave guiden)

Glömde skriva att mätningen är gejtad för att ta bort reflexer. Det sitter också en konding på 22uF i serie med diskanten för att inte råka bränna den.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2008-02-03 23:05

Har du provat att göra mätningarna med kompenseringsfilen till mätkapseln?

Jag använder mig utav det.

/Johan

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-03 23:08

Det påverkar ju inte skillnanden mellan de olika exemplaren (som är det enda som går att utläsa om man inte känner ljudkällan i detalj) om inte individuella kompensationern används.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-03 23:23

Ja, det skiljer ju en del, framförallt den översta kurvan är annorlunda. Kan det bero på att den inte har hamnat på exakt samma ställe som de andra? Den verkar tappa lite diskant, kanske är det diskantelementets riktverkan vi ser?

Annars så har den c:a 3 dB lägre diskant än de andra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2008-02-03 23:34

näää, jag tänkte om han hade jämfört mätningarna utan och med kompfil

/Johan

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-04 01:50

rotel2 skrev:näää, jag tänkte om han hade jämfört mätningarna utan och med kompfil

/Johan

Mm, jag vet vad skillnaden kommer att vara. Det som står i kompfilen. ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-04 09:08

Finns även denna jämförelse av Panasonic VM61.
http://mysite.verizon.net/tammie_eric/audio/preamp2/mic_fr_comp.gif

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-04 11:28

nu tycker jag att herrarna är lite överdrivet petiga, mikarna kostar ju ynka 30 spänn och kan inte jämföras mot dyra labb-precisionsinstrument

det som är intressant är hur mkt som mikarna diffar från linjärt å inte hur mkt dom diffar sinsemellan (parmatchning)

kurvorna vore mer intressanta om dessa nollställdes vid en å samma frekvens, absolut nivåmätning är ändå svår att få till rätt med pc och ljudkort
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-04 12:32

Det kunde vara intressant att mäta dom vridna 90 grader mot högtalaren.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-04 12:43

celef skrev:nu tycker jag att herrarna är lite överdrivet petiga, mikarna kostar ju ynka 30 spänn och kan inte jämföras mot dyra labb-precisionsinstrument

det som är intressant är hur mkt som mikarna diffar från linjärt å inte hur mkt dom diffar sinsemellan (parmatchning)

kurvorna vore mer intressanta om dessa nollställdes vid en å samma frekvens, absolut nivåmätning är ändå svår att få till rätt med pc och ljudkort

Grundkänsligheten är angiven till +-4dB. En rätt stor spridning får man väl säga. Förmodligen är även störnivån rätt olika.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-04 13:16

Man får väl förmoda att det finns tillverkare som är beredda att betala någon krona extra för att få lite snävare toleranser! Det som blir över kan vi få köpa billigt!

/Jocke

Keba

Inläggav Keba » 2008-02-04 19:09

rotel2 skrev:Har du provat att göra mätningarna med kompenseringsfilen till mätkapseln?

Har ingen kompenseringsfil. Mikrofonerna är okalibrerade och egenmonterade.

Keba

Inläggav Keba » 2008-02-04 19:11

RogerGustavsson skrev:Finns även denna jämförelse av Panasonic VM61.

Men dessa måste vara normerade till samma nivå för låga frekvenser, eller?

Keba

Inläggav Keba » 2008-02-04 19:16

Svante: Jo, jag funderar på någon mall som enkelt kan sättas mot högtalaren som gör att mikrofonen alltid hamnar rätt.

Phon: Ska testa det när jag fixat ett smidigare sätt att positionera mikrofonen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-04 19:58

Keba skrev:
RogerGustavsson skrev:Finns även denna jämförelse av Panasonic VM61.

Men dessa måste vara normerade till samma nivå för låga frekvenser, eller?

Det är inte angivet i artikeln men så måste det vara. Den här alltid lika aktuell: http://www.ele.tut.fi/~artoko/audio/measurement/microphones.html

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-04 21:07

celef skrev:nu tycker jag att herrarna är lite överdrivet petiga, mikarna kostar ju ynka 30 spänn och kan inte jämföras mot dyra labb-precisionsinstrument

Nja, nog KAN man jämföra, det är ju just det vi har gjort ;) . Faktum är att jag tycker det är lite intressant att man ens kommer på tanken. Det är lite fascinerande att det egentligen inte blir så mycket bättre om man köper nåt som kostar 20 ggr så mycket.

Tag valfri stereoanläggning och pruta den 20 ggr och se hur bra den blir då... :)

Skillnaden mellan mikarna är intressant tycker jag, för den talar om hur bra man kan mäta med en generell kompensationsfil.

Keba

Inläggav Keba » 2008-02-04 21:15

Bild

Nya mätningar, nu med betydligt bättre positionering av mikrofonerna, +/-2mm alla riktningar.
Rätt så likt tidigare mätning.
OBS: Ej lika baffel på högtalaren som föregående mätning.

Keba

Inläggav Keba » 2008-02-04 21:39

Och så en 90-graders mätning.
Det gör mig lite misstänksam att bullen i diskanten är kvar :? Här är det något jag inte förstår...

Bild

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-05 00:10

mindre baffelsteg i diskanten?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-05 00:28

Min WM-61 har ungefär samma bulle i diskanten, så dom är väl på det sättet kanske? Den kapseln sitter i änden på ett långt tunt alu-rör. Jag hade en WM-60 förut som jag tyckte var lite bättre, men den la av helt plötsligt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-05 01:01

jag hade skitsvårt att rigga mikarna när jag mätte mina så jag gjorde en mätplanka med ett diskantelement i ena änden och testmik i andra änden fastsatt med dubbelhäftande tejp

inte idealt men plankans påverkan blir ju lika för lika stora mikar

referens var en kalibrerad kim giradin-mikkapsel

Bild
Bikinitider

Keba

Inläggav Keba » 2008-02-05 21:27

phon skrev:Min WM-61 har ungefär samma bulle i diskanten, så dom är väl på det sättet kanske? Den kapseln sitter i änden på ett långt tunt alu-rör. Jag hade en WM-60 förut som jag tyckte var lite bättre, men den la av helt plötsligt.

Jag har en mer sloppy variant, där kapseln är fästad med krumpslang i ändan på kabeln helt enkelt. Jo, det verkar verkligen som att alla mätningar på VM61A ger denna bulle. Undrar om man kan fixa det akustiskt med någon grej på kapseln?

Keba

Inläggav Keba » 2008-02-05 21:29

celef skrev:jag hade skitsvårt att rigga mikarna när jag mätte mina så jag gjorde en mätplanka med ett diskantelement i ena änden och testmik i andra änden fastsatt med dubbelhäftande tejp

Jo, lite lurigt. Jag har byggt en mall i trä som kan klämmas fast på högtalarlådan. Ger hyffsad återpositionering. Det är verkligen jättenoga med att få mikrofonen på samma ställe.

Keba

Inläggav Keba » 2008-02-05 21:34

Denna graf visar mätning med (svart+röd) och utan (blå) en extra belastningskapacitans på 220pF. Som synes har den extra kapacitansen marginell inverkan på tonkurvan upp till 20kHz. Det tyder på att mikrofonen har ganska låg utimpedans när den är kopplad som spänningsföljare.

Bild

Återgå till DIY-forum