Laga trasig Behringer ECM8000 - troubleshoot med oscilloskop

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
swede

Laga trasig Behringer ECM8000 - troubleshoot med oscilloskop

Inläggav swede » 2008-02-04 17:23

Tjenare,

Jag har, tror jag, en trasig Behringer ECM8000 mätmikrofon.

Om jag kopplar in den till mixern (jag har provat flera mixrar, som kan driva fantommatning till andra mikrofoner), kan jag bara få toklågt ljud ur micken.

Om jag i princip stoppar in micken i munnen och skriker i den, ger den utslag, eller om man lätt slår på den med fingret.

Jag har monterat isär mikrofonen och mätt lite grand på den:

* Mellan pinne 1 och 2 på mikrofonen, mäter jag 3.0 volt
* Mellan pinne 1 och 2 på mixern, mäter jag ca 46 volt

På mikrofonen sitter en bygel mellan pinne 2 och 3 på XLR-kontakten, så spänningen mellan "+" och "-" blir 22.3 volt.

Nu till det jag tycker är lite mysko.

När jag kopplar mitt Ocilloskop till mikrofonkapseln, får jag när jag "hoar" inget utslag förrän jag är ungefär 1cm ifrån kapseln, och när jag i princip skärmar av kapseln med fingrarna och nästan tuggar i den, så får jag ett utslag på upp till nästan 4 volt.

Kan någon hjälpa mig vidare?

Är det kapseln som kan vara trasig, eller är det styrkretsen?

Har någon länken till den där hembyggda mätmicken som var på tapeten här på forumet för ett tag sedan? Jag kan inte hitta den igen.

Ha en bra dag,
//magnus

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-04 18:13

Du har väl kollat kabeln? :oops:

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2008-02-04 18:25

KarlXII: Är inte helt hundra på vad du menar.

Kabeln fungerar bra med en SM58, som inte behöver fantommatning.

Kabeln mäter mellan pinne 1 och 2, 46 volt, samma som utgångarna på mixerbordet.

Vad skall själva mikrofonen ge för utslag?

Enligt herr Linkvitz skall hans bygge ge ca 11.2 volt pp vid 140dB, hur mycket bör jag mäta över mikrofonkapseln vid "normalt prat" på 1 meters avstånd?

//magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-04 23:42

swede skrev:Enligt herr Linkvitz skall hans bygge ge ca 11.2 volt pp vid 140dB, hur mycket bör jag mäta över mikrofonkapseln vid "normalt prat" på 1 meters avstånd?

//magnus

Normalt prat på 30 cm avstånd är kanske 70-80 dB ovägt. 80 dB är 60 dB mindre än 140 dB. För spänningar motsvarar det en faktor 1000, dvs 80 dB ger 11,2 mV.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2008-02-05 01:24

Tackar,

Jag byggde mig snabbt en liten krets som på epanoramas hemsida:

http://www.epanorama.net/circuits/micro ... ctretintro

Bild

Den gav mig en liten indikation på att kapseln inte var trasig. Jag mätte upp ca 10 - 20 mV vid vanligt prat. Dessutom fungerade det hela hjälpligt med otroligt mycket brum när jag kopplade det hela till mixern.

Sedan blev jag lite sugen att se vad som skulle hända ifall jag byggde en lite mer avancerad krets, så jag knåpade ihop en krets jag hittade på Linkwitz hemsida:

http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic

Den ser också lite mer ut för världen:

Bild

Med den kopplingen kommer jag kunna mäta upp, lite grovt i alla fall, ifall jag har ställt upp bas-stärkaren tillräckligt mycket för att få en någorlunda linjär uppspelning. Det var det som var huvudsyftet med dagens övning i alla fall. Jag har nämligen ett digitalt delningsfilter före slutstegen för mina piP och mina 4 st bas-moduler. Jag tänker använda mig av Tombstone!

Det hela visar att antingen:

* Kan inte min mixer ge en korrekt fantommatning

eller

* Kontrollmodulen i min ECM8000 är trasig

En ny ECM8000 är på väg per post i alla fall, så det spelar inte någon större roll. Då lär jag få reda på ifall det är mixern eller mikrofonen.

Det verkar inte ha varit felkopplat till mixerbordet i alla fall, det hade varit lite knäckande. Jag har lärt mig mycket om mikrofonkapslar i alla fall.

God natt på er!

//magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-05 09:39

Om ECM8000 finns det en hel del skrivet, inte minst om hur man kan förbättra dem.

http://www.directap.com/audio.htm

[url]http://homerecording.com/bbs/showthread.php?s=ba58b65ff8c7792dd80e1000598cf2e2&t\
=111051&highlight=marik+ecm%2A&page=6[/url]

Den senare länken kräver registrering för att kunna se bilderna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-05 09:45

Intressant, hur lyckades du få loss spetsen på din mik? Min sitter som berget, trots skruvstäd...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2008-02-05 10:40

Med milt våld...

Spetsen är limmad, ingen gänga. Så man skall inte "skruva" av den, utan när man väl har fått loss den lite, vickar man av den.

Själv använde jag polygrip.

//magnus

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-02-05 10:45

Svante skrev:...trots skruvstäd...

swede skrev:Själv använde jag polygrip.

Känns bra att det inte är en dyrare mätmikrofon... ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-05 18:50

norman skrev:
Svante skrev:...trots skruvstäd...

swede skrev:Själv använde jag polygrip.

Känns bra att det inte är en dyrare mätmikrofon... ;)

Hehe, en dyrare mätmikrofon hade haft gänga...

Återgå till DIY-forum